StoryEditor

Francúzsky atlét, ktorý sa šplhá k prémiovkam

04.09.2023, 00:00

Peugeotu sa podarilo priniesť na trh mimoriadne atraktívny a dobre fungujúci crossover-kupé, ktorý bude schopný naplno slúžiť i rodinám. Okrem toho, plug-in hybridná 408 prináša taktiež vítanú úsporu paliva.

Článok vznikol v spolupráci s automobilkou Peugeot.

Dnešný trend automobiliek, ich odpoveď na požiadavky zákazníkov či preferencie pri nákupe nových áut, sú primárne modely SUV. Áno, v ponukách prežívajú aj modely iných segmentov, no práve športovo-úžitkové vozidlá patria do skupiny, ktorá čoraz viac rastie. A to nielen v očiach záujemcov, ale taktiež z pohľadu zastúpenia v portfóliách značiek. A tak sa klasické sedany, hatchbacky či kombíky dostávajú na pomyselný okraj a zastávajú často skôr doplnok ku crossoverom alebo SUV.

Horúca novinka z dielne francúzskeho Peugeotu je toho dôkazom. Výrobca totiž zobral základy svojho atraktívneho hatchbacku 308 i platformy EMP2 a obkolesil ich karosériou pripomínajúcou skôr spomínaný populárny segment. A to mimoriadne zaujímavým štýlom. Výsledkom je tak dynamicky pôsobiaci crossover-kupé model 408, radiaci sa medzi aktuálne to vôbec najkrajšie z ponuky automobilky. Spracovaním a technológiami pritom zasahuje až do priam prémiovej úrovne.

Klenot so športovým nádychom

Z modelu 408 robí dizajnového kráľa nielen zadná časť s klesajúcou strechou a výrazne agresívnymi tvarmi, ale taktiež spracovanie „nosa“ s typickými klami v podobe denného LED svietenia a masívnej masky chladiča. Tá je lakovaná do farby karosérie, čím ešte viac splýva s autom ako takým. Na atraktivite pridáva aj prepracované logo výrobcu či štíhle adaptívne svetlá, ktoré fungujú s technológiou Matrix LED skvele aj v noci. V tomto prípade ide o výbavu GT, ktorá obohacuje zovňajšok 19-palcovými dvojfarebnými diskami a pre niekoho možno fádnou, no pre iných naopak dravou šedou farbou Titane. 

image
HN/Radoslav Petrík

Atletický nádych pokračuje pritom aj po nastúpení, interiér totiž srší modernosťou a nechýba ani povestný i-Cockpit, ktorý už môžu niektorí poznať práve z modelu 308. Ten sa skladá z 10-palcového digitálneho prístrojového štítu s prehľadnou a kvalitnou grafikou či konfigurovateľnosťou a rovnako veľkého dotykového displeja infotainmentu, pod ktorým je ešte umiestnené šikovné i-Toggle ovládanie piatich rýchlych volieb.

Tie si vie majiteľ prispôsobiť svojim preferenciám. Dobrý nápad, ako zlepšiť ergonómiu či prehľadnosť niektorých top funkcií. Graficky sú jednotlivé „tlačidlá“ rozdelené do dlaždíc, čo uľahčuje kliknutie na ne aj počas jazdy a to aj napríklad v miernom teréne alebo na výtlkmi zasypanej ceste. Najmä v prípade verzie GT potom nechýba ani ohromný zástup najrôznejších asistenčných, komfortných a rovnako bezpečnostných systémov či funkcií.

image
HN/Radoslav Petrík

Pochvalu si zaslúži športový multifunkčný volant s vyhrievaním, potešia i športovo tvarované sedadlá z kože a alcantary (nesú dokonca certifikát AGR) či v rámci výbavy GT napríklad i tmavé čalúnenie stropnice a hliníkové pedále. Praktickosť je pritom zachovaná, na zadné sedadlá sa totiž v podstate bezproblémovo posadí dvojica dospelých alebo detí, stredné sedadlo bude skôr núdzovou možnosťou odvozu. Batožinový priestor má 454 (u konvenčných prevedení až 536 litrov) a tak ani cesta za oddychom na vzdialenejšiu dovolenku nebude spôsobovať vrásky pri ukladaní cestovných tašiek.

Vrchol ponuky do zástrčky

Peugeot 408 sa na slovenskom trhu predáva bez naftovej motorizácie, na výber sú iba benzínové verzie či plug-in hybridné vyhotovenie. Základom je tak 1,2-litrový benzínová jednotka Puretech 130 s osemstupňovým automatom EAT8, nasledovaná 1,6-litrovým plug-in hybridom, ktorý môže mať 180 alebo, ako v tomto prípade, až 225 koní. Spaľovací agregát má pri plug-in hybridoch 110 alebo 180 koní, pridáva sa k nemu ešte 110 koňový elektromotor a kombinovaný je vždy s dobre fungujúcou osemstupňovou automatickou prevodovkou e-EAT8. 

image
HN/Radoslav Petrík

Naša top motorizácia sa spolieha aj na slušnú porciu výkonu, čo jej zabezpečuje akceleráciu na stovku za 7,8 sekundy. Vravíte si, nie je to veľa? Odpoveď je nie. V praxi je totiž model dostatočne agilný a s prehľadom zvláda i svižnejšie predbiehacie manévre alebo jazdu na diaľnici. Vtedy dokonca nepresiahnu otáčky hranicu 2100 až 2300 ot/min., pričom akustický komfort zostáva naďalej na veľmi dobrej úrovni a posádku nijak neotravuje.

Dokonca sa dynamické schopnosti neovplyvnia ani vtedy, ak kapacita batérie klesne k minimu. Vozidlo sa vtedy totiž správa ako bežný hybrid, čo sa zároveň odráža aj na pomerne príjemnej spotrebe paliva – aj s vybitou batériou jazdíte za priemerne 6,5 až 7,5 litra, v závislosti na prostredí. Pochopiteľne, ideálne bude využívať 12,4 kWh batériu nabitú, čo zaistí dojazd výhradne na elektrinu reálne 50 až 60 kilometrov.

image
HN/Radoslav Petrík

V takom prípade sa spotreba fosílneho paliva ešte zníži, na sto kilometrovej trase budete podliezať štyri litre. Po vybití je nutné batériu nabíjať výhradne cez AC konektor, no s príplatkovým vyšším výkonom až 7,4  kW vám to zaberie iba hodinu a 40 minút. Bezproblémovo sa teda dokáže model nabiť počas nočného parkovania, odstavenia na nabíjačke v práci alebo predĺženého obeda či nákupov. 

Počas každodenného používania ocení vodič príkladne fungujúci podvozok, Peugeot to jednoducho vie. Naladenie je dostatočne tuhé aj pre ostrejšie vyberanie zákrut, no najväčšie kvality predvedie počas bežnej jazdy a to aj po nie práve kvalitnom asfalte. Skvelému odhlučneniu totiž sekunduje parádne filtrovanie nerovností a to aj napriek prítomným „devätnástkam“. Za asistencie kvalitného audiosystému Focal je tak cestovanie mimoriadne pohodlné a komfortné aj na dlhé vzdialenosti.

Náhľad do cenníka

V skratke je Peugeot 408 sympatická voľba pre tých, ktorých okúzlil agresívny dizajn a ich preferenciám viac vyhovujú práve crossovery či teda crossover-kupé. Aj napriek špičkovo vypracovanému exteriéru sa zásadne neobmedzila praktickosť v kabíne, takže môže byť novinka plnohodnostnou voľbou aj do rodín. V kombinácii s plug-in hybridným pohonom si potom užijete tak dynamiku, ako aj úsporu paliva. Najmä v prípade, že máte možnosť batériu pravidelne nabíjať a využívať teda naplno potenciál pohonu.

image
HN/Radoslav Petrík

Nazrime však ešte na záver do cenníka – v základe dostanete čisto spaľovaciu benzínovú verziu s výbavou Allure, ktorá ponúka pomerne slušnú porciu prvkov i technológií, za minimálne 31 990 eur. S totožným výbavovým stupňom si môžete pritom zaobstarať aj o deväťtisíc eur drahší slabší plug-in hybrid. Ak by ste však túžili ísť do vrcholnej motorizácie, potom si musíte pripraviť aspoň 43 990 eur s výbavou Allure Pack.

image
HN/Radoslav Petrík

Absolútnym vrcholom je následne testovaná verzia GT, ktorá s 225 koňovým plug-in hybridom štartuje na čiastke 46 990 eur. Pre porovnanie, bežný 1,2-litrový spaľovací variant PureTech s výbavou GT štartuje na 36 690 eur a slabší plug-in hybrid od 45 490 eur. Príplatky však už nie sú vlastne potrebné, jedinou „povinnou jazdou“ by však mal byť dodatočný vyšší výkon nabíjania. To ušetrí čas a spraví z modelu ešte lepšie využiteľný automobil. Komfortný, dizajnovo prítažlivý a plný najmodernejších technológie, aké poznáme aj z iných členov ponuky Peugeot.

menuLevel = 1, menuRoute = hn-nativ, menuAlias = hn-nativ, menuRouteLevel0 = hn-nativ, homepage = false
27. apríl 2024 11:13