Článok vznikol v spolupráci so spoločnosťou ELGAS.
Energetická kríza v minulom roku spôsobila prudký rast cien elektriny a plynu, ktorý sa tak s oneskorením preniesol do tohtoročných nákladov. O tom, ako sa situácia aktuálne vyvíja a s čím môžu zákazníci počítať v budúcom roku, sme sa porozprávali s generálnou riaditeľkou spoločnosti ELGAS Ing. Jiřinou Hinnerovou a riaditeľom obchodu Ing. Romanom Blahom.
Prežili tí, ktorí neriskovali
Mimoriadne napätá situácia na veľkoobchodnom trhu, ako i riskantné stratégie niektorých dodávateľov viedli minulý rok k ich krachu, prípadne odovzdaniu licencií. Najmä odchod Slovakia energy sa dotkol viac ako 300-tisíc zákazníkov, čo následne spôsobilo tlak na zazmluvňovanie u ostatných dodávateľov. „Žiaľ, táto situácia vrhla negatívne svetlo na všetkých, nazvime ich, „nie tradičných“ dodávateľov, a neprávom. ELGAS poskytuje dodávku energií už 20 rokov predovšetkým firemným zákazníkom, nepovažujeme sa už teda v tomto duchu za alternatívneho dodávateľa,“ hodnotí pôsobenie firmy Ing. Hinnerová.
Za ELGAS-om stojí silný britský investičný fond Infracapital a ako aj na trhu dlho etablovaná energetická skupina GGE. „Naša kogeneračná elektráreň je jedným z najdôležitejších prvkov regulácie celej slovenskej elektrizačnej sústavy. Prevádzkujeme priemyselné parky, takže máme bohaté skúsenosti z oboch strán – dodávky i spotreby. Sme firma s pevným a širokým zázemím, ktorá k svojmu podnikaniu pristupuje zodpovedne a profesionálne,“ dodáva riaditeľka spoločnosti.
Ako obaja zhodne hodnotia, aj v ELGAS-e si prešli minulý rok ťažkými chvíľami a o niektorých klientov prišli. Teraz ale vidia, že starostlivosť, zodpovednosť a fér prístup sa dlhodobo vyplácajú. „Časť z týchto firiem nás už opäť kontaktovala a chce sa vrátiť k nám v dodávke na budúci rok, dokonca aj s ďalšou komoditou,“ prezradila Ing. Hinnerová.
Situácia sa zlepšuje
Mnoho zákazníkov sa sťažuje na vysoké ceny elektriny a plynu, ktoré platia napriek stabilizácii situácie na trhu s elektrinou a plynom. „Výsledkom minuloročnej energetickej krízy boli buď rekordne vysoké fixné ceny dodávok na rok 2023 zohľadňujúce všetky riziká, alebo sa dodávatelia snažili zákazníkov preorientovať na iné produkty, ako boli dovtedy zvyknutí,“ hodnotí minulý rok Ing. Blaho.
Začiatkom roka prišlo k prudkému poklesu cien energií, ktoré sa ale zatiaľ nedostali na úroveň pred covidom. „Ceny elektriny a plynu skutočne významne poklesli, čo dáva určite lepšie vyhliadky na zmluvné ceny dodávky na budúci rok. Očakávať ceny ako v roku 2020 a odkladať nákup však neodporúčam,“ konštatuje Ing. Blaho.
Situácia sa začína stabilizovať, výkyvy trhových cien už nie sú tak veľké ani časté, ako tomu bolo v minulom roku. Dodávatelia tak opäť dokážu predkladať ponuky aj na dlhšie obdobia, s väčšou variabilitou produktových riešení.
Oplatí sa zvažovať
V kríze sa aj stredne veľkým firmám ponúkali na tento rok tzv. spotové produkty, pri ktorých výška ceny kolíše v priebehu hodín či dňa a kopíruje vývoj na krátkodobom trhu. „Videli sme sami, že klienti boli opatrní. Neboli vôbec zvyknutí na tento typ produktu, ktorý dovtedy využívali len skutočne veľkí priemyselní odberatelia. Znížená dostupnosť elektriny a plynu a vysoké cenové ponuky, ktoré dostávali na fixné ceny koncom roka, ich v podstate prinútili začať zvažovať aj iné alternatívy,“ hovorí o skúsenostiach ELGAS-u Roman Blaho.
Firmy, ktoré oslovili a vysvetlili im, ako funguje spotová cena a aký je výhľad jej vývoja v tomto roku, sa postupne nechali presvedčiť. Dnes tí, ktorí majú spotové ceny platia oveľa nižšie ceny ako mnohí ich konkurenti, ktorí fixovali ceny v závere minulého roku. „Na čo sa ale zabúda, je nesporný benefit tohto produktu, a tým je vysoká flexibilita. Zákazník nemusí plánovať svoj odber a dokonca aj ročný zmluvný objem je skôr orientačný. Nevyplýva z neho žiadna pokuta pri prekročení či nedočerpaní, a to je ďalšia úspora,“ vysvetľuje odborník. Najmä v sektoroch, ktoré sú závislé od výkyvov počasia alebo objednávok partnerov, sa takáto flexibilita spotreby cení.
Kritické situácie ukážu reálnu podporu klientovi
O tom, že cena je dnes pre každého ekonomicky zmýšľajúceho podnikateľa a manažéra rozhodujúca, niet pochýb. Až keď príde na prvý problém či neštandardnú situáciu, začína sa ukazovať nový parameter hodnotenia spokojnosti s dodávateľom, a tým je kvalita servisu. Úpravy zmluvných parametrov, ako sú objemy dodávky, rezervované kapacity či optimálne nastavenie denného maximálneho množstva plynu, dokážu náklady podnikania skutočne ovplyvniť.
„Tieto veci v ELGAS-e riešime na dennej báze a snažíme sa maximálne promptne reagovať na požiadavky zákazníkov a odkomunikovať ich s distribučnou spoločnosťou tak, aby k zmenám prišlo v čo najkratšom čase. No nie je to len o tom,“ vyvsvetľuje Roman Blaho. „Mať svojho obchodníka, poznať ľudí na podpore, nečakať dlhé minúty na linke call centra, to sú veci, ktoré naši klienti vysoko oceňujú. Mať sa s kým poradiť a rýchlo reagovať je to, na čom si zakladáme.“ Firma si dala v priebehu roka spraviť nezávislou prieskumnou agentúrou prieskum spokojnosti a výsledky ukázali, že ich klienti skutočne takýto prístup oceňujú.
Vyhliadky na budúci rok
Zaujímali sme sa, ako vidia v ELGAS-e dodávky energií na budúci rok. „V prvom rade sa treba pozrieť na aktuálne ceny na spotovom trhu a na ceny na dodávky na rok 2024. Naši analytici odporúčajú klientom zvážiť zotrvanie na spote aj na ďalší rok, keďže ceny sú na ňom stále nižšie a neočakávame dramatické zmeny,“ hodnotí situáciu obchodný riaditeľ.
Ako však dodáva, pokiaľ zákazník chce fixovať ceny energií na budúci rok, odporúča hľadať produkty, ktoré prinášajú možnosť kombinovať fixnú cenu so spotovou. Takýto produkt, popri klasických, ponúka aj ELGAS.