OFFICE ROKA 2023, Pavla Krauspe, GoHealth Slovakia, Zuzana Dobšovič, CBRE Slovensko.Katarína Šebejová
StoryEditor

Trendy v kanceláriách – rozhýbaní zamestnanci a šetrná prevádzka

03.10.2023, 08:00

Zamestnanci radi prídu do prostredia, ktoré si vytvoria.

Svetlo a zeleň robia zázraky.

Štátne inštitúcie postupne tiež začínajú so zmenami.

Realitno-poradenská spoločnosť CBRE prináša inšpirácie z oblasti kancelárskeho dizajnu. Odkrýva aj tvorivé realizácie v súťaži OFFICE ROKA a tiež trendy na diskusii s odborníkmi z oblasti workplace, personalistiky, architektúry či dizajnu na konferencii OFFICE ROKA.

image

Kancelárie ALPE Euroservice - Absolútny víťaz OFFICE ROKA

OFFICE ROKA

OFFICE ROKA 2023

Na konferencii OFFICE ROKA to bolo doslova ako v úli. Účastníci si medzi sebou zdieľali informácie nielen z pódia, ale svoj záujem prezrádzali aj v množstve otázok cez „slido“ a v hlúčikoch počas prestávky

O skúsenosti z nových kancelárií, ktoré uspeli v tomto ročníku súťaže OFFICE ROKA, sa podelili zástupcovia víťazných firiem ALPE Euroservice, Martinus, TAKEDA a CAPEXUS SK.

Nové smerovanie odhalila napríklad aj skupina Wüstenrot. Na slovenskom trhu ho reflektuje nová centrála aj s novou pobočkou v Digital Parku, pričom pracovníci atraktívne a otvorené prostredie oceňujú. Pútavé priestory prestavil Lukáš Bertók, riaditeľ marketingu a komunikácie vo Wüstenrot Slovensko, a na paneli sa spolu s ním zúčastnil aj Daniel Scheber, Managing Partner spoločnosti Softec.

image

Kancelárie CAPEXUS SK - víťaz kategórie Zdravá kancelária OFFICE ROKA

OFFICE ROKA

Trendom je pohyb a ochrana planéty

V nových, ale aj existujúcich priestoroch firmy v súčasnosti premýšľajú najmä o tom, ako zamestnancov rozhýbať. Riešením je interné fitko pre ľudí vo Volkswagene či v SPP. Okrem toho, plynári sa zamerali aj na redukciu bioodpadu po zamestnancoch. Rovnakým smerom sa vydali aj v Tatra banke, aby zistili, či a koľko odpadu sa dá ešte ďalej vytriediť.

Čoraz častejším pojmom v kanceláriách je takzvaná biofília. Tá po uplatnení v priestoroch pôsobí na znižovanie stresu zamestnancov, rast ich mentálneho výkonu, priamo podporuje pamäť, kreativitu a pozornosť. Účastníci konferencie OFFICE ROKA sa zhodli na tom, že je to jeden z výrazných trendov, ktoré na produktivitu zamestnancov vplývajú a zvyšujú ich well-being, teda zdravie a pohodu v práci.

„Netreba na to ani príliš veľkú investíciu, ako prvé stačí odstrániť závesy a osvetliť steny,“ odznelo medzi radami účastníkov panelovej diskusie, do ktorej prispeli Michal Matloň, Place & Architecture Psychologist z theLivingCore, Peter Píš z XAL Eastern Europe a Martin Onofrej z FitPlus.

Odborníci na konkrétnych príkladoch poukázali aj na to, že finančne náročné nemusia byť ani riešenia na aktivizáciu svalov.

image

Kancelárie Martinus - víťaz kategórie Kancelária ako DNA firmy OFFICE ROKA

OFFICE ROKA

Káva so šéfom v kuchynke

Vzťahy podporené priestorovou dispozíciou vyzdvihla Pavla Krauspe, ktorá pôsobí ako Director Operations & Human Resources v GoHealth Slovakia. Namiesto riešenia vzduchotechniky pre 105 zamestnancov sa kreatívne pohrali s priestormi v Nivy Tower. Výsledkom je, že aj napriek možnosti 100-percentného home officeu až 60 percent chodí do kancelárie.

Láka ich nielen interné „fitko“, ale napríklad aj možnosť vypiť si v kuchynke kávu so šéfom a dať si denne čerstvé ovocie. Najlepšia party je v office, žiadne iné priestory neutužia vzťahy tak ako interné fitnescentrum. Samotní zamestnanci sa na kreovaní priestorov podieľali, aby im vyhovovali aj pri časovo špecifickej práci, keďže vyvíjajú poistné produkty pre USA a pri komunikácii musia zohľadniť časový posun.

Pohovor s výhľadom na hrad

Príkladom toho, že v dnešnej modernej dobe už nemáva CEO ani manažment firmy svoje osobitné priestory, je aj samotný organizátor konferencie OFFICE ROKA, spoločnosť CBRE s kanceláriami na Staromestskej. Priestory si zarezervujú vopred, niektorí tak, aby sedeli zväčša spoločne. Office využívajú pri interných pohovoroch, z ktorých sa minimálne jedno kolo uskutočňuje priamo v kuchynke s výhľadom na hrad.

Je to aj konkurenčná výhoda, keďže otázka o benefitoch dnes zaznieva často skôr než otázka o pracovnej náplni. „Znižuje to fluktuáciu, ak sa ľudia vo firme dobre cítia,“ uviedla Zuzana Dobšovič, Head of People z CBRE Slovensko. Pokiaľ ešte pred pandémiou bol hlavným benefitom home office, dnes to už rozhodne neplatí.

image

Kancelárie Takeda Pharmaceuticals Slovakia - víťaz kategórie Inovatívna kancelária OFFICE ROKA

OFFICE ROKA

Štátna správa, pole takmer neorané

Konferencia OFFICE ROKA sa tento rok detailnejšie pozrela aj na kancelárie štátnych inštitúcií, v rámci ktorých konečne badať v poslednom čase taktiež pozitívne zmeny. Verejná správa bojuje o tých istých ľudí na pracovnom trhu ako súkromné firmy, má však obmedzené nielen financie, ale aj priestory.

Verejná správa zápasí s budovami postavenými nielen v minulom storočí, ale aj so staršími. Pri rekonštrukcii s cieľom vybudovania kancelárií sú spravidla limitujúce okná a fasády, pričom spolupráca s Pamiatkovým úradom je nevyhnutná, pokiaľ ide o pamiatkovú budovu. Prispôsobovanie „mladších budov“ naráža predovšetkým na typológiu samotnej budovy, vravia odborníci z CBRE.

image

WUSTENROT priestory

OFFICE ROKA

Čo spája budovy verejnej správy

Predovšetkým je to obrovský hluchý priestor na zamestnanca, ktorý môže predstavovať aj 50 štvorcových metrov. Podľa Petra Grófa, riaditeľa oddelenia Workplace stratégií v CBRE Slovensko, je aktuálny benchmark 8 až 10 m2, kým pred pandémiou to bolo 10 až 12 m2.

Zatiaľ je efektívnych verejných administratívnych priestorov a dobrých príkladov menej. Dnes však k nim už patrí napríklad sťahovanie ministerstva spravodlivosti do zrekonštruovaného „zvaračáku“, ministerstva investícií a regionálneho rozvoja a informatizácie do Tower 115 na Pribinovej. 

Nedávno zmenila priestory aj Rada pre rozpočtovú zodpovednosť, ktorá je pomerne mladou inštitúciou. Vznikla v roku 2012 ako nezávislý orgán monitorovania a hodnotenia vývoja hospodárenia Slovenskej republiky. „Najprv nás prichýlila Národná banka Slovenska,“ zaspomínal výkonný riaditeľ Viktor Novysedlak. Časom však zistili, že priestor im nevyhovuje, nebol modulárny a nedal sa zmeniť. Po rozhodnutí ísť do nových priestorov sa dočasne presťahovali do Twin City C priamo do priestorov v HubHube. Bolo to prechod akoby z jedného pólu tradičného prostredia do opačného extrému, ktorý predstavuje pre zahĺbených analytikov komunitný spôsob práce. Zistili však, že tento štýl priestoru im vyhovuje viac.

image

V Twin City B je nové sídlo kancelárie RRZ.

Katarína Šebejová

Vo svojich nových priestoroch v Twin City B preto už majú flexi miesta a kládli dôraz na zasadačky a bezdrôtové riešenia. Diskutovali aj so zamestnancami pri výbere nielen lokality a budovy, ale aj zariadenia tak, aby mali priestor, v ktorom sa môžu plne sústrediť na analytickú prácu. Kľúčové však bolo zároveň podporiť vzájomnú spoluprácu naprieč tímami aj v prostredí hybridného pracovného prostredia.

menuLevel = 1, menuRoute = hn-nativ, menuAlias = hn-nativ, menuRouteLevel0 = hn-nativ, homepage = false
24. november 2024 11:15