Článok vznikol v spolupráci so spoločnosťou Ryba Žilina.
Tento rok je pre Rybu Žilina výnimočný – nesie sa v znamení dvoch okrúhlych výročí. Priblížite fanúšikom žilinskej tresky, s akými udalosťami oslavy u vás súvisia?
V prvom rade ide o míľnik, aký si môže pripomínať len málo producentov potravín na Slovensku. Už rovných 100 rokov máme u nás v Žiline najdlhšie nepretržite fungujúci závod na výrobu rybích špecialít na Slovensku, na čo sme veľmi hrdí. Oslavujeme zároveň sedemdesiate „narodeniny“ našej žilinskej tresky, ktorej výroba sa v Žiline datuje od roku 1954.
Treska zo Žiliny je skutočne legendárny výrobok, ktorý obľubujú celé generácie. Ako vlastne vznikla jej receptúra?
Receptúru na tresku, tak ako ju dnes poznáme, vytvoril Július Boško - kuchár a cukrár pôvodom z Nového Mesta nad Váhom, ktorý pracoval v bratislavskej prevádzke národného podniku Ryba. Jeho špecialita vtedy dostala názov treska v remuláde. Novinku si ľudia okamžite obľúbili a ešte v tom istom roku sa začala vyrábať aj v žilinskom závode, ktorý bol súčasťou Ryby. Treska, vyrábaná z vareného mäsa aljašskej tresky, marinovanej zeleniny a majonézy, sa stala v klasickej kombinácii s rožkom neoficiálne naším národným jedlom. Zaujímavosťou je, že sa nevyrába nikde inde na svete, iba na Slovensku.
A práve Ryba Žilina je oficiálne najväčším výrobcom tejto špeciality...
Áno, uvedomujeme si naše postavenie lídra, ktorého úlohou je chrániť historické dedičstvo tohto ikonického produktu a zároveň ísť s dobou a prinášať neustále novinky. Dlhodobo si udržiavame pozíciu najväčšieho producenta rybieho a lahôdkového sortimentu. V segmente tradičných rybích špecialít máme štandardný trhový podiel 60 %. Mesačne vyrobíme viac ako 300 ton tresky. Žilinská Treska Exklusiv je dlhodobo najpredávanejšou treskou a podľa prieskumov trhu, ktoré pravidelne realizujeme, zákazníkom spomedzi tresiek na trhu aj najviac chutí. (zdroj: Prieskum výkonnosti značiek od agentúry 2muse, online panel s riadeným prístupom, populácia Slovenska 15-65 rokov, 809 respondentov, január 2024)
Hovoríte, že dbáte na tradíciu aj inovácie vo výrobe. Ako konkrétne k tejto úlohe pristupujete?
Naša priorita je napĺňať očakávania zákazníkov viacerých generácií. Ryba Žilina bola na našom trhu vždy lídrom, ktorý nastavoval trendy a uvádzal inovácie. Žilinská treska bola prvá, ktorú sme zákazníkom postupne priniesli aj s vyšším podielom rybieho mäsa, bez umelých sladidiel, s prídavnými látkami obmedzenými len na nevyhnutné minimum. Na rozdiel od iných výrobcov, v našej treske nenájdete kontroverzný konzervant benzoan sodný. Dlhodobo ako prví prichádzame aj s produktovými novinkami.
Ako prijímajú Slováci novinky v pomerne konzervatívnom segmente tresiek či lahôdkových špecialít? Ako rýchlo si na ne zvykajú?
S prijímaním našich noviniek na trhu máme veľmi dobré skúsenosti. Pred uvedením nového produktu sledujeme odborné štúdie, uskutočňujeme dôkladný prieskum trhu, reflektujeme na podnety od zákazníkov. To je aj príklad nášho najnovšieho produktu Tresky Cottage Exklusiv, ako aj prvej vegánskej alternatívy klasickej tresky Vegan Exklusiv či ďalších noviniek z čisto rastlinného portfólia. Spotrebitelia na tieto nové špeciality na pultoch potravín reagujú pozitívne a pomerne rýchlo. Súvisí to, samozrejme, už aj s postupnou zmenou preferencií v stravovaní, čo je vidno hlavne u mladších konzumentov. Ako lídri na trhu si uvedomujeme, že nové generácie chcú ochutnávať nové chute. Zároveň je však naším dlhodobým poslaním udržiavať rovnováhu medzi trendmi a tradíciou. Stále obsluhujeme významnú časť zákazníkov, ktorí očakávajú výrobky, na ktoré sú zvyknutí celé desaťročia. A my chceme ponúknuť top kvalitu a chuť všetkým bez rozdielu. Samozrejme, aby sme mohli napredovať vo výrobe, kľúčové sú pre nás investície do modernizácie závodu a procesov.
Ako sa modernizácia a inovácie v technológiách odzrkadľujú na zvyšovaní kvality výrobkov?
V ostatných rokoch sme veľa investovali hlavne do nových technologických zariadení, ktoré zvyšujú kvalitu aj bezpečnosť vyrábaných potravín ako aj materiálovú a energetickú efektívnosť procesov.
Aj vďaka tomuto a ďalším krokom má dnes žilinská treska výrazne menej prídavných látok v porovnaní s minulosťou. Prinášať produkty s čo najnižším obsahom prídavných látok „E“ je naša dlhodobá stratégia, za ktorou si stojíme a v ktorej nebudeme poľavovať. Samozrejme, zárukou najvyššej kvality tresky sú aj samotné suroviny – najmä hĺbkovo zmrazené filety aljašskej tresky a zelenina a v našom závode vyrábaná majonéza. Technológie nám zároveň umožňujú spracovávať suroviny spôsobom, aby si zachovali čo najlepší prínos aj z hľadiska prirodzeného obsahu živín.
Do akej miery pomáhajú modernejšie stroje a procesy vašim zamestnancom?
Nové technológie a spôsob výroby jednoznačne zvyšujú kvalitu práce našich zamestnancov. Tí sa môžu vďaka tomu starať najmä o plynulosť produkcie, obsluhu strojov a majú tak ešte viac pod kontrolou kvalitu na výstupe. Ryba Žilina si historicky aj v súčasnosti udržiava miesto popredného zamestnávateľa v žilinskom regióne – prácu dáva viac ako 450 ľuďom. Mnohí z našich kolegov a kolegýň pracujú v Rybe desiatky rokov a aj vďaka ich skúsenostiam a know-how sa nám darí neustále rásť a udržiavať kvalitu produkcie.
Ktoré ďalšie investičné rozhodnutia v žilinskom závode vám umožňujú dosahovať vaše ciele?
Stále viac sa zameriavame na znižovanie dopadu našej výroby a podnikania na životné prostredie. Tak ako chceme pre budúce generácie zachovať ikonickú tresku, máme cieľ ísť príkladom aj v environmentálnej sfére. Celkovo je v rámci prevádzok Ryba Žilina a našej materskej spoločnosti PRETO na strechách nainštalovaných už takmer 1300 fotovoltaických panelov. V zapájaní obnoviteľných zdrojov energie budeme pokračovať a čoskoro si tak dokážeme vyrobiť až jednu pätinu spotreby elektriny ročne. Intenzívne sa zaoberáme aj redukciou podielu plastu v obaloch. Znížením hmotnosti o 0,4g plastu na jeden téglik vieme ročne ušetriť takmer 10 ton plastu. Upustili sme od využívania freónových chladiacich zariadení a nahradili ich efektívnejšími a ekologickejšími zariadeniami. Uvedomujeme si, že ide o beh na dlhú trať. Naďalej sa chceme zlepšovať a patriť v potravinárstve medzi lídrov v investíciách do zelených riešení.
V jednej z predošlých odpovedí ste sa už dotkli produktových noviniek. Na ktoré špeciality, ktoré vyšli zo žilinského závodu v ostatnom období, ste vy osobne najviac hrdý a prečo?
Spomeniem opäť našu novú verziu Tresky Exklusiv s cottage syrom. Tá je pre nás jasným dôkazom, že naša dlhodobá snaha dopriať chuť a kvalitu originálnej žilinskej tresky čo najviac Slovákom, sa vypláca. Pri vývoji novinky sme sa zamerali na mladých, aktívne žijúcich ľudí a športovcov, ktorí oceňujú benefity ako vyšší podiel proteínov či nižší obsah kalórií a cukru. Reakcie na ňu, a to nielen od týchto spotrebiteľov, sú mimoriadne pozitívne. V tomto produkte vidíme veľkú budúcnosť. Tešia nás odozvy trhu aj pri rozširovaní nášho vegánskeho portfólia. Týmto výrobkom prichádzajú čoraz viac na chuť nielen vegáni, vegetariáni ale aj tí, ktorí chcú z rôznych dôvodov „len“ obmedziť konzumáciu mäsa. Naša prvá „vegánska treska“ Vegan Exklusiv sa dokonca umiestnila na prvom mieste v hlasovacej súťaži Rastlinný produkt roka 2023, za ktorou stojí iniciatíva Jem pre Zem. Kvalitu týchto produktov však oceňujú nielen zákazníci ale aj partneri v biznise. V tejto sfére sa nám podarilo nadviazať partnerstvo so svetovou špičkou medzi producentmi vegánskych potravín – značkou Violife. Tento rok sme však s novinkami ešte len začali – v týchto dňoch dokonca prišla na trh už aj Treska Cottage Exklusiv s pažítkou, pripravujeme špeciálnu limitovanú verziu tresky k 70. výročiu. S novinkami rozhodne nekončíme.
Ryba Žilina má pod sebou tri hlavné značky. Aké ciele máte pre ne zadefinované? Ako vidíte vašu víziu do budúcnosti?
V rámci značky PRETO Ryba Žilina chceme dlhodobo strážiť receptúru tradičných rybích špecialít, rozširovať nielen toto portfólio, ale tiež rozvíjať ponuku mrazených rýb najvyššej kvality. Značkou PRETO Radoma pokrývame primárne segment rokmi overených lahôdkových šalátov. Prinášame v rámci nej aj pestrú paletu poctivých nátierok či praktické polotovary, ktoré chceme dostať do každej kuchyne. A ako som už spomenul, značkou PRETO Radoma Vegan máme ambíciu ponúkať tie najchutnejšie rastlinné alternatívy lahôdkového sortimentu pre každého. Nech už zákazník siahne po ktoromkoľvek z nami vyrábaných produktov, chceme, aby mal istotu, že si kupuje chutné potraviny, pri ktorých dbáme o suroviny, spôsob výroby a tiež obsah len tých nevyhnutných prídavných látok. Aj naďalej chceme prinášať zo Žiliny len to najlepšie.