Článok vznikol v spolupráci so spoločnosťou Toyota.
Mimoriadna popularita SUV a crossoverov odsúva ostatné segmenty tak trochu na druhú koľaj. Nie každý však podľahol trendu a nájdu sa aj takí motoristi, ktorí sú zástancami tradičnejších strihov karosérie. A nezabúdajú na nich ani výrobcovia. Dôkazom je vlajková loď japonskej automobilky Toyota a zároveň už desiatky rokov globálny model, ktorý jasne definuje segment manažérskych sedanov.
Okrem toho ide na mnohých trhoch o jeden z vôbec najpredávanejších modelov z portfólia značky – Toyota Camry. Najnovšia generácia obľúbeného sedanu sa teraz ešte viac orientuje na luxus, pohodlie či rezprezentatívny vzhľad, no rozhodne neobchádza ani najmodernejšie technológie a úsporu paliva, za čo vďačí piatej generácii hybridného systému z dielne Toyoty.
Atraktívnejšia už na prvý pohľad
Toyota Camry sa držala vždy pri zemi pokiaľ išlo o dizajn. Bol konzervatívnejší, aby vyhovoval čo najširšej skupine záujemcov, no zároveň moderný a tiež nadčasový. Rovnakým smerom sa pritom uberá aj model v najnovšej forme, oproti predchodcovi však pridáva trochu okorenený športovejší nádych. Najmä predná časť je výrazne agresívnejšia, zatiaľ čo tá zadná naskočila skôr na vlnu elegancie. A všetko to spolu veľmi pekne funguje.
Značka na novinku aplikovala svoj nový dizajnový jazyk, čo sa prejavuje na nízkom skosenom tvare predku, ktorý zvýrazňujú štíhle, ostro zalomené nové svetlomety. Tie už v základe dostávate s projektorovými LED svetlami, pričom vo vyšších stupňoch výbav pribúda LED technológia aj pre nové zadné skupinové svetlá a smerovky sa integrujú do denného svietenia vozidla.
Nechýbajú rôzne prelysy a taktiež tradičné označenie vozidla na veku kufra. Ten za sebou ukrýva objem na úrovni 428 litrov, čo vystačí pre potreby služobných ciest i dovoleniek s rodinou. Interiér ako taký následne robí výrazný krok vpred, na kompletne prepracovanej palubnej doske je k dispozícii štandardne multimediálny systém Toyota Smart Connect Pro s 12,3-palcovou obrazovkou a šiestimi reproduktormi, ktorý môže od strednej výbavy Prestige dopĺňať aj rovnako veľký digitálny prístrojový štít pred vodičom. V základnej verzii dostávate sedempalcový TFT displej.
Na prepojenie smartfónov je pripravená bezdrôtová technológia Apple CarPlay a Android Auto; pre potreby nabíjania a pripojenia mobilných zariadení je následne v kabíne celkovo až päť portov USB a súčasťou už štandardnej výbavy je aj bezdrôtová nabíjačka telefónov. V ponuke je aj vylepšený balík Smart Connect+ s ďalšími prvkami a funkciami, pričom aktualizácie softvéru multimediálnych a bezpečnostných systémov vozidla sú k dispozícii prostredníctvom bezdrôtového prenosu, aby si ich mohol majiteľ nainštalovať vtedy, keď mu to vyhovuje, a nemusel s vozidlom chodiť do servisného strediska.
Systém Toyota Smart Connect obsahuje navigačný systém na báze cloudu, ktorý sa nepretržite aktualizuje o živé dopravné informácie, a dokonca aj funkciu inteligentného palubného hlasového agenta, ktorý reaguje na širokú škálu vyslovených príkazov a požiadaviek aj v slovenskom jazyku. A ak chcete vo vozidle naozaj špičkový zvukový zážitok, v rámci voliteľnej výbavy je v ponuke exkluzívny audiosystém JBL so sústavou až deviatich reproduktorov.
Aj v základe bohatá výbava
Prvé vozidlá novej Camry by sa mali v predajniach objaviť na jeseň tohto roku, pričom počiatočná cena je známa už teraz. Základ začína na akciových 39 990 eur s už štandardne slušnou výbavou aj v najnižšom stupni Comfort. Ten dokonca možno navýšiť voliteľne o paket Business za tisíc eur.
Vtedy k prejektorovým LED predným svetlometom, bezkľúčovému odomykaniu a štartovaniu, dvojzónovej klimatizácii, vyhrievaným predným sedadlám, zadnej parkovacej kamere, inteligentným parkovacím senzorom (vpredu i vzadu) so systémom detekcie prekážok či napríklad armáde asistenčných i bezpečnostných systémov, dostávate tiež zatmavené zadné sklá, kožené čalúnenie sedadiel a predných dverí, rovnako ako vyhrievaný volant.
Automobilka je známa paletou systémov Toyota T-Mate, ktoré dohliadajú na ochranu posádky i ostatných účastníkov cestnej premávky a Camry je toho jasným dôkazom. Značka pritom razí stratégiu, že mnohé bezpečnostné a asistenčné systémy ponúka už v štandarde a nie je nutné si za ne priplácať. Kto však chce mať nad sebou ešte účinnejšiu „ochrannú ruku“, armáda sa od stredného stupňa Prestige ešte jemne rozširuje – napríklad o upozornenie na dopravu pred vozidlom (FCTA) a asistent zmeny jazdného pruhu (LCA).
Už najnižší stupeň však prichádza s funkciami ako predkolízny bezpečnostný systém (PCS), systém udržiavania vozidla v jazdnom pruhu (LTA), inteligentný adaptívny tempomat (iACC), systém monitorovania mŕtvych uhlov (BSM), automatické prepínanie diaľkových svetiel (AHB), upozornenie na dopravu za vozidlom s funkciou automatického brzdenia (RCTAB), asistent bezpečného vystupovania (SEA) či systémom núdzového zastavenia vozidla (EDSS) a proaktívnym asistentom riadenia (PDA). A to nie je bežné ani u prémiových výrobcov.
Najvyšší stupeň Executive potom rozširuje napríklad kožené čalúnenie či ventilované predné sedadlá výbavy Prestige aj o trojzónovú klimatizáciu, vyhrievané zadné sedadlá, elektricky ovládané predné sedadlá, rozšírené ambientné podsvietenie v kabíne, roletky zadných bočných okien a elektricky ovládanú roletku zadného okna, digitálne vnútorné spätné zrkadlo, panoramatický 360-stupňový monitor a projekčný head-up displej i prémiový audiosystém JBL.
Úspora, ticho i dostatok výkonu
V spojení s osvedčeným 2,5-litrovým štvorvalcovým benzínovým hybridom sa výkon novinky teraz dostáva až na celkových 231 koní, pričom spotrebou paliva sa budete hýbať stále na veľmi slušnej úrovni iba 5,1 litra na sto kilometrov. Nová Toyota Camry prináša tiež nový lítiovo-iónový akumulátor s vyšším výkonom a lepšou odozvou, čo zlepšuje celkový užívateľský dojem.
Hlavné zložky, vrátane prevodovky hybridného systému, elektrických motorgenerátorov a invertora, sú prepracované tak, aby sa znížili vnútorné straty a ušetrila sa tak hmotnosť, ako i využívaný priestor. Novinka je v zrýchlení dynamickejšia a lineárnejšia, s prakticky okamžitou odozvou a intuitívnejšou kontrolou. Na stovke ste už za 7,9 sekundy a vďaka zvýšenému prínosu akumulátora môže motor pracovať aj pri nižších otáčkach, čo podporuje úsporu paliva i emisií a tichšiu prevádzku, typickú pre hybridy.
K plnohodnotnejšiemu zážitku z jazdy prispieva aj nové vyladenie zavesenia kolies – vzpier MacPherson vpredu a dvojitého lichobežníkového zavesenia vzadu – na zaistenie spoľahlivej odozvy a svižnejšieho ovládania, najmä na kľukatých cestách mimo mesta. Aj s Camry môžete využívať aplikáciu MyToyota, kde okrem sledovania údajov o vozidle a ovládania niektorých funkcií môžete absolvovať „kurz“ Hybrid Coaching, v ktorom sa naučíte, ako naplno využiť potenciál modelu v oblasti úspory.