StoryEditor

Do najväčšej reformy školstva za posledných 30 rokov sa už zapojilo takmer 500 škôl

11.12.2024, 00:00

Rok 2024 bol pre rezort školstva obdobím intenzívnej práce na zmenách, ktoré majú postupne smerovať k modernizácii a zlepšeniu vzdelávania na Slovensku. Patrí medzi nich zavádzanie nového štátneho vzdelávacieho programu, digitalizácia škôl, ale aj opatrenia na podporu inklúzie, duševného zdravia žiakov, či financovania materských škôl a zmeny podporujúce celoživotné vzdelávanie. „Ak by som mal bilancovať, tak som rád, že sa nám podarilo presadiť balík zákonov s názvom Nežná revolúcia vo vzdelávaní obsahujúci približne 89 opatrení. Obdobný balík pripravujeme aj na budúci rok,“ hovorí  Tomáš Drucker, minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže, s ktorým sme sa v podcaste rozprávali o tom, prečo dostali zmeny názov nežná, v čom sú pre školstvo revolučné, ale tiež o tom, aké vzdelávanie súčasné deti a mládež potrebujú, aby sa vedeli v živote uplatniť.

V podcaste sa tiež dozviete:

  • prečo mnohé bombastické reformy v uplynulých rokoch sektor skôr unavili a veci sa nikdy nedotiahli do úspešného konca,
  • že súčasné zmeny nie sú zamerané na nárast obsahu učiva, ale na zmenu spôsobu učenia postaveného na spolupráci,
  • prečo sú naše deti dobré v memorovaní, ale chýba im kreatívne, analytické a kritické myslenie,
  • prečo dnes školstvo už nie je pomyselnou „studnicou vedomostí“ a deti by sa mali učiť najmä správne validovať dostupné informácie,
  • prečo naši vysokoškoláci dosahujú výsledky na úrovni stredoškolákov vo Fínsku,
  • ako zmení slovenské školstvo kurikulárna reforma, ktorú si všetky školy budú musieť osvojiť do septembra 2026, ale do ktorej sa už dobrovoľne zapojilo približne 500 škôl,
  • prečo je zákaz mobilov v školách dôležitý a digitalizácia škôl nevyhnutná na pritiahnutie pozornosti žiakov,
  •  ako pomôže nové financovanie materských škôl zo štátneho rozpočtu samosprávam a ako by mohlo postupné zavedenie povinnej škôlky od troch rokov pomôcť vyrovnávať socioekonomické rozdiely medzi deťmi,
  • prečo ani ministrovi školstva nestačil v živote diplom z prvej vysokej školy, kde vyštudoval odbor automatizácia v priemysle a aplikovaná informatika,
  • ako nás súčasná doba a rozvoj umelej inteligencie prinútia častejšie „aktualizovať“ svoje vzdelanie a celoživotne sa učiť,
  • čo prinesie zmena zákona o štátnej a verejnej službe, ktorá má za cieľ odstrániť „dopyt po tituloch“ bez relevantnosti odboru a nahradiť vzdelanie 2.stupňa praxou alebo tzv. mikroosvedčeniami
  • a prečo je dôležitá orientácia na duševné zdravie detí nemenej dôležitá ako vedomosti pre ich úspešný život.  
menuLevel = 1, menuRoute = hn-nativ, menuAlias = hn-nativ, menuRouteLevel0 = hn-nativ, homepage = false
27. január 2025 23:14