Rok 2024 bol pre rezort školstva obdobím intenzívnej práce na zmenách, ktoré majú postupne smerovať k modernizácii a zlepšeniu vzdelávania na Slovensku. Patrí medzi nich zavádzanie nového štátneho vzdelávacieho programu, digitalizácia škôl, ale aj opatrenia na podporu inklúzie, duševného zdravia žiakov, či financovania materských škôl a zmeny podporujúce celoživotné vzdelávanie. „Ak by som mal bilancovať, tak som rád, že sa nám podarilo presadiť balík zákonov s názvom Nežná revolúcia vo vzdelávaní obsahujúci približne 89 opatrení. Obdobný balík pripravujeme aj na budúci rok,“ hovorí Tomáš Drucker, minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže, s ktorým sme sa v podcaste rozprávali o tom, prečo dostali zmeny názov nežná, v čom sú pre školstvo revolučné, ale tiež o tom, aké vzdelávanie súčasné deti a mládež potrebujú, aby sa vedeli v živote uplatniť.
V podcaste sa tiež dozviete:
- prečo mnohé bombastické reformy v uplynulých rokoch sektor skôr unavili a veci sa nikdy nedotiahli do úspešného konca,
- že súčasné zmeny nie sú zamerané na nárast obsahu učiva, ale na zmenu spôsobu učenia postaveného na spolupráci,
- prečo sú naše deti dobré v memorovaní, ale chýba im kreatívne, analytické a kritické myslenie,
- prečo dnes školstvo už nie je pomyselnou „studnicou vedomostí“ a deti by sa mali učiť najmä správne validovať dostupné informácie,
- prečo naši vysokoškoláci dosahujú výsledky na úrovni stredoškolákov vo Fínsku,
- ako zmení slovenské školstvo kurikulárna reforma, ktorú si všetky školy budú musieť osvojiť do septembra 2026, ale do ktorej sa už dobrovoľne zapojilo približne 500 škôl,
- prečo je zákaz mobilov v školách dôležitý a digitalizácia škôl nevyhnutná na pritiahnutie pozornosti žiakov,
- ako pomôže nové financovanie materských škôl zo štátneho rozpočtu samosprávam a ako by mohlo postupné zavedenie povinnej škôlky od troch rokov pomôcť vyrovnávať socioekonomické rozdiely medzi deťmi,
- prečo ani ministrovi školstva nestačil v živote diplom z prvej vysokej školy, kde vyštudoval odbor automatizácia v priemysle a aplikovaná informatika,
- ako nás súčasná doba a rozvoj umelej inteligencie prinútia častejšie „aktualizovať“ svoje vzdelanie a celoživotne sa učiť,
- čo prinesie zmena zákona o štátnej a verejnej službe, ktorá má za cieľ odstrániť „dopyt po tituloch“ bez relevantnosti odboru a nahradiť vzdelanie 2.stupňa praxou alebo tzv. mikroosvedčeniami
- a prečo je dôležitá orientácia na duševné zdravie detí nemenej dôležitá ako vedomosti pre ich úspešný život.