V poslednom roku sme svedkami mnohých dôležitých krokov, ktoré ministerstvo školstva predstavilo v rámci iniciatívy „Nežná revolúcia vo vzdelávaní“. Ide o celý rad zmien vedúcich k zlepšeniu vzdelávacieho prostredia a podpory rovnosti šancí pre každé dieťa. „Naše výsledky ukazujú, že ak sú deti odčlenené, tak ich študijné výsledky sú oveľa horšie. Preto rozbiehame procesy, ktoré voláme desegregácia,“ hovorí Ábel Ravasz, poradca ministra školstva, výskumu, vývoja a mládeže, s ktorým sme sa v aktuálnom podcaste rozprávali aj o tom:
- že inkluzívne vzdelávanie znamená spájať deti z rôznych prostredí naprieč vzdelávacím systémom už od ranného veku a prečo vznikli Štandardy dodržiavania zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní,
- že kvalitné vzdelanie musia dostať aj deti s jazykovými, zdravotnými, psychologickými, či sociálnymi bariérami, ale aj deti, ktoré sú mimoriadne nadané,
- ako zabezpečiť aj takmer desiatim percentám detí z marginalizovaných komunít úspešnú budúcnosť,
- prečo sa ministerstvo v rámci Národného projektu na včasné varovanie pred predčasným ukončením školskej dochádzky dôkladne zaoberá analýzou dôvodov predčasného odchodu deti zo škôl a ako projekt pomôže definovať konkrétne spôsoby pomoci týmto deťom,
- prečo sú dôležitou súčasťou podporných opatrení zo strany ministerstva školstva asistenti na školách, ale aj školskí psychológovia a logopédi,
- ako prispeje k vyrovnávaniu rozdielov medzi deťmi koncept tzv. „adaptačnej triedy“,
- ako chce ministerstvo zdolať výzvu zadefinovania skupiny detí zo špeciálnych škôl, ktoré tam však nepatria a zaradiť ich v rámci inkluzívneho vzdelávania do bežných tried a ako chce pomôcť nástupu žiakov zo špeciálnych ZŠ na bežné stredné školy,
- čo sa zmení od 1. januára 2025, kedy vstúpi do platnosti nové financovanie všetkých materských škôl a či to prispeje k zvýšeniu kapacít jednotlivých zariadení,
- aký je rozdiel medzi povinnou a nárokovateľnou školskou dochádzkou a prečo má ministerstvo v pláne rozšíriť povinnú škôlku aj pre deti pod päť rokov,
- a prečo je dôležité, aby sa deti v rámci kurikulárnej reformy neučili len lexikálne dáta, ale to, čo si potrebujú osvojiť pre úspešný život a ako trpezlivosť, snaha o vzájomné pochopenie, ale aj osobná zodpovednosť môže prispieť k mazaniu rozdielov pre úspešné uplatnenie všetkých detí na trhu práce, ale aj v osobnom živote.