Vo vzdelávaní platí pravidlo, že ak sa niečo zanedbá na začiatku, veľmi ťažko sa to napráva neskôr, na základnej alebo strednej škole. Preto je veľmi dôležité venovať pozornosť kvalite vzdelávania najmenších detí.
Viac financií pre materské školy
Od budúceho roka budú materské školy financované rovnakým systémom, akým sú v súčasnosti financované základné a stredné školy. Touto zmenou vytvárame priestor na zlepšenie vzdelávania detí už od ranného detstva. Spoločne so zmenou financovania prevádzky materských škôl, štát výrazne investuje aj do rozširovania ich kapacít. Opatrenie motivuje mestá a obce prevádzkovať materské školy, pretože na každé dieťa v materskej škole získajú financie.
Ministerstvo školstva chce postupnými krokmi znížiť vekovú hranicu povinného predprimárneho vzdelávania už pre deti od troch rokov. Čo je trend, ktorý podľa výsledkov krajín ako Česko alebo Maďarsko, ktoré ho zaviedli, prináša pozitívne výsledky.
Rovnosť príležitostí
Je to jedno z kľúčových opatrení vo vzťahu k deťom zo slabšieho socioekonomického prostredia či z marginalizovaných rómskych komunít. Tieto deti doma často nemajú podnetné prostredie, ich rodičia často neabsolvovali ani povinnú školskú dochádzku. V takýchto sociálne uzatvorených skupinách nemajú deti šancu sa dostatočne dobre pripraviť na vzdelávanie od piatich rokov.
Často sú tieto deti potom zaraďované do špeciálnych škôl s diagnózou ľahké mentálne postihnutie, hoci pravým dôvodom ich zaostávania môže byť neznalosť vyučovacieho jazyka a ich sociálno-kultúrne zázemie. V roku 2025 plánuje ministerstvo školstva spustiť národný projekt presunu žiakov s vylúčeným mentálnym postihnutím do hlavného prúdu vzdelávania prostredníctvom adaptačných tried.