Článok vznikol v spolupráci s Železničnou spoločnosťou Slovensko.
- ZSSK zavádza s účinnosťou od 15. marca 2025 poplatok za servis pri nákupe lístkov v pokladniciach a vo vlakoch.
- Poplatok bude 1 euro v pokladnici a 3 eurá pri kúpe vo vlaku.
- Zavedením poplatkov za servis chce posilniť a rozšíriť trend využívania digitálnych služieb na čo najväčší okruh cestujúcich.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) kladie vyšší dôraz na digitalizáciu svojich služieb, ktoré dopomáhajú k dodatočným výnosom, šetria náklady a prispievajú k ekológii. Cez mobilnú aplikáciu „IDeme vlakom“ a e-shop ZSSK si môžu zákazníci naďalej zakúpiť lístky bez poplatku za servis, a to napríklad aj z pohodlia svojho domova. Nákup cez web alebo mobilnú aplikáciu je finančne najvýhodnejší, ekologický a šetrí čas cestujúcim. ZSSK zavádza s účinnosťou od 15. marca 2025 poplatok za servis pri nákupe lístkov v pokladniciach a vo vlakoch. „Už viac ako 45 % našich zákazníkov nakupuje lístky online, čo je dôkazom, že moderné riešenia sú cestou budúcnosti. Zavedením poplatkov za servis chceme tento trend posilniť a rozšíriť využívanie našich digitálnych služieb na čo najväčší okruh cestujúcich. Rešpektujeme nižšiu mieru znalosti práce s internetom u staršej generácie a preto poplatok za servis nebudeme uplatňovať u seniorov pri kúpe cestovného lístka so 100 percentnou zľavou, ľudovo povedané zadarmo,“ uviedol Peter Helexa, generálny riaditeľ ZSSK.
Zavedenie poplatku za servis podporuje digitálne riešenie
Od 15. marca si cestujúci priplatia za kúpu lístkov na stanici alebo vo vlaku. Poplatok bude 1 euro v pokladnici a 3 eurá pri kúpe vo vlaku. Železnice týmto krokom pokrývajú náklady spojené s osobným predajom - od personálnych nákladov, až po tlač lístkov a prevádzku predajných systémov. Cestujúci sa poplatku vyhnú, ak si lístok kúpia cez internet alebo mobilnú aplikáciu. Online nákup zostáva najvýhodnejšou možnosťou a bez poplatku, nakoľko je rýchlejší, ekologickejší a nevyžaduje dodatočné náklady. „Cestujúci majú naďalej možnosť využiť rôzne digitálne kanály, vrátane SMS lístkov, ktoré zostávajú dostupné pre kategóriu osobných vlakov a TEŽ. Verejnosť o zmenách informujeme s mesačným predstihom, aby mali cestujúci dostatok času oboznámiť sa s výhodami online nákupu a dostupnými možnosťami,“ vysvetľuje generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa. ZSSK zároveň spúšťa informačnú kampaň, ktorá cestujúcim pomôže prejsť na digitálne nákupné možnosti. Cieľom je priblížiť výhody online predaja, zjednodušiť prechod na moderné formy cestovania a sprístupniť digitálne služby čo najširšiemu okruhu cestujúcich.
Výnimky: Poplatok za servis sa neuplatňuje pri kúpe cestovného lístka na 100 percentnú zľavu pre cestujúcich od 62 rokov, pre osoby od 70 rokov a držiteľov preukazu ŤZP-S. Rovnako sa netýka miesteniek, lôžok, ležadiel, cestovného na bicykel a batožinu, SC príplatkov, preukazov JUNIOR, KLASIK a MAXI KLASIK, medzinárodných dokladov, kuriérnych zásielok, balíkových ponúk, autovlaku, prolongácie režijných preukazov, doplatku do 1. triedy a dobitia kreditu. ZSSK neprevádzkuje stacionárne automaty na staniciach, mobilné automaty vo vlakoch TEŽ a OŽ sú samoobslužné, a preto sa na ne poplatok nevzťahuje.
Digitalizácia stále rastie
Štatistiky za posledných päť rokov jasne potvrdzujú trend digitalizácie:
- Mobilná aplikácia „IDeme vlakom“ vzrástla z 1,09 percent na 17,32 percent.
- E-shop na www.zssk.sk si udržuje stabilný rast, pričom jeho podiel sa zvýšil z 21,87 percent na 28,35 percent.
- SMS lístky zostávajú minoritným kanálom, ich podiel sa pohybuje medzi 0,34 percentami a 0,53 percentami.
- Predaj v pokladniciach dlhodobo klesá – zo 69,94 percent na 47,68 percent.
Nové digitálne projekty pre rok 2025
V rámci digitalizácie ZSSK pripravuje ďalšie inovácie, ktoré prinesú ešte väčší komfort:
- Modernizácia aplikácie „IDeme vlakom“ a e-shopu pre jednoduchší a rýchlejší nákup lístkov.
- Check-In Check-Out systém, ktorý automaticky zistí prejdené trasy a vypočíta najvýhodnejšie cestovné.
- Elektronické zľavové preukazy pre študentov, seniorov a ďalších oprávnených cestujúcich.
Viac ako 85 percent Slovákov dnes používa smartfóny s prístupom k dátovým službám, čo umožňuje jednoduchšie využívanie digitálnych kanálov. ZSSK zároveň modernizovala aplikáciu „IDeme vlakom“, ktorá teraz ponúka ešte intuitívnejšie a rýchlejšie riešenia nákupu.
Finančné a ekologické výhody digitalizácie
Digitalizácia je výhodná pre všetkých. Cestujúci ušetria čas aj peniaze a železnice znížia svoje náklady. Kým predaj lístka v pokladnici stojí ZSSK viac ako euro, cez internet je to len 30 centov. Navyše, menej vytlačených lístkov znamená menej odpadu a lepšiu ochranu životného prostredia. „Každé euro získané alebo ušetrené digitalizáciou investujeme späť do zamestnancov, modernizácie vlakov a zlepšovania služieb,“ dodal Helexa.
Služby pre potreby cestujúcich
ZSSK neustále pracuje na modernizácii a digitalizácii svojich služieb, tak aby reflektovali potreby všetkých skupín cestujúcich, čím prispievajú k pohodlnému cestovaniu. Rodiny s deťmi môžu využívať digitálne nástroje na plánovanie ciest, ktoré poskytujú aktuálne informácie o spojeniach a rezerváciách miest. Seniori a osoby so zdravotným znevýhodnením (ŤZP-S) ocenia elektronické doklady, ktoré znižujú nutnosť fyzických potvrdení a zjednodušia kontrolu lístkov. Digitálne riešenia im navyše umožnia jednoduchší prístup k zľavám priamo cez mobilnú aplikáciu.
Pravidelní dochádzajúci a pracujúci získajú spoľahlivejšie spojenia vďaka taktovej doprave a lepšiemu prepojeniu cestovných plánov s digitálnymi systémami. Online nákup cez mobilnú aplikáciu IDeme vlakom, e-shop na www.zssk.sk alebo SMS (pre osobné vlaky) im umožní efektívnejšie plánovanie ciest a ušetrí čas, najmä počas ranných špičiek. Rekreační cestujúci môžu profitovať z ekologických možností cestovania a rozšírenej ponuky spojov. Neoddeliteľnou súčasťou modernizácie je dostupnosť informácií v reálnom čase, rýchlejšie riešenie problémov a možnosť spravovať cestovanie v jednom systéme.
20 rokov ZSSK: História a budúcnosť
Rok 2025 je pre ZSSK výnimočný – spoločnosť oslavuje 20 rokov svojej existencie. Každý deň vypraví 1 818 vlakov a prepraví približne 200-tisíc cestujúcich, čím efektívne spája regióny Slovenska. Ako najväčší poskytovateľ elektromobility v krajine prepraví ročne viac ako 70 miliónov cestujúcich, z toho 50 miliónov elektrickými vlakmi.
ZSSK sa dlhodobo zameriava na modernizáciu vlakových súprav, zlepšenie infraštruktúry a zavádzanie inovácií, ktoré prispievajú k udržateľnej a ekologickej železničnej doprave. Stratégia spoločnosti stojí na štyroch pilieroch: stabilný zamestnávateľ, moderné vlaky, kvalitné služby a finančná stabilita.
„Naša vízia je jasná – držíme Slovensko v pohybe a robíme všetko pre to, aby železničná doprava bola moderná, dostupná a ekologická. Digitalizácia je našou odpoveďou na potreby dnešnej doby a príležitosťou, ako priniesť lepšie riešenia pre každého cestujúceho,“ uzavrel Helexa.
ZSSK pozýva cestujúcich, aby si vyskúšali nové digitálne služby a objavili pohodlie moderného cestovania. Viac informácií nájdete na www.zssk.sk.
