Článok vznikol v spolupráci s Železničnou spoločnosťou Slovensko.
Hodinový takt medzi Bratislavou a Košicami
Slovenská železničná doprava zaznamenala významný míľnik. Dopravca po prvýkrát v histórii krajiny zaviedol celodenný hodinový takt na trase medzi Bratislavou a Košicami, čím výrazne zlepšil kvalitu a frekvenciu spojenia medzi týmito dvomi hlavnými mestami Slovenska.
Nový systém prináša nárast počtu diaľkových vlakov z 22 na 32, a plus ďalších 8 v časti ich trasy, čo predstavuje zvýšenie o takmer 45 percent. Táto zmena prispeje k pružnejšiemu a pohodlnejšiemu cestovaniu pre širokú verejnosť. Ďalším pozitívnym aspektom je zavedenie štyroch zrýchlených vlakov, ktoré trasu prejdú za menej ako 5 hodín. Tieto vlaky sú nielen rýchlejšie, ale sú aj vybavené vyšším štandardom komfortu vrátane povinného miestenkovania a cateringových služieb.
Tento krok smeruje k zvýšeniu konkurencie schopnosti železničnej dopravy v porovnaní s inými druhmi dopravy, ako napríklad automobilovou alebo leteckou dopravou. Zvýšením frekvencie a kvality služieb sa železničná doprava stáva atraktívnejšou voľbou pre cestujúcich, čo môže mať pozitívny dopad na životné prostredie znížením počtu individuálnych automobilových ciest.
Nitra – Bratislava
Zlepšilo sa dopravné spojenie medzi Nitrou a Bratislavou vďaka novému dennému priamemu spojeniu zabezpečenému regionálnymi vlakmi. Tieto vlaky premávajú v pravidelných dvojhodinových intervaloch v oboch smeroch počas celého dňa, čo výrazne prispelo k zjednodušeniu a zrýchleniu cestovania medzi týmito dvomi mestami. Cesta medzi týmito dvomi mestami trvá 1 hodinu a 37 minút. 18 vlakov, ktoré premávajú denne, stoja aj v Hlohovci, Trnave a v Pezinku.
Okrem nového priameho spojenia medzi Nitrou a Bratislavou došlo aj k určitým úpravám v zastavovaní niektorých už existujúcich rýchlikov. Konkrétne vlak R 870 novozaradením zastávky v Bernolákove poskytuje lepší prístup k železničnej doprave pre obyvateľov tohto regiónu. Podobne vlak R 850 rozšíril svoje zastavovanie aj o Senec.
Na viacerých linkách boli zavedené nové spoje a vykonané úpravy v príchodoch a odchodoch súčasných spojov. Cieľom týchto zmien je zabezpečiť čo najlepšie nadväznosti na vlaky, či už ide o nové REX spoje alebo už existujúce rýchliky a iné vlakové spoje.
Košice – Lučenec – Zvolen
Ďalšou významnou zmenou je zavedenie dvojhodinového taktu na južnej trase medzi Košicami, Lučencom a Zvolenom. Toto opatrenie zvýši frekvenciu a kvalitu železničného spojenia v tomto regióne, čo bude mať pozitívny dopad na cestujúcich.
Prievidza – Bratislava
ZSSK tiež posilnilo spoje z Prievidze do Bratislavy, čo je ďalším krokom k zlepšeniu dopravnej obslužnosti regiónu. Tieto zmeny sú súčasťou širšej stratégie zameranej na zlepšenie železničnej dopravy na Slovensku.
Desiatky nových vlakov pre lepšiu mobilitu
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) pokračuje v trende zlepšovania železničnej dopravy na Slovensku. Nové opatrenia prinášajú desiatky nových vlakov denne naprieč celým Slovenskom, čo výrazne zlepší mobilitu a dostupnosť pre cestujúcich.
Jedným z hlavných cieľov ZSSK bolo zahustiť dopravu na viacerých linkách do takzvaného hodinového taktu, ktorý prináša pravidelné spojenia pre cestujúcich. Medzi nové linky s hodinovým taktom patria napríklad spoje medzi Banskou Bystricou a Zvolenom, ktoré budú premávať aj cez víkendy.
Ďalším významným krokom je zlepšenie prepojenia Košíc s okolím vrátane Prešova, Popradu a Lipian. Cestujúci z východného Slovenska majú teraz lepšie prípoje na diaľkové vlaky do Bratislavy.
ZSSK tiež rozšírila spojenia do Slovenského raja, kde vlaky na linke Banská Bystrica – Margecany budú premávať počas zimnej aj letnej sezóny každý deň.
Ďalšie nové linky a zosilnené spoje sa objavili aj v iných regiónoch Slovenska. Trnavčania získali priame spojenie s Kútmi bez prestupu v Senici a do Galanty počas pracovných dní cestujú každú hodinu. Viac vlakov jazdí aj na severe Slovenska, konkrétne medzi Žilinou a Trenčínom, a tiež aj Liptovským Mikulášom a Vrútkami.
Pokračujúce modernizácie tratí
Výluky na tratiach Bratislava – Marchegg, Žilina – Rajec, Nová Baňa – Hronský Beňadik či Bánovce nad Ondavou – Humenné zo strany manažéra železničnej infraštruktúry, Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), si aj počas budúceho roka vyžiadajú náhradnú autobusovú dopravu, no zlepšenia, ktoré prinášajú, prinesú ešte bezpečnejšiu vlakovú dopravu.
Železničné spojenie medzi Slovenskom a susednými krajinami
Na trase medzi Bratislavou a Prahou pribudli dva nové EuroCity vlaky, konkrétne ranný a nočný spoj, čo ešte viac zvýšilo dostupnosť hlavného mesta Slovenska do Českej republiky.
Po ukončení elektrifikácie v Marcheggu dopravca pripravuje priame spojenie Košice – Viedeň.
Okrem toho sa zlepšilo aj železničné spojenie medzi Slovenskom a Ukrajinou. Na trase Košice – Čop pribudli nové vlaky s priamymi vozňami až z/do Bratislavy, čo umožňuje cestujúcim priamy prestup v Čope na vlak Ukrajinských Železníc (UZ) do Kyjeva.
Kompletný prehľad všetkých zmien nájdete na webe ZSSK.
