Choreografi, dramaturgovia, filmári či režiséri, herci alebo speváci. Všetci tí ľudia okolo neho boli. Úlohou Štefana Kozáka bolo nájsť spôsob, ako ich spojiť bez toho, aby robil priamo v divadle či v oblasti filmu. Odpoveďou sa pre neho stali eventy. Za 17 rokov vybudoval agentúru s pobočkami na Slovensku (Bratislava, Košice), v Prahe, Budapešti a vo Varšave. To, čo agentúru už od roku 2003 odlišuje od iných, je vášeň. „Pre každý moment,“ hovorí Kozák. Firmu začal budovať počas štúdia na Vysokej škole múzických umení. „Sme greenfield. Nesedel som na miliardách eur. Aj tak som bol pre všetkých ten, na ktorého ukazovali: Aha, ide ten hnusný živnostník,“ s úsmevom spomína na začiatky dnes úspešnej firmy.
Impulz všetko urýchlil
Za najväčší úspech spoločnosti považuje Kozák moment, v ktorom sa nachádza dnes. „Neštrngáme kľúčmi ani neplačeme na zábradlí, ale makáme najlepšie, ako vieme,“ hovorí. Dokázali už aj trhu a klientom, že na to majú, chcú to robiť a budú to robiť. „Pády a vstávanie vytvorili základ toho, čím sme. Začiatky sú plné nadšenia, aj konce musia byť plné nadšenia,“ hodnotí skúsenosti v biznise. Ročne v agentúre robili okolo 700 podujatí, teda približne dva eventy denne. Pre koronavírus sa všetko v eventovom svete najprv odložilo, potom zrušilo. Zhoršenie pocítili už na prelome januára a februára. Napokon však koronakrízu vo firme nehodnotia negatívne, práve naopak. Ďakujú pandémii za to, že ich katapultovala vpred. Kozák tvrdí, že im vďaka zmenám, ktoré nastali v agentúre, narástla ďalšia noha. Plány, ktoré firma mala, a na ktorých postupne pracovala v rámci svojho zdokonaľovania, sa zrazu stali realitou. Epidémia bola totiž pre firmu zásadným impulzom na veľkú zmenu. Hoci straty boli obrovské, na plač podľa Kozáka neostal čas. V agentúre začali solidárne pracovať viac ako kedykoľvek predtým. „Switch sme plánovali, no boli sme tak v štvrtine procesu a zrazu sme museli všetko dokončiť počas dvoch či troch týždňov. Takže, ďakujeme ti, korona,“ hodnotí neľahké týždne Kozák.
Priniesli prevratné riešenia
Event a live marketing neopustili. Oveľa viac sa však teraz zameriavajú na online svet. „Kým si všetci povedali, že majú dovolenku v karanténe, my sme pracovali azda 20 hodín denne. Dnes je z nás hybridná agentúra, ktorá je silná v eventoch a komunikácii,“ spresnil výsledok tvrdej driny a urýchlenej trasnformácie firmy v čase najprísnejších opatrení pre COVID-19. Napriek tomu, že gro sa presúva do onlinu, Kozák tvrdí, že pri organizovaní eventov aj tak ostáva najdôležitejší obsah. „Vytvorili sme niečo, čo si nemôžete len tak stiahnuť či kúpiť ako aplikáciu,“ spresňuje. Do praxe zaviedli niečo, čo nie je klasickým online streamom či webinárom. Novým modelom eventov sa adaptovali na novú situáciu na trhu veľmi rýchlo. Konkurencii nastavili latku veľmi vysoko. Eventy pretvorili na plne virtuálne záležitosti. „Pracujeme bez hraníc,“ teší sa z nových príležitostí Kozák. „Kráľom však ostáva kvalitný obsah,“ dodáva.
S cieľmi pokorne
Firma chce pracovať s hybridným obsahom veľmi intenzívne. „Aj s technologickými riešeniami. Verím, že niektoré budú rovnako prevratné,“ avizuje ambície kreatívcov. V koronamesiacoch vo firme riešili aj financovanie. O pomoc požiadali aj štát. „Situácia nebola, nie je ani nebude pre nikoho jednoduchá. Veľmi nám však pomohlo COVID financovanie od Slovenskej sporiteľne,“ zhodnotil Kozák. Vo firme nastali aj personálne zmeny. Nie všetci sa podľa majiteľa agentúry dokázali adaptovať. „Zostalo nám jadro plné vášne s chuťou pracovať, to je to, na čom záleží,“ zhodnotil. To, čo Creative PRO odlišuje od iných agentúr a čo je základom ich úspechu, je podľa Kozáka pokora. Tvrdí, že odzbrojuje. „Ak niekto očakáva návratnosť 300 percent ročne, treba sa poobzerať po inom biznise,“ radí. Niekto podľa neho stavia vily, niekto kupuje Maserati či jachty, niekto vybuduje tím ľudí, ktorí rastú. A to označuje svojím bohatstvom. Začínajúcim podnikateľom dáva jednu dôležitú radu. Mali by si uvedomiť, že nefunkčné biznis modely existujú iba z jedného dôvodu. Očakávania na začiatku sú nastavené až príliš vysoko a nekorešpondujú s realitou. „Rozdiel medzi prehnanými očakávaniami a výsledkami sa volá sklamanie, nešťastie či neúspech. Na to, aby som ich zladil, potrebujem v sebe nájsť dostatočnú pokoru,“ uzatvára Kozák s receptom na úspech, ktorý sám v praxi aplikuje už niekoľko rokov.
Virtuálne a hybridné akcie dávajútvorcom neobmedzené možnosti
Bratislava – Kreatívna komunikačná agentúra Creative PRO má hlavný cieľ: prinášať ľuďom pozitívne zážitky. Počas dlhých rokov organizovania akcií spoločnosť vytvorila pre svojich klientov viac ako miliardu neopakovateľných momentov. „Takmer 114-tisíc hodín zážitkov a 975-tisíc pozitívnych emócií pre viac ako 300 značiek,“ vyčíslil Kozák. Aj vďaka tomu posunuli firmu v čase korony na ďalší level.
Priekopníci v evente
Creative PRO prináša okrem tradičných služieb agentúry aj virtuálne zážitky. Ich riešenia pre virtuálny, hybridný či online event zahŕňajú webináre, workshopy či teambuildingy. Ich riešenia sú vhodné aj pre konferencie či koncerty. Tím Creative PRO sa nebojí výziev a vytvorí virtuálny zážitok aj na mieru. „Problémom nie je festival ani veľtrh, ktorý divákov pohltí,“ tvrdí zakladateľ firmy. „Virtuálne a hybridné eventy ponúkajú neobmedzené možnosti. Našli sme riešenie od A po Z, vhodné nielen pre aktuálnu situáciu,“ dodáva. Hoci je práca s online prepojením náročná, prevažujú pozitíva. „Štúdio je virtuálne. Nenaťahujú sa žiadne káble. Pracujeme bez hraníc. Každý pohyb kamery je virtuálny. Spík ri si pripravujú svoje vystúpenia kdekoľvek na svete a od hocikadiaľ rozprávajú,“ opisuje Kozák, ako funguje a vyzerá plne virtuálny event. Po vyletení prvej lastovičky – prvej online konferencie na Slovensku, ktorá je výsledkom práce Creative PRO sa ich riešenia rýchlo chopili viaceré telekomunikačné, IT či farmaceutické spoločnosti. Na online evente kreatívcov sa zúčastnil nedávno napríklad aj Anthony Salcito, viceprezident pre vzdelávanie z Microsoftu.
STĹPČEK ODBORNÍKA
Norbert Hovančák člen Predstavenstva Slovenskej sporiteľne zodpovedný za firemné bankovníctvo a finančné trhy
Ak si požičiam trocha zo športovej terminológie, eventovému svetu dali koronaopatrenia tvrdú ranu priamo „na solar“. Spolu s cestovným ruchom zrejme najväčšiu zo všetkých zasiahnutých sektorov. Mnohé firmy to pravdepodobne nerozdýchajú, ale potom tu máme firmy, akou je Creative PRO, ktoré dokázali využiť moderné technológie a vytvoriť niečo nové. Pretože korona-nekorona, ľudia sa chcú baviť (spýtajte sa Netflixu na počet nových predplatiteľov), chcú sa vzdelávať či byť minimálne informovaní. Zažili sme to aj v Slovenskej sporiteľni. Naši fanúšikovia (tak niekedy voláme našich klientov) potrebovali informácie, a aj keď sme pobočky nezavreli, pýtali sa nás najmä telefonicky či online. Preto sme pre nich naživo cez sociálne siete vysielali prednášky napríklad o odklade splátok, investovaní či pomoci firmám, počas ktorých sa mohli aj pýtať na svoje problémy. Celkovo sme mali šesť webinárov a každý z nich sledovali desiatky
tisíc ľudí. V informáciami presýtenej dobe je zdieľanie informácií, vedomostí či skúseností mimoriadne dôležité. Situácia ostatných mesiacov to len zdôraznila. Aj preto budeme v zdieľaní pokračovať a zároveň budeme vytvárať priestor pre ostatných. Už v septembri opäť začneme s neformálnymi raňajkami pre firmy a podnikateľov. Dozvedia sa novinky z biznis kuchyne, ale najmä môžu získavať nové kontakty a skúsenosti. A najväčším biznis eventom roka bude opäť naša biznis konferencie #akonato. Vlaňajšia premiéra prekonala nielen naše očakávania, takmer štyristo účastníkov vytvorilo skvelú a podnetnú atmosféru. Sledujte web akonatokonferencia.sk, pretože vedieť #akonato je dnes dôležitejšie než kedykoľvek predtým.
(natív)
