Ako ste sa dostali k “zdravým produktom“ a prečo ste sa rozhodli ich vyrábať aj predávať?
K zdravej a funkčnej životospráve, a teda aj potravinám, som sa dostal, pretože som potreboval optimalizovať svoj výkon. Najprv fyzický, keďže ako mladý som tancoval v Lúčnici a neskôr som sa venoval triatlonu, MTB či hokeju. Každopádne som ešte stále na ceste učenia sa a poznávania komplexných súvislostí holistického prístupu k ľudskému potenciálu. Na začiatku to však bol práve Biohacking a nepriestrelná káva s maslom a mct olejom, ktorá mi zmenila pohľad na konvenčné presvedčenia o fungovaní metabolizmu a výživy mozgu.
Pôvodne ste sa špecializovali na predaj kávy. Ako ste sa posunuli k nápadu rozšíriť sortiment aj o ďalšie funkčné produkty?
Revolúciou bol v tom čase Low Carb prístup a aplikácie Keto štýlu stravovania. Keď som si prvýkrát mixoval do kávy maslo a kokosový olej, tak mi to samému prišlo divné. Ako som však ochutnal tú krémovú chuť a zažil pocit stabilnej energie a schopnosti koncentrácie s elimináciou hladu, tak ma to hneď dostalo. Ako sa hovorí, keď sa raz prepiješ k istej kvalite vína, niet cesty späť. Vyskúšal rôzne prístupy k raňajkám pre mozog a mentálny výkon, ale nenašiel som si lepšie.
Nebáli ste sa, že bude na Slovensku príliš malý trh pre tento typ produktov?
Nebál, pretože nepodnikám cez čísla a výpočty, ale srdcom. Predávam len to, čo sám používam, čomu verím a v čom vidím zmysel. Možno je preto moja cesta kľukatejšia a nie som hneď milionár, ale to by ma ani nenapĺňalo! Mňa baví byť inovátorom, tvorcom a iniciátorom pozitívnej zmeny. Peniaze beriem ako energiu a nástroj, ktorý je veľmi dôležitý a keď sa správne alokuje, tak slúži k napĺňaniu potenciálu. Na druhej strane, začal som na Slovensku, ale nikdy som tu neskončil. Aj Lúčnica začala na Slovensku, ale známa je svetovo. A to je príklad, ktorý som prebral od profesora Nosáľa. Vytvoriť na Slovensku svetovú značku a produkt z našich schopností a kvality.
Ako ovplyvnila vaše podnikanie aktuálna pandémia covid-19?
Online trh sa zväčšil a ľudia boli donútení odbúrať vlastné strachy a bariéry z nákupu. Takže v tomto smere pozitívne, ale na druhej strane sme mali plánovaný rast a business plán škálovania závislý aj od retailu a distribúcie, a to výrazne zamrzlo. Naša kaviareň space&cofffe a priestor v Bratislave na Patrónke v biznis centre WestEnd samozrejme tiež vygenerovali peknú stratu. Celkovo sme však rok venovali intenzívnej optimalizácii všetkých departmentov. V tomto roku, musím poklopať, už žneme prvé ovocie a vyzerá to tak, že sme si dobre upratali a nastavili procesy, KPI, team a plány.
Zmenilo sa nákupné správanie, začali sa ľudia viac zaujímať o zdravé potraviny?
Ja si myslím, že áno. Ľudia zrazu konečne získali čas zastaviť sa a prehodnotiť vlastné fungovanie. Prehodnotiť čo im energiu naozaj dáva, koľko sa zbytočne naháňame a stresujeme a ako často zabúdame rešpektovať svoje telo. Korona nás tlačí preč od externých faktorov, nastaviť si zrkadlo a prehodnotiť skutočnú vnútornú motiváciu. Či už cez materiálnu stratu v podnikaní alebo cez ohrozenie zdravia. Tí, čo sú zdraví a imunitne silní, sú v pokoji a dokážu sa rýchlo adaptovať bez extrémnych stresov. Tí, čo sú zdravotne a energicky na tom slabšie, čelia strachu a hľadajú záchytné body. A tak máme na výber. Buď zmeníme naše fungovanie, adaptujeme sa a vyjdeme z korony silnejší, alebo to nedáme a upadneme do depresie, strachu a negativity. Držím palce všetkým, ktorí to nikdy nevzdajú a kultivujú svoju silu každý deň. Nie je to sranda, a to najmä z pohľadu prepojenia fyzického a mentálneho zdravia.
Mnoho ľudí pracuje z domu, viete im poradiť, ako sa stravovať zdravšie?
Najčastejšia otázka je, ako doma nepriberať a nevyžierať chladničku. Najlepšia odpoveď a rada, čo mi napadá je, že čo nekúpite, to nezjete! Zdravie začína v obchode a v nákupe skutočných prírodných a funkčných potravín. Funkčných v zmysle, že vám potravina dá vysokú hodnotu energiu a podporuje komplexne funkcie tela a mozgu. Nie je všetko len o chuti, aj keď na tú nedám dopustiť. Problém doma sú však emócie, a to nuda, stres a dostupnosť potravín, ktoré vytvárajú „cravings“. Slané, sladké pochutiny, alkohol a podobne. Výzva je udržať si mieru. Priznávam však, že pre mentálne zdravie mi občas poctivé pivko alebo bio vínko poslúži ako barlička a pôžitok. Môj hlavný odkaz je v podstate jednoduchý – menej cukru a viac čistej chuti.
Aké ďalšie ciele, okrem generovania zisku, chcete podnikaním dosiahnuť? Čo je pre vás pridanou hodnotou?
Naša priorita v Powerlogy je dlhodobé budovanie značky a tvorba hodnoty cez kvalitné produkty a k nim pripojené vzdelávacie a inšpiratívne aktivity. To sú semináre, prednášky, kempy, ale aj knihy. Neďaleko od Bratislavy chcem v prírode postaviť ECO Resort, kde sa budú môcť organizovať zážitkové a rozvojové kempy, aktivity pre zdravie tela, mysle, ale aj duše. Príležitosť viac zarobiť vidím asi v zahraničí a preinvestovať to na Slovensku cez inovácie či vzdelávanie. Zatiaľ to totiž vidím tak, že na Slovensku potrebujeme zmenu mindsetu ešte stále dotovať extra investíciami.
Ako sa buduje obchodná značka na Slovensku? Má zahraničný názov spoločnosti nejaké úskalia?
Záleží od uhla pohľadu. Väčšina konkurencie hrá skôr lokálnu hru, lebo je to pohodlnejšie a ľahšie sa komunikuje rodinná firma či lokálna poctivá ručná výroba. Toto všetko veľmi uznávam, ale vnímam to ako rozdiel medzi folklórnymi skupinami a súbormi a umeleckým telesom Lúčnica. Ja som tancoval aj lokálne aj svetovo. A to svetové ma motivuje viac. Je to ťažšia cesta, ale mňa to ťahá so slovenskou kvalitou do sveta. Napĺňa ma, že vieme získať ocenenie Great taste v Londýne, vieme reprezentovať na medzinárodných výstavách, kde ani nevedia, že sme z maličkého Slovenska. Aj keď sa k tomu vždy hrdo prihlásime.
Predpokladám, že do budúcna chcete expandovať. Ktoré trhy sú pre vašu firmu zaujímavé a prečo?
Už sme expandovali. Naše produkty si už môžu kúpiť ľudia v Holandsku cez privátnu značku Noordcode s ašpiráciou na Škandináviu. Následne sme otvorili Českú republiku a vzorky a testy sú už aj v Dubaji a Vietname. Ešte však len začíname a skutočné škálovanie a expanzia do zahraničia nás len čaká. Najväčšiu príležitosť vidím práve na trhoch stredného východu ako sú Spojené arabské emiráty, Katar, Saudská Arábia a podobne. Je fascinujúce, ako tam s progresom prekvitá aj záujem o zdravie a chutné európske potraviny.
Ktorý rok vášho podnikania bol najťažší a prečo?
Vždy ten posledný, aj tento raz. Nie však pre koronu, ale pre potrebu rýchlej adaptácie, intenzívneho učenia sa a zvládnutia rastu. K tomu dve malé deti a manželka ako výrazná osobnosť vo firme. Ale čo ma nezabije, to ma posilní, a z nadhľadu sme najviac antifragile ako sme kedy boli. Firma narástla pekne vo valuácii, zlepšili sme štruktúru marže a dôležité KPI. Sme oveľa múdrejší a lepší lídri. No ešte len začíname a cítim veľkú pokoru, ale aj vďačnosť, že v súčasnej dobe máme pred sebou veľké možnosti a príležitosti.
Čo by ste poradili začínajúcim podnikateľom na základe Vašich skúseností?
V prvom rade kultivovať svoj potenciál, vzdelávať sa a vyzbrojiť sa mindsetom a vlastnosťami podnikateľa. Odolnosťou a húževnatosťou, ktorá je priam napojená na víziu. Podnikať bez zmyslu a ohľadu na zdravie dobehne každého. Vidíme veľa milionárov, ktorí hľadajú pre seba liek na rakovinu alebo iné nepríjemne choroby súčasnej doby. Zdravie je prvoradé a tam začína aj skutočné bohatstvo života. A potom, ak by som poradil tak pragmaticky, ťažko sa podľa mňa štartuje business s deťmi a rodinou. Niekto to možno zvláda, ale ja určite nie alebo by moja rodina trpela. Začnite preto pokojne už na strednej skole. Nemáte absolútne čo stratiť, len získať. Minimálne najlepšiu školu života.