Biznis staviame na dôvere a správnom charaktere našich ľudí

Väčšina finančných sprostredkovateľov sa snaží byť odborníkom na všetko. Našou konkurenčnou výhodou je, že sme špecialisti v troch produktových líniách, hovorí Richard Varga, riaditeľ internej distribúcie NN Slovensko.

Richard Varga, riaditeľ internej distribúcie NN Slovensko
Zdroj: NN Slovensko

Môžete v krátkosti predstaviť spoločnosť NN našim čitateľom?

Sme holandská finančná spoločnosť, ktorej história siaha až do polovice 19. storočia. Od samého začiatku pôsobila NN v oblasti poisťovníctva a v Holandsku patrí medzi lídrov v oblasti životného poistenia. Na slovenský trh vstúpila NN (vtedy Nationale-Nederlanden) pred 25 rokmi a presne 5. júna oslávime výročie nášho vstupu na Slovensko ako jedna z prvých privátnych a zahraničných poisťovní. Za tých 25 rokov máme za sebou veľmi úspešnú históriu.

Desať rokov sme pôsobili pod značkou ING, v roku 2015 sme sa znovu oddelili a vrátili k našim koreňom a značke NN. V roku 2019 sme ukončili akvizíciu spoločnosti Aegon a zaradili sme sa tak medzi kľúčových hráčov na poli životného poistenia a dôchodkového sporenia. Značka NN je na slovenskom trhu teda relatívne nová, a preto sa snažíme zvyšovať znalosť o NN i na verejnosti. Prieskum spoločnosti KPMG v tomto roku ukázal, že sa nám to darí - Slováci zaradili našu značku medzi 20 najobľúbenejších značiek.

Patríte teda medzi silnú spoločnosť vo finančnom sprostredkovaní. Na Slovensku však máme viacero takýchto spoločností. V čom spočívajú vaše hlavné výhody oproti konkurencii?

Na Slovensku pôsobí mnoho subjektov finančného sprostredkovania, ako poskytovatelia finančných služieb a ich interné siete, tak aj maklérske spoločnosti ako externí distribútori. Väčšina finančných sprostredkovateľov pritom ponúka niekoľko produktov rôznych spoločností a snaží sa byť odborníkom vo viacerých oblastiach. Našou jednoznačnou konkurenčnou výhodou teda je, že sme špecialisti v troch produktových líniách: životné poistenie, druhý a tretí dôchodkový pilier a správa investícií v týchto produktoch.

Čo je vaším hlavným strategickým cieľom na trhu?

Naša základná stratégia, ktorá vychádza z nášho poslania – pomáhať ľuďom starať sa o to, na čom im v živote najviac záleží. Taktiež ponúknuť klientom exkluzívnu zákaznícku skúsenosť, ktorá tkvie v dlhodobých vzťahoch. Našimi základnými hodnotami v NN sú zrozumiteľnosť, transparentnosť, starostlivosť a z pohľadu prístupu aj láskavosť a spoľahlivosť. Na prvý pohľad sú to slová, ktoré možno znejú bežne, ale my sa skutočne snažíme napĺňať ich obsah.

Môžete priblížiť, ako funguje interná distribučná sieť vo vašej spoločnosti?

Tento názov vychádza z toho, že máme aj externé distribučné siete. Fungujeme na troch distribučných pilieroch: interná a externá distribúcia a banka. Spolupracujeme s významnou bankou na slovenskom trhu a netajíme sa tým, že je to Slovenská sporiteľňa. Snažíme sa rozvíjať každú z týchto foriem doručovania produktov. Čo sa týka internej distribúcie, trendom u finančných poskytovateľov bol v minulosti odklon od vlastných interných sietí smerom k externým distribútorom. My sme sa rozhodli naďalej intenzívne rozvíjať práve internú distribučnú sieť, pretože má prvky stabilného výkonu, a zároveň je veľmi flexibilná.

Mnohí naši konkurenti interné siete zrušili alebo ich redukujú. My však internú distribučnú sieť rozvíjame a personálne posilňujeme. Máme deväť regionálnych riaditeľstiev, fungujeme na 40 obchodných miestach po celom Slovensku a máme štandardnú, ale plochú hierarchickú štruktúru. Našu internú distribúciu tvoria ľudia, ktorí pre nás pracujú exkluzívne. To znamená, že sú to viazaní finanční agenti, ktorí predávajú len naše produkty.

Interní distribútori teda ponúkajú výhradne len vaše produkty, zatiaľ čo externí distribútori ponúkajú klientovi aj tie konkurenčné?

Áno, presne tak. Keď si predstavíte externého distribútora, môže to byť maklérska spoločnosť, ktorá predáva produkty rôznych poskytovateľov finančných služieb, a závisí od rôznych okolností, ktoré z tých produktov a firiem sú viac preferované. Tak či onak, finančný poradca u makléra vám dá na výber z viacerých možností. Naopak, náš interný poradca vám nedáva možnosť kúpiť si životné poistenie a dôchodkové sporenie od konkurencie, ponúkne vám len to naše.

Zdroj: NN

Aké sú kritériá prijatia do internej distribučnej siete?

Snažíme sa náš biznis stavať na dôvere. Je pre nás veľmi dôležité, aby naši spolupracovníci boli ľudia dôveryhodní, čiže charakterní, s pozitívnym motívom, odborne zdatní a schopní prinášať výsledky. Ďalšia vec je schopnosť odborne rásť. Netvrdíme, že každý, kto k nám príde, musí mať finančné vzdelanie, to dokážeme poradcom poskytnúť. Rozhodujúca je pevná vôľa.

Občas totiž vidíme, že niektorí ľudia ju nemajú, rýchlo sa vzdávajú, sú málo vytrvalí alebo nestabilní. Pri náborových aktivitách preto skúmame ambíciu, motív a spomínanú vôľu vytrvať, teda či chce človek pracovať len pre peniaze alebo chce súčasne slúžiť ľuďom a rozvíjať sa. V neposlednom rade je to aj prejav, komunikatívnosť a schopnosť počúvať.

Čo v prípade, ak je niekto introvert? Vie mu spoločnosť pomôcť prekonať bariéry napríklad v komunikácii?

Určite áno. Ak vidíme spomínanú vôľu a chcenie, vieme poskytnúť veľmi kvalitné vzdelávacie a rozvojové programy. Nikto z nás nie je dokonalý. Snažíme sa, aby našu firmu tvorili ambiciózni a hrdí ľudia, ktorí chcú na sebe profesionálne pracovať. Mnoho ľudí, ktorí sú u nás, dokázali zlepšiť svoju osobnosť aj pomocou spomínaných programov. Dovolím si tvrdiť, že aj z introverta dokážeme urobiť dobrého obchodníka.

Aké benefity ponúkate členom internej distribúcie?

Členovia našej internej distribúcie sú samostatne zárobkovo činné osoby. Ponúkame im stabilitu a flexibilitu pracovného času. Navyše, aktuálne umožňujeme našim poradcom, aby sa sami rozhodovali o tom, kedy a ako budú v kontakte s klientom, či osobne alebo elektronicky, sami si určujú pracovné tempo a podobne. S tým súvisí aj systém odmeňovania, ktorý je podľa nás veľmi dôležitý. Vďaka tomu vedia, že ak pracujú, dostanú adekvátnu odmenu. V tomto sa snažíme byť dôslední. Medzi ďalšie benefity patria už spomínané vzdelávacie aktivity, v čom sme, podľa môjho názoru, nad trhom. Pozorujeme konkurenciu, snažíme sa vytvárať programy pre manažérov a obchodníkov tak, aby sa posúvali dopredu. Ďalšou výhodou je budovanie kariéry.

Ten, kto k nám príde, sa dokáže v relatívne krátkom čase kariérne posúvať nielen vertikálne, smerom k riadiacim pozíciám, ale aj horizontálne, k expertným úrovniam. Rovnako dávame ľuďom pocit bezpečia, stability a vytvárame im také pracovné podmienky, aby sa cítili príjemne. Vytvárame pre nich množstvo podujatí, atmosféru profesionality, hrdosti, a zároveň spolupatričnosti. Záleží nám na tom, aby sa u nás ľudia cítili výborne a boli spokojní, pretože len vtedy dokážu dodať klientom to najlepšie.

Pandémia priniesla náročné obdobie azda pre každého. Zaevidovali ste nižší záujem zo strany klientov?

Práve naopak. V období pandémie sa ľudia začali viac pozerať na svoje financie, zabezpečenie zdravia i života a z pohľadu budúcnosti sa začali zaujímať o svoje dôchodky. Evidujeme teda rastúci záujem o tieto produkty, a to dokonca aj v minulom krízovom roku. Mnoho sektorov na trhu nedokázalo štandardne fungovať, ale naša spoločnosť zaznamenala v roku 2020 historický výsledok v predaji nových produktov. Naša stratégia sa napĺňa, no prijímame to s pokorou.

Ako fungovalo stretávanie s klientmi počas tohto náročného obdobia?

V minulom roku sme na prelome marca a apríla zatvorili pobočky na tri týždne. Následne, keď to umožnili opatrenia, sme ich zase otvorili. Primárne sme boli zvyknutí na osobnú interakciu s klientom. Máme dôstojné a reprezentatívne priestory, kam pozývame klientov, ale máme tiež vytvorené technologické predpoklady na to, aby sme sa stretávali s klientmi aj na diaľku. Po apríli 2020 sme vylepšili technológie na vzdialenú interakciu s klientom a dnes môžem povedať, že 50 % stretnutí realizujeme online a 50 % naďalej osobne. Myslíme si, že tento hybridný formát nám už zostane.

Na záver nám môžete prezradiť niečo o firemnej kultúre. Dávate si záležať napríklad na striktnom pracovnom dress code?

Diskusia o dress code je v tejto chvíli v našej firme pomerne živá. Nie sme typický príklad firmy s jednotným dress codom, je to vcelku uvoľnené. Snažíme sa však našich ľudí naučiť, že i to, ako človek pôsobí, ako je oblečený, učesaný, predstavuje určitú formu komunikácie. Striktne definovaný dress code však nemáme. Nechceme uniformy, no chceme byť dôstojní. Máme teda nepísané pravidlá, ktoré sa snažíme dodržiavať.

Aké sú plány spoločnosti do budúcnosti?

Určite chceme pracovať v budúcnosti na moderných technológiách. Chceme byť technologickým inovátorom vo svojom segmente a momentálne sme sa v tejto oblasti výrazne posunuli. Ďalej chceme budovať vysokovýkonnú firemnú kultúru a pracovať na vyššej profesionalite, pretože tej nikdy nie je dosť. Svet financií sa vyvíja, potreby ľudí sa menia a profesionalita sa musí pretaviť do všetkých oblastí našich činností. Neustále budujeme krajšiu a vkusnejšiu sieť, pretože návšteva NN by mala byť pre klienta pozitívnym zážitkom.

(Natívna informácia)

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.