StoryEditor

Tankujeme najdrahšie v histórii. Pri kúpe auta pozerajte aj na spotrebu

16.03.2022, 23:00
Nové auto vás dnes môže „zožrať“. Ceny palív masívne stúpajú a hodnoty spotreby sa tak stávajú dôležitejšie než kedykoľvek predtým. Dôležité je vedieť si správne vybrať.

Cieľ značiek je v posledných rokoch jasný, pretransformovať sa na poskytovateľov zelenej mobility a tým splniť prísne nároky bruselských úradníkov na emisie vozidiel. Súčasná situácia nám však ukazuje, že prechod na úspornejšie pohony nemusí byť dôležitý iba pre výrobcov, ale aj pre samotných zákazníkov. Raketové zdražovanie palív posúva pozornosť klientov na úspornejšie druhy áut, ktoré by im zaistili lacnejšie prevádzkové náklady na mobilitu.

Pri hľadaní nového auta tak treba dôkladne sledovať okrem iného i spotrebu a zvoliť automobilku, ktorá ponúka na výber viac typov pohonu. Jednou z takých je japonská Toyota, ktorá už 25 rokov verí hybridnému pohonu a má nielen široké portfólio, ale tiež potrebné dlhoročné skúsenosti na poli elektrifikácie.

​Najrozvinutejším je nateraz batériový elektrický pohon a najmä jeho kombinácia so spaľovacími motormi v hybridných systémoch, v čom patrí Toyota spolu s Lexusom k absolútnym lídrom na trhu. Takzvané „full-hybridy“ zažívajú boom, čomu sa nemožno čudovať. Zákazníci objavujú čaro tichej a úspornej prevádzky bez zbytočných stresov ohľadom dobíjania a je to najpraktickejšie riešenie aj pre klientov bez možnosti nabíjať doma.

V ponuke má pritom japonská automobilka modely naprieč veľkosťami a segmentmi – od malého Yarisa až po veľké rodinné sedemmiestne SUV Highlander. Nehovoriac o celkových nízkych prevádzkových nákladoch a cenovej dostupnosti, keďže hybridy Toyoty sa sumou zásadne nelíšia od konvenčných áut a majú už v základoch slušnú výbavu i štandardne montovanú automatickú prevodovku.

Toyota

Spoľahlivosť je možné nájsť nielen u známych hybridov Toyoty a Lexusu, ale taktiež v čoraz väčšom zastúpení plug-in hybridov. Dôkazom je model Lexus NX, obľúbená Toyota RAV4 alebo svetoznámy Prius. Dojazd na čisto elektrickú energiu je voči „full hybridom“ väčší a dosahuje aj hodnoty okolo 75 kilometrov.

​Ide tak o skvelé riešenie pre tých, ktorí denne dochádzajú zo satelitných oblastí veľkomiest, denne sa pohybujú prevažne v meste a prím u nich hrajú krátke trasy. Ak by sa pritom náhodou stalo, že by elektrická energia z batérie došla, model funguje ako hybrid a stále poskytuje postačujúcu úsporu. ​

Samozrejme, aj Japonci chápu nutnosť príchodu plne elektrických vozidiel, a preto už v lete značka ohlásila uvedenie nového modelu Toyota bZ4X, ktorý bude využívať na pohon plne batériové ústrojenstvo a poskytne priestorové podmienky hodné modelu väčšieho než RAV4.

Toyota

​Koncom roka sa o slovo prihlási luxusná odroda v podobe značky Lexus, ktorá prinesie zákazníkom novinku UX-e a ani úžitkovo zameraní klienti nezostanú sklamaní – pribudnúť do ponuky má i elektrická dodávka Toyota Proace.

Hoci ide o pohon, ktorý je z užívateľského pohľadu trochu menej praktický a závislý od dlhšieho nabíjania či nočného dobíjania doma, automobilky budú mať svoje zastúpenie aj v tomto druhu. Dôležité je totiž ponúknuť zákazníkom to, čo preferujú a čo vyhovuje ich špecifickým požiadavkám.

Mať všestranné zameranie teda Toyota do bodky spĺňa a ako jediná má v ponuke v zásade všetky typy motorizácií, čím je pripravená nielen na dopyt zákazníkov, ale i v súčasnosti kľúčovú elektrifikáciu. Dokonca prináša alternatívu, ktorá má ambície stať sa zákazníkmi najvyhľadávanejšou – najmä vďaka svojim benefitom a v zásade žiadnym kompromisom.

​Je ňou vodík, ktorý Japonci ako prví použili aj v osobnom vozidle Mirai. Dnes je k dispozícii v druhej generácii a zatiaľ čo donedávna by ste ho na Slovensku vlastnili asi márne, aktuálne už je vybudovaná jedna statická čerpacia vodíková stanica v Bratislave a druhá mobilná.

Auto je ekologické a zároveň pre užívateľa nenáročné na starostlivosť. Nemyslíme tým teraz servisné úkony, ale zabezpečenie dojazdu – ten je u elektromobilov spojený s minimálne niekoľkými desiatkami minút strávených na nabíjačke či nutnosťou dobíjať batériu v rodinnom dome. Vodíkový Mirai však zabezpečí tichú elektrickú prevádzku, jediným „odpadom“ pohonu je voda, zatiaľ čo dočerpanie paliva na 650 kilometrov trvá podobne ako u klasického auta iba pár minút.

Pokiaľ sa infraštruktúra zlepší a vodíkových staníc bude časom viac, tak tento pohon má naozaj veľký potenciál. Toyota pritom vodíkové články naďalej vyvíja a implementuje do mnohých odvetví – pôsobia nielen u osobných áut, ale aj v nákladnej doprave, lodnej doprave a použité boli tiež napríklad na rozsvietenie Eiffelovej veže či pre unikátny vodíkový vlak.

menuLevel = 1, menuRoute = hn-special, menuAlias = hn-special, menuRouteLevel0 = hn-special, homepage = false
23. november 2024 07:50