Uchádzač ani nevie, aké predpoklady v sebe skrýva

„Často vidíme na pohovoroch, že ľudia by chceli pracovať na pozícii poradcu, no majú v hlave predsudky,“ hovorí Denisa Križanová, Regionálna riaditeľka Trnava v NN Slovensko.

Uchádzač ani nevie, aké predpoklady v sebe skrýva
Zdroj: Spoločnosť NN

Na úvod, prosím, predstavte čitateľom trnavský región z pohľadu spoločnosti NN. V čom je možno špecifický oproti iným regiónom?

V prvom rade je iný nárečím. Máme pobočku v Skalici a Senici, kde počujete záhoráčtinu, a potom je tu trnavčina – a keď sa títo ľudia s odlišnými nárečiami stretnú, vždy vzniknú zábavné situácie. To isté zažívame aj na klientskom centre. Pri klientoch je trnavčina naozaj veľmi silná, je to naše špecifikum. Čo sa týka pracovnej sféry, nevnímam veľký rozdiel oproti iným regiónom. Máme poradcov, ktorí pracujú v NN 20 až 25 rokov a tvoria zdravé jadro. To budujeme ďalej a rastieme i vďaka služobne mladším poradcom a nováčikom.

Kde všade máte v rámci regiónu pobočky?

Regionálne riaditeľstvo sa nachádza priamo v Trnave. Zároveň je to naša najväčšia pobočka v rámci trnavského regiónu. Ďalšie máme v Skalici, Piešťanoch a Senici.

Uchádzač ani nevie, aké predpoklady v sebe skrýva
Zdroj: Spoločnosť NN

Evidujete dostatočný záujem o prácu v NN?

Uvedomujem si, že práca poradcu nie je veľmi populárna a ľudia veľmi nereflektujú na pracovné ponuky. Funguje to skôr opačne – sme to práve my, kto sa snaží vzbudzovať záujem v ľuďoch. Usilujeme sa, aby vedeli, že práca poradcu už nie je taká ako pred 20 rokmi. V súčasnosti je to plnohodnotná, finančne aj obsahovo veľmi zaujímavá práca. Ukazujeme, ako sa dá robiť aj inak – bez predsudkov. Keď potom uchádzači vidia, že našou prácou skutočne žijeme, často ich to inšpiruje a chcú to skúsiť s nami.

Využívate program odporúčaní pri náborovom procese?

Práve vďaka odporúčaniam získavame mnoho nových potenciálnych kolegov. Je to náš veľký zdroj. Veľa z našich terajších kolegov sú naši klienti.

Osvedčil sa vám teda tento postup?

Áno, veľmi radi sa stretávame s ľuďmi a šírime posolstvo, že ide o atraktívnejšiu a kvalitnejšiu prácu v porovnaní s minulosťou. A nie sú to len plané reči. Vzbudzujeme medzi ľuďmi prirodzený záujem, či už sa k nám pridajú priamo oni alebo nás odporučia svojmu okoliu, je to len ďalšie plus. Kandidáti, ktorí sa s nami stretnú, v nás reálne vidia skutočný a nefalšovaný zápal pre túto prácu a cítia z nás dôveru v to, čo robíme. Na pohovoroch často vidíme na ľuďoch, že by chceli pracovať ako poradcovia, no majú v hlave predsudky. Odkrývame preto otázky, či si dokážu sami seba predstaviť na danej pozícii, a pokiaľ nie, zisťujeme, čo im v tom bráni. Väčšinou však ide o povrchné obavy, s ktorými chodí na pohovor na túto pozíciu takmer každý. Niekedy uchádzač ani nevie, aké predpoklady a potenciál v sebe skrýva. No my ich vidíme a vieme zapracovať na tom, aby ich dostal na povrch.

Uchádzač ani nevie, aké predpoklady v sebe skrýva
Zdroj: Spoločnosť NN

Ako vyzerá adaptácia nových poradcov v NN?

Budovanie vzťahu s potenciálnym uchádzačom sa začína už počas prvého sedenia, t. j. počas pohovoru. Hneď po nástupe ho začleníme do tímu, spozná sa s novými kolegami a zistí, ako to vyzerá na danej pobočke. Prebieha registrácia v Národnej banke Slovenska a podstatné sú aj naše e-learningové kurzy. Čo sa týka vzdelávania, našou úlohou je uviesť človeka do celkovej problematiky poisťovníctva a dôchodkov, a následne prebieha príprava na úvodné školenie. Toto všetko sa deje na pobočke v spolupráci s manažérom. V prípade, že nováčik nemá skúsenosti s poisťovníctvom, chceme, aby už na školenie išiel s tým, že pozná aspoň základné pojmy a fungovanie. Na úvodnom školení sa stretávajú noví poradcovia z celého Slovenska. Ku každému pristupujeme ako k začiatočníkovi a učíme ho, ako pracovať s klientom. Nových poradcov neučíme hneď detaily produktov. Skôr je to o tom, ako analyzovať potreby klienta, ako sa správne pýtať, ako komunikovať a podobne. Produktové školenia sa robia už individuálne priamo u nás v regióne. Adaptácia nováčika trvá jeden rok. Počas tohto obdobia pridelíme novému poradcovi skúsenejšieho kolegu - mentora a manažéra, ktorý s ním chodí na stretnutia a pomáha mu. Dôležité je, aby si uvedomil, že poisťovacia prax sa buduje postupne. Podstatná je vytrvalosť a dodržiavanie systému, ktorý máme zabehnutý a funguje roky. Často s nováčikmi precvičujeme aj modelové rozhovory, aby to mali v praxi jednoduchšie.

Ako u vás prebieha predávanie skúseností či know-how? Kladiete dôraz aj na vzdelávanie a rozvoj služobne starších poradcov?

Vlani, keď nebolo možné osobné stretávanie kvôli pandémii, zaviedli sme novinku - online workshopy. Spravidla sa jeden deň v týždni pripojili všetci nováčikovia a skúsený manažér alebo skúsený poradca si pre nich pripravil prezentáciu na relevantnú tému. Napríklad, ako mať vždy plný diár, kde hľadať kontakty, ako funguje práca s námietkami a podobne. Aj touto formou odovzdáme nováčikom v praxi overené a funkčné know-how. Chceme, aby cítili, že v tom nie sú sami a myslím, že sa nám to darí. Workshopy a online stretnutia im navyše pomáhajú lepšie sa začleniť do kolektívu. Samozrejme, podobný systém odovzdávania skúseností a vzdelávania funguje aj medzi služobne staršími poradcami, aby mali rovnakú príležitosť profesionálne rásť a rozvíjať sa.

Uchádzač ani nevie, aké predpoklady v sebe skrýva
Zdroj: Spoločnosť NN

Niekedy je náročné motivovať zamestnancov, najmä ak sa im nedarí. Ako pomáhate poradcom, keď majú takzvanú pracovnú krízu?

Keď identifikujeme faktor aktuálneho neúspechu, snažíme sa im pomôcť. Stretávame sa aj s prípadmi, keď sa poradcovi v minulosti darilo a zrazu nie. Začneme teda pracovať na tom, vďaka čomu bol úspešný v minulosti, čo robil predtým inak, ako teraz a podobne. A niekedy len spravíme hrubú čiaru za tým, čo bolo - staré spôsoby už neplatia a spoločne sa pozeráme na nové možnosti, ako ísť ďalej. Dôležité je opäť v človeku prebudiť vnútornú motiváciu. Niekto potrebuje pochvalu, niekto verejné uznanie, iný zas musí mať pocit, že niekam patrí a niekoho motivujú iba peniaze. Spoločne objavujeme tieto motivátory a pracujeme s nimi.

Priblížte, prosím, čitateľom, ako vyzerá spolupráca s HR biznis partnermi?

Každý HR biznis partner má na starosti dva regióny. Jeho rolou je pomáhať najmä v náborových aktivitách a pri rozvoji ľudí v regióne. Napríklad, ak potrebujem prijať nového manažéra, pomáha mi v hľadaní, chodí so mnou na pohovory a spolu zisťujeme, či si vieme predstaviť vzájomnú spoluprácu a či daný kandidát osobnostne sedí do tímu. Okrem toho, biznis partner je pre mňa a manažérov v regióne veľkou oporou. Spolupracuje s nami pri rozvoji manažérov a existujúcich poradcov. Pomáha nám poukazovať na ich silné stránky, na základe ktorých potom staviame pri budovaní ich profesionality, osobnostného rastu alebo napredovaní v kariére. Každý má šancu stať sa úspešný a silný ako jednotlivec. Vďaka silným jednotlivcom budujeme silný tím.

Na záver sa pozrime do budúcnosti. Chystáte napríklad modernizáciu či otvorenie nových priestorov v regióne?

Na svojej pozícii pôsobím už štvrtý rok. Za ten čas sme sa presťahovali v Skalici do krajších priestorov v centre mesta a zrekonštruovali sme pobočku v Senici. Aktuálne sa chystáme kompletne zmodernizovať pobočku v Trnave. Chcela by som vybudovať oddychovú zónu, aby sa tam ľudia cítili ako doma. Ďalej by som chcela do konca roka presťahovať a zmodernizovať pobočku v Piešťanoch. Do budúcnosti vidíme veľký potenciál i v meste Hlohovec.

(Špeciálny projekt)

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.