Nákladné aj osobné vozidlá
Už samotný názov Tatra, ktorý sa na kapotách automobilov z Kopřivnice objavuje od roku 1919 indikuje, že je inšpirovaný slovenskými veľhorami. Za voľbou názvu Tatra, ktorý nahradil pôvodnú nemeckú skratku NW, stojí predovšetkým úspešný test modifikovaného osobného automobilu, ktorý ako prvý prešiel zasneženou a ťažko prejazdnou cestou zo Štrby do Tatranskej Lomnice. V období od 50. až do 90. rokov minulého storočia na Slovensku fungovali takzvané pobočné závody Tatry Kopřivnice. Konkrétne sa jednalo o podniky v Bánovciach nad Bebravou, Čadci a v Bratislave.
Podniky Tatry v Bánovciach nad Bebravou a v Čadci sa špecializovali na výrobu nákladných vozidiel a jednotlivých dielov pre tieto automobily. Závod v Bánovciach nad Bebravou, ktorý bol zo všetkých slovenských pobočiek automobilky Tatra najznámejší, vyrábal napríklad ťahače Tatra T 141, ktorých sa vyrobilo takmer 5000 kusov, pričom 850 z nich slúžilo v Československej ľudovej armáde. Ďalej sa v Bánovciach nad Bebravou vyrábali nápravy pre prvú generáciu vozidiel radu T 815, alebo aj podvozky pod samohybné kolesové húfnice DANA. Podnik v Čadci slúžil primárne na výrobu komponentov a súčiastok podvozkov a prevodoviek, ktoré boli následne dodávané do materského závodu v Kopřivnici. Oba závody sa angažovali aj vo výrobe špeciálnych nadstavieb montovaných na podvozky Tatra – bagre, cisterny, sklápače a špeciálnych vojenských vozidiel, ako napríklad Tatrapan alebo OT-810.
Vývoj automobilov Tatra bol realizovaný v Bratislave, kde v roku 1960 vzniklo Konštrukčné a vývojové stredisko Tatra Bratislava. Primárnou činnosťou bratislavského strediska bolo projektovanie úžitkových automobilov s motorom z automobilu Tatra T 603. Najznámejším projektom bratislavskej pobočky automobilky Tatra bol osobný automobil Tatra T 603 X, ktorý mal nahradiť vozidlo Tatra T 603, slúžiace najmä na reprezentačné účely. Aj napriek tomu, že sa vozidlo Tatra T 603 X nikdy sériovo nevyrábalo, jednalo sa o jedno z vrcholných diel bratislavského Konštrukčného a vývojového strediska Tatra Kopřivnice.
Návrat slávnej značky
Rozdelenie Československa viedlo aj k ukončeniu fungovania automobilky Tatra na Slovensku a celá výroba bola presunutá na územie Českej republiky. Po dlhých rokoch sa ale automobilka Tatra rozhodla, že na tradíciu výroby nákladných vozidiel na Slovensku nadviaže a za svoje nové pôsobisko si vybrala mesto Trenčín, kde bola 1. júla 2021 oficiálne predstavená spoločnosť Tatra Defence Slovakia. Región Považia si automobilka Tatra nevybrala náhodou. Výroba legendárnych automobilov z Kopřivnice sa vrátila do regiónu, kde v minulosti úspešne pôsobila a na túto tradíciu chce v súčasnosti nadviazať. Firma Tatra Defence Slovakia už počas slávnostného otvorenia svojho závodu v Trenčíne deklarovala zámer stať sa významným zamestnávateľom v regióne a zároveň oživiť obranný priemysel. V horizonte piatich rokov chce spoločnosť preinvestovať 3 milióny eur a postupne navyšovať počet pracovných miest, ktorý by v dohľadnej budúcnosti dosiahol úrovne 150 zamestnancov. Takýmito krokmi chce Tatra Defence Slovakia posilniť región Považia, ktorý patrí k regiónom s bohatou tradíciou zbrojárskej a strojárskej výroby.
Primárne sa Tatra Defence Slovakia sústredí na výrobu nákladných automobilov Tatra radov Force a Tactic. Oba modelové rady vozidiel predstavila spoločnosť na posledných dvoch ročníkoch veľtrhu obrannej techniky IDEB v Bratislave. Okrem výroby nákladných automobilov Tatra sa chce firma Tatra Defence Slovakia zamerať aj na vývoj, na ktorom bude spolupracovať s materskou spoločnosťou Tatra Trucks a taktiež na výrobu a servis ďalších typov pozemnej kolesovej techniky, výrobu kabín a náhradných dielov.
Spoločnosť chce zároveň postupne navyšovať svoje výrobné kapacity k čomu je potrebný kvalifikovaný a vyškolený personál. Vysokokvalifikovaný personál je pre Tatra Defence Slovakia kľúčový, nakoľko výroba vozidiel na základe špecifických požiadaviek klientov vyžaduje špecialistov a kvalitne zaškolených pracovníkov. Tých chce Tatra Defence Slovakia získať nadviazaním úzkej spolupráce s odbornými strednými školami a s vysokými školami. Prvým míľnikom tejto spolupráce je dokončenie dvoch funkčných automobilov Tatra v rámci projektu spoločnosti Tatra Trucks s názvom Tatra do škôl. Vďaka tomuto projektu majú žiaci stredných odborných škôl možnosť poskladať automobil Tatra, ktorý si následne nájde uplatnenie v bežnej prevádzke. Prvými slovenskými školami, ktoré dva automobily Tatra Phoenix 4x4 dokončili, boli SOŠ strojnícka v Bánovciach nad Bebravou a SOŠ v Považskej Bystrici.