StoryEditor

Lacné letenky v budúcom roku zrejme citeľne zdražejú

19.12.2022, 00:00

Pandémia Covidu v tomto roku postupne odznievala čo sa prejavilo aj na zvýšenom záujme o leteckú dopravu. Počty letov a preletov nad slovenským územím sa v letných mesiacoch už priblížili číslam, ktoré sme tu mali pred Covidom. O tom ako sa pasovali s pandémiou ale aj o riadení prevádzky dronov a vplyve drahého leteckého paliva na leteckú dopravu a ceny leteniek sa rozprávame s riaditeľom štátneho podniku Letové prevádzkové služby SR (LPS SR) Martinom Kabátom.

Letecká doprava sa postupne spamätáva z pandémie Covidu, aký bol rok 2022 pre LPS SR?

Musím povedať, že citeľne lepší ako ten minulý a predminulý, kedy náš podnik veľmi náhle a tvrdo zasiahla pandémia. Prakticky zo dňa na deň sa zrušilo až 80 percent letov a lietadlá ostali dlhé mesiace uzemnené. V roku 2022 Covid postupne odznieval a v lete sa už letecká doprava dokázala naozaj veľmi pekne nadýchnuť. Ľudia po dvoch náročných rokoch plných obmedzení chceli cestovať a videli sme to aj na počtoch letov a preletov. Tie sa už blížili k tým aké sme tu mali pred Covidom. A to je pre podnik, ktorý žije z toho, že lietadlá lietajú tá najlepšia možná správa.

Vplýva nejako na slovenský vzdušný priestor aj vojna na Ukrajine ?

Áno. Vojna na Ukrajine zmenila dovtedy zaužívane letecké koridory. Dnes vedú nad Slovenskom aj také trasy, ktoré nás dovtedy obchádzali. V konečnom dôsledku to znamená, že aj vojna na Ukrajine zvýšila počty preletov nad naším územím.

V dôsledku energetickej krízy zdražel aj letecký benzín a viaceré letecké spoločnosti už avizovali že budú zdražovať letenky. Očakávate, že letecká doprava a počet pohybov lietadiel opäť klesne ?

V  tomto roku bol ešte vplyv drahého paliva minimálny ale očakávame, že v budúcom roku to už bude citeľnejšie. Nie je žiadnym tajomstvom, že veľká časť leteckých spoločností má zazmluvnené letecké palivo len do začiatku budúceho roka, potom už budú nakupovať za vyššie ceny. Nielen samotná cena paliva je vyššia ale vidíme aj zvýšený dopyt a iné faktory.

Dá sa teda očakávať, že ceny leteniek, predovšetkým u low-costových aroliniek v roku 2023 narastú. Som však optimista a určite nechcem maľovať čierne scenáre. Verím, že si s tým letecké spoločnosti poradia.

image

Martin Kabát, riaditeľ štátneho podniku Letové prevádzkové služby SR (LPS SR)

Letové prevádzkové služby SR

Koľko letov denne odriadia slovenskí letoví dispečeri ?

Počty letov a preletov sú veľmi silne ovplyvnené sezónnosťou. Najviac lietadiel lieta v lete a naopak najmenej v zime. Počas letných prázdnin to bolo pred pandémiou viac ako 60-tisíc letov mesačne, tento rok, ešte stále poznačený pandémiou, ich bolo mierne menej ako 60-tisíc. V zime počet pohybov lietadiel vo vzdušnom priestore klesne zhruba na polovicu. Tradične najsilnejšie mesiace sú jún, júl a august. Naopak najslabší býva január, február a marec.

Ktoré spoločnosti najviac lietajú nad Slovenskom ?

Riadený vzdušný priestor Slovenskej republiky najviac využívali RYANAIR, WIZZ AIR, SMARTWINGS, AUSTRIAN AIRLINES či AIREXPLORE.

Vo vzduchu lieta aj čoraz viac dronov, riadi LPS SR aj prevádzku dronov ?

Na Slovensku zatiaľ prevádzka dronov riadená nie je. V prvom rade  musí vzniknúť potrebná legislatíva. Takisto je potrebné určiť letové zóny, v ktorých sa môžu drony pohybovať a v týchto zónach ich pohyb riadiť podobne ako dnes riadime pohyb lietadiel. To je základná nevyhnutnosť aby sme zabránili ich zrážkam ako aj zrážkam s lietadlami. A v budúcnosti aj ľudia, ktorí riadia  drony budú musieť mať licenciu podobne ako máme vodičský preukaz na riadenia auta.

Koľko dronov asi leta nad Slovenskom ?

Keďže drony neriadime tak presné čísla nemáme. Ale odhad je, že v priemere asi  600 až 650 denne. Takýto vysoký počet je reálnym rizikom pre vzdušný priestor. Veľmi dobre si však uvedomujeme potenciál takzvanej Droneconomy, teda ekonomického potenciálu dronov. Podľa odhadov bude v roku 2050 v Európe prevádzkovaných asi 7 miliónov dronov na voľnočasové a súkromné využitie a viac ako 400 tisíc dronov na komerčné a vládne účely. To sú obrovské čísla mnohonásobne prevyšujúce počty pilotovaných lietadiel. A to už bez riadenej prevádzky nepôjde.

image
freepik.com

Vráťme sa ešte k pandémii. Spomínali ste že vás to tvrdo zasiahlo. Aké to bolo ? 

Mimoriadne náročné a pre leteckú dopravu doslova temné obdobie. Lietadlá prestali lietať prakticky zo dňa na deň. Bol to šok. Pre Letové prevádzkové služby to znamenalo aj okamžitý výpadok príjmov. Naše prakticky jediné príjmy sú totiž z poplatkov leteckých spoločností. Ak ale lietadlá nelietajú tak nám tieto ani neplatia žiadne poplatky za traťové služby. Pre nás okamžite nastala krízová situácia. Aby sme udržali prevádzku museli sme si zobrať úver a ten budeme musieť v ďalšom období splácať.  Verili sme, že pandémia prejde a preto sme si chceli udržať všetkých zamestnancov a nepristúpiť k prepúšťaniu. Mnohé z profesií v našom podniku sú veľmi špecifické, vyžadujú si dlhotrvajúci výcvik a príprava týchto zamestnancov nás stojí nemalé peniaze.

Spomínal ste, že tento rok už je citeľne lepší. Aké výsledky očakávate za rok 2022 ?

Pandémia nás všetkých naučila hľadať aj tie najmenšie rezervy a fungovať maximálne efektívne. Optimalizovali a racionalizovali sme prakticky všetky činnosti podniku. A nebolo to vôbec jednoduché pretože sme siahali aj na viaceré dovtedy samozrejmé benefity. Ale v situácii keď nám zrazu vypadlo až 80 % príjmov tak  nebola iná možnosť a nemali sme na výber. Nastavili sme ozdravné procesy a podnik riadime striktne manažérsky. Aj preto budeme mať v roku 2022 historicky najlepší hospodársky výsledok a som za to vďačný všetkým zamestnancom.

Ste profesionálny manažér, aké je to riadiť takýto typ podniku?

Mám rád letectvo takže aj keď je to manažérsky náročné tak je to veľmi zaujímavé.

Mojou úlohou ako manažéra je vytvárať priaznivé pracovné podmienky pre našich zamestnancov a zároveň dbať na ekonomickú stabilitu a profit spoločnosti. Popri tom musíme riešiť nahromadený investičný dlh z minulých období a dynamicky investovať do modernizácie viacerých kľúčových technológií, systémov a zariadení, ktoré nám umožnia poskytovať moderné služby tak ako si to vyžadujú veľmi prísne normy v leteckej doprave a požiadavky užívateľov vzdušného priestoru. Ale keď to zhrniem tak samozrejme letectvo a letecká doprava je profesionálne veľmi atraktívne odvetvie.

 

 

menuLevel = 1, menuRoute = hn-special, menuAlias = hn-special, menuRouteLevel0 = hn-special, homepage = false
25. november 2024 01:10