StoryEditor

Zo zahraničia sa na Slovensko dovážajú 15 rokov staré vozidlá. Tie sú najčastejšie predmetom manipulácií

20.03.2023, 00:00

Pri výkupe odmietame takmer 70 percent áut, ktoré sú nám ponúkané. Tie potom končia v bežnej inzercii a predávajú sa na ulici alebo na parkoviskách pri obchodných centrách, tvrdí Karolína Topolová, generálna riaditeľka a predsedníčka predstavenstva AURES Holdings, prevádzkovateľa siete autocentier AAA AUTO a Mototechna na Slovensku.

Aká je v súčasnosti situácia na trhu s jazdenými automobilmi?

Naše dlhodobé skúsenosti hovoria, že vždy, keď prídu ekonomické problémy, dôjde, naopak, k oživeniu trhu jazdených automobilov, a to sa teraz deje. Na nové vozidlá sa momentálne dlho čaká a ich ceny letia nahor. Jazdené vozidlá síce tiež zdraželi, ale ich cenový rast sa už prakticky zastavil. Ich výhodou je, že sú dostupné bez čakania. Pozorujeme tak aj presun záujemcov o nové vozidlá do sekundárneho sektora. Pre zákazníkov, ktorí by predtým kúpili nové vozidlo, sa stalo plnohodnotnou alternatívou zánovné vozidlo. A tie ešte stále dokážeme zdrojovať v takom objeme, aby sme uspokojili aj zvýšený dopyt. Celkovo máme v rámci skupiny v ponuke 12-tisíc áut a chceme tento objem ďalej rozširovať. Silnejúcim trendom je tiež zvyšovanie objemu jazdených vozidiel predávaných na úver.

Práve zánovné automobily ste pred desiatimi rokmi združili pod značku Mototechna. Vyplatilo sa to?

Vtedy sme hľadali značku pre náš novovznikajúci segment zánovných áut. Zánovné vozidlá, teda autá s nízkym nájazdom, s preverenou históriou a často ešte v záruke výrobcu, práve v tom čase začali byť veľmi populárne. Zhodou okolností sa nám práve v tomto období podarilo zakúpiť ochrannú známku Mototechna, ktorá sa nám vzhľadom na jej stále veľmi dobré znalosti medzi populáciou Českej a Slovenskej republiky zdala pre uvedenie nového segmentu vozidiel na trh ako veľmi atraktívna. To sa tiež v nasledujúcich rokoch potvrdilo. Veď od svojho znovuuvedenia na trh v roku 2012 Mototechna predala už vyše 110-tisíc vozidiel a na Slovensku aj v Česku sa stala lídrom v obchodovaní so zánovnými vozidlami. V súčasnosti tvoria vozidlá z Mototechny už zhruba pätinu všetkých predajov skupiny.

Aký teda podľa vás bude tento rok z hľadiska trhu jazdených áut?

Po niekoľkých vlnách covidu, problémoch vo výrobe nových vozidiel a po vypuknutí vojny na Ukrajine si nedovolím dávať nejaké dlhodobejšie predikcie. Minulý rok bol pre nás s viac ako 89-tisíc predanými vozidlami najlepší v našej 30-ročnej histórii. Prvé dva mesiace tohto roku boli tiež rekordné. Takže zatiaľ vidím vývoj trhu jazdených áut v celom regióne strednej Európy v tomto roku optimisticky. Jediným „tieňom“ pre mňa zostáva stále veľmi vysoký dovoz jazdených vozidiel zo zahraničia.

image

Karolína Topolová

Ondřej Pýcha

V čom vidíte jeho negatíva?

Dovážajú sa najmä vozidlá 10 až 15 rokov staré. Tie sú najčastejšie predmetom manipulácií, a to najmä stáčanie tachometrov, falšovanie roku výroby alebo zatajenie vážnych nehôd v ich minulosti. Situácia sa pomaly zlepšuje vďaka väčšej dostupnosti dát o histórii vozidiel, ale aj vďaka legislatíve, v ktorej je Slovensko na špici. No kým sa nepodarí celoeurópsky vytvoriť systém, ktorý bude schopný zákazníkom poskytnúť vierohodné dáta o životnom cykle automobilu na celom území EÚ, bude k podvodom dochádzať ďalej. Ak sme v situácii, že sa autá z krajín ako Rumunsko, Taliansko alebo Španielsko, kde nie sú historické informácie o autách dostatočné, zaregistrujú na jeden deň v Nemecku, aby zdanlivo získali nemecký pôvod, tak sa bude kvalita slovenského, ale aj stredoeurópskeho trhu jazdených áut ďalej zhoršovať.

Vidíte nejaké nové trendy, ktoré sa počas krátkeho času premietnu do biznisu s jazdenými vozidlami?

Určite bude naďalej silnieť online predaj. V čase covidových lockdownov sme mohli predávať iba online a ľudia si na to postupne zvykli. Nakoniec sme sa dostali takmer na 90 percent bežných predajov. Po covide sa ľudia síce do autocentier vrátili, ale oveľa viac využívajú prvkov online obstarania jazdeného vozidla. Čoraz viac vyberajú auto na internete, dohovoria si schôdzku cez call centrum a vozidlo už si potom na pobočke len vyzdvihnú. A pokojne pritom zaplatia cez Apple Pay. Druhou cestou, ako pomocou digitalizácie zvýšiť objem predaja, je najmä rýchlejšia obsluha zákazníkov, individuálnejší prístup a vyššia miera spokojnosti. Ďalšou samostatnou kapitolou je postupný nástup elektromobility.

Aký bude mať práve elektromobilita vplyv na trh jazdených áut?

Postupný prechod k bezemisnej mobilite je pre nás v tomto okamihu výzvou. Vnímame snahy európskych lídrov k čo najrýchlejšiemu koncu spaľovacích motorov, preto musíme reagovať. Zároveň vidíme každoročný nárast záujmu o doteraz alternatívne pohony, ktoré sa už veľmi rýchlo stávajú bežnou súčasťou sekundárneho trhu a neustále navyšujú svoj trhový podiel. Predpokladám, že tento rok ešte nebude v rámci batériových vozidiel taký silný, ale rok 2024 veľmi pravdepodobne prinesie na trh väčšie množstvo elektroáut, ktoré sú dnes napríklad súčasťou firemných flotíl. Máme preto jasnú stratégiu, ako tento segment sekundárneho trhu v nasledujúcich rokoch rozvíjať. Elektromobily a hybridy sú už dlhodobo súčasťou našej ponuky a ich počet neustále rozširujeme. Čistá mobilita je aj súčasťou našej ESG stratégie, kde sme sa zaviazali znížiť emisie z predávaných vozidiel a zároveň zvýšiť podiel elektrických vozidiel v našej vlastnej flotile firemných áut. Zaviazali sme sa znížiť emisie z predávaných vozidiel do roku 2025 o 40 percent oproti roku 2018. Toto dosahujeme tým, že sa zameriavame skôr na mladšie jazdené vozidlá, ktoré produkujú menej emisií. Postupne tiež zvyšujeme podiel elektromobilov a hybridných vozidiel v našej ponuke a budujeme na našich pobočkách nabíjaciu infraštruktúru. Nie sú to však len emisie predávaných vozidiel, ktoré znižujeme. Zaviazali sme sa, že v rámci vlastných emisií dosiahneme uhlíkovú neutralitu už do roku 2025. Ide najmä o nákup zelenej elektriny a ekologickejšiu dopravu súvisiacu s prevozmi vozidiel medzi pobočkami.

Prechod k vyšším objemom zobchodovaných elektromobilov bude tiež znamenať väčšie investície...

V tomto roku plánujeme investovať do infraštruktúry viac ako tri milióny českých korún (126 930 eur) a ďalej rozšíriť ponuku jazdených hybridov a elektromobilov. Do roku 2025 chceme mať všetky svoje pobočky prispôsobené aj na predaj rôznych typov batériových vozidiel vrátane doplnkových produktov, ako sú napríklad dobíjacie káble a wallboxy. Okrem budovania nabíjacej infraštruktúry tiež postupne inštalujeme fotovoltické panely, máme k dispozícii univerzálne diagnostické riešenie, ktoré nám umožní objektívne zhodnotiť stav vykupovaných batériových vozidiel, a zároveň neustále školíme náš tím tak, aby bol schopný poskytnúť zákazníkom všetky informácie k obrovskému množstvu nových modelov.

AURES Holdings sa postupne mení na firmu, ktorá nie je zameraná len na obchodovanie s jazdenými vozidlami, ale svoj záber stále rozširuje. Aké sú vaše najnovšie projekty?

V uplynulých dvoch rokoch sme sa veľmi venovali projektu online obchodovania s jazdenými vozidlami Driverama, ktorý sme spustili v Nemecku. V súčasnosti Driveramu využívame najmä na zdrojovanie kvalitných jazdených vozidiel pre celú skupinu. A druhým významným projektom mimo nášho hlavného predmetu podnikania je rozvoj autopožičovne Mototechna Drive, ktorej novú pobočku sme nedávno otvorili aj v Bratislave. Napĺňame tak stratégiu budovania firmy ako komplexného poskytovateľa mobility.

image

Karolína Topolová

Ondřej Pýcha

Prečo ste sa rozhodli práve pre autopožičovňu?

Na trhu je nedostatok nových aj jazdených vozidiel. Preto je pre zákazníkov zaujímavý strednodobý prenájom, ktorý im umožní získať vozidlo rýchlo, bez čakania a bez starostí s údržbou. A, samozrejme, za prijateľnú cenu. Na rozdiel od klasických lízingových spoločností, ktoré ponúkajú flotily desiatok rovnakých vozidiel a prístup je viac-menej anonymný, je naším cieľom ponúkať prémiové služby a individuálny prístup každému klientovi bez ohľadu na cenu vozidla a veľkosť jeho flotily. Začínali sme s produktom, ktorý bol obmedzený dĺžkou kontraktu na šesť mesiacov, zákazník mal k dispozícii voľný nájazd 15-tisíc kilometrov a po tomto čase mohol automobil obmeniť za iný alebo len skončiť. Teraz si môžete auto zapožičať na obdobie od troch až do 24 mesiacov. Kedykoľvek v priebehu zmluvy môžete vozidlo vymeniť za iný model v inej kategórii či po dohovore úplne skončiť. Teda v lete jazdiť kabrioletom a v zime SUV. Súčasne ponúkame aj produkt klasickej požičovne, keď si môžete zapožičať vozidlo ľubovoľnej kategórie iba na pár dní. Aktuálne máme v prevádzke vyše tisíc vozidiel a ročný obrat prekonal 600 miliónov korún (25 386 079 eur). Naším cieľom je čo najzrozumiteľnejšie previesť zákazníka náročným procesom obstarania i predaja vozidla. V tomto roku by sme chceli postupne prejsť kompletne na digitálnu platformu. Radi by sme celý proces ešte viac zjednodušili. Plánujeme pre každého klienta vlastnú online garáž, kde bude môcť všetky záležitosti riešiť online. Od obstarania vozidla až po riešenie prípadných poistných udalostí. Firemní zákazníci budú môcť svoju vlastnú flotilu spravovať kompletne online.

Pred pár mesiacmi ste oslávili desať rokov vo funkcii generálnej riaditeľky. Aké ťažké bolo začínať ako žena v takom silne mužskom odbore?

Keď som pred takmer 25 rokmi nastupovala do spoločnosti, aby som vybudovala na zelenej lúke vtedy prvé call centrum v odbore, nebolo by mi napadlo, že jedného dňa budem firmu viesť. Už vtedy som svojím spôsobom nechápala, že mi vtedajší majiteľ Anthony James Denny dal takú príležitosť. Videl však vo mne asi vždy viac, než som videla ja v sebe. Aj to rozhodnutie dosadiť ma namiesto seba do pozície generálnej riaditeľky prišlo pre mňa nečakane, ale on to tak asi plánoval dlhodobo, ako ho poznám. Mám rada výzvy a túto príležitosť si vážim doteraz. Vďaka tomu, že som vo firme pracovala už tak dlho, prijali toto rozhodnutie pozitívne aj kolegovia. Každým dňom sa učím a som rada, že môžem pracovať v takej dynamickej spoločnosti, ktorá je inšpiráciou aj pre konkurenciu, a že mám okolo seba toľko schopných a lojálnych kolegov, s ktorými spoločne tvoríme už viac ako 30 rokov histórie skupiny AURES Holdings. A o chvíľu to bude už 20 rokov na Slovensku, čo je míľnik, ktorý oslávime v lete budúceho roka.

Ako sa za ten čas zmenil trh jazdených vozidiel v našom regióne?

Dochádza k postupnej konsolidácii, miznú malí obchodníci a znižuje sa objem predaja priamo medzi fyzickými osobami. Zákazníci sú oveľa edukovanejší a vedia, aké riziká podstupujú, pokiaľ nevyužijú na predaj alebo nákup jazdeného vozidla služby profesionálneho obchodníka so zázemím, skúsenosťami a s kvalifikovaným personálom. Veľkí obchodníci investujú ročne státisíce eur do preverovania vykupovaných vozidiel v elektronických databázach, zaobstarávajú si najmodernejšiu diagnostiku a školia výkupné techniky, aby boli vždy o krok vpred pred podvodníkmi, ktorí sa snažia zbaviť jazdených áut s chybami. U nás v „Áčkach“ vďaka týmto dôkladným previerkam pri výkupe odmietame 65 až 70 percent áut, ktoré sú nám ponúkané. A tie potom končia v bežnej inzercii a predávajú sa na ulici alebo na parkoviskách pri obchodných centrách.

A možno posledná otázka na záver: Na Slovensku začala nedávno fungovať Detská dopravná nadácia, ktorej založenie ste iniciovali spolu so slovenským ÚAMK a spoločnosťou ESSOX. Čo je hlavnou úlohou nadácie?

V dnešných časoch sú, žiaľ, veľmi častým javom na cestách práve dopravné nehody. Najhorším prípadom nehôd sú tie, pri ktorých zahynú rodičia alebo jeden z rodičov a zanechajú po sebe deti. Úlohou Detskej dopravnej nadácie je hlavne finančne pomáhať takýmto osirelým deťom a tiež tým, ktorým v dôsledku dopravnej nehody ostanú trvalé zdravotné následky. V Českej republike funguje Detská dopravná nadácia už vyše dvadsať rokov a vyhovela už takmer 900 žiadostiam o pomoc. Na Slovensku pomohla prvým deťom, ktoré prišli z dôvodu dopravnej nehody o jedného z rodičov alebo oboch, a je otvorená pomôcť aj ďalším, ak sa prihlásia. Spoluzakladateľom nadácie spolu s Aures Holdings je slovenský automotoklub ÚAMK, ktorý pôsobí v oblasti bezpečnosti cestného premávky.

menuLevel = 1, menuRoute = hn-special, menuAlias = hn-special, menuRouteLevel0 = hn-special, homepage = false
24. november 2024 11:07