CyberGame
StoryEditor

Našli v sebe nevídaný talent

30.06.2023, 00:00

Chýbajú nám tisícky profesionálov. Ak však ľudí nadchnete, dokážu v sebe objaviť nečakaný talent. Preto kyberbezpečnosť ukazuje, že je aj kreatívna a inšpiratívna.

Druhý ročník národnej kyberbezpečnostnej súťaže CyberGame evidoval spolu viacej ako 2 300 registrovaných účastníkov na slovenskej aj anglickej platforme.

Náročná súťaž

Napriek hráčskemu názvu je však CyberGame predovšetkým náročná súťaž. V tej najťažšej úrovni slúži ako tréningová plat­forma profesionálov. Nájdete tu študentov, zamestnancov verejnej správy aj súkromného sektora a špeciálne niekoľko desiatok učiteľov. Viac ako sedemsto účastníkov malo menej ako 25 a najmladší mal 13 rokov.

Hracia platforma bola otvorená pre všetkých záujemcov a na účasť stačil počítač a voľne dostupné analytické nástroje.

Očakávanú zostavu tvorili tri analytické vetvy – malvérová, forenzná a OSINT analýza, a kryptografia. Pribudli hracia vetva na zvýšenie úrovne bezpečnosti, tak­zvaný hardening, a netechnická vetva procesy a riadenie bezpečnosti.

Umelá inteligencia

Tohoročná CyberGame už mala v sebe zapracovaný aktuálny fenomén – využívanie generatívnych jazykových modelov na báze umelej inteligencie v kyberbezpečnosti. Tím SK-CERT pri tvorbe úloh a testov pracoval s modelom ChatGPT tak, aby jeho používanie nedávalo počas súťaže hráčom výhodu.

„V druhom ročníku sme urobili ťažšie úlohy, a napriek tomu sme videli skvelé hráčske výkony. Hráči museli viacej študovať, zlepšovali sa takpovediac v priamom prenose a tam sme objavili aj nové talenty,“ hovorí Rastislav Janota, riaditeľ Národného centra kybernetickej bezpečnosti SK-CERT.

Študent Martin vyhral nielen študentskú kategóriu, ale stal sa aj absolútnym víťazom CyberGame 2023. „Motivácia spočívala v tréningu, v zlepšovaní a objavovaní nových oblastí, v tom, čo mám rád, čomu sa venujem a čo študujem,“ hovorí.

Detektívne pátranie

Víťazi v súťaži aj jednotlivých kategóriách hovoria o neodolateľnej kombinácii detektívneho pátrania a vedomostných nárokoch. Programátor Martin Jantošovič hovorí, že má rád logické hádanky. Mikuláš Hugec patrí tiež do programátorskej brandže, skúsil to minulý rok, a keďže je fanúšik rébusov, zdalo sa mu, že „to je pravé orechové“.

Najlepší hráč v kategórii učiteľ nahral body na celkové ôsme miesto. Do CyberGame sa zapojil preto, aby sebe aj študentom ukázal, že neplatí „kto to nevie, ten to učí“. Peter Švec učí na Fakulte prírodných vied a informatiky UKF v Nitre a hovorí, že získal množstvo nových poznatkov a naučil sa vidieť niektoré veci inak. „Tento širší pohľad tak môžem posunúť študentom. Zadania v hre boli spracované na vysokej odbornej úrovni, za čo patrí tvorcom veľká pochvala.“

Táto trojica sa zároveň na jeseň pobalí na cestu do kyberbezpečnostného výskumného a vývojové centra Check Point Software Technologies v Izraeli.

Ocenený hráč z verejnej správy Rastislav Kavecký hovorí, že jeho motiváciou zapojiť sa bola výborná príležitosť naučiť sa a vyskúšať si niečo nové v kyberbezpečnosti a „taktiež to bola aj skvelá zábava“.

Výnimočné talenty

Súťaž oceňuje aj hráčov vo vetvách a tam sa často ukážu výnimočné talenty. Vo forenznej analýze hral skvelo Andrej Šimko, doteraz väčšinou systémový administrátor. Ako hovorí, proste bol zvedavý a má záujem o kyberbezpečnosť. Juraj Bôrik bol taký nespokojný s minuloročným 57. miestom, že výsledkom jeho prípravy v tomto ročníku bolo prémiové miesto vo vetve malvérová analýza.

Marek Vavrečan dostal ocenenie za výkon vo vetve OSINT. Rád hovorí, že práca developera je preňho vášeň, a popri nej si chcel vyskúšať iné úlohy a odhaliť nové zručnosti v sfére za hranicami svojej typickej práce. „Úlohy ma veľmi bavili a zamestnali na niekoľko dní a hodín.“

A čo hovorí svet biznisu na túto súťaž? Súhlasí s tým, že sa tu vždy stretnú talentovaní a skromní profesionáli. „Mám osobnú skúsenosť s ľuďmi, ktorí robia v informačnej bezpečnosti, že sú neobyčajne skromní, niekedy až prehnane,“ hovorí Ervín Haramia, predseda Predstavenstva Aliter Technologies.

Už v tejto chvíli však vieme, že účastníkov čaká v budúcnosti množstvo príležitostí v oblasti kyberbezpečnosti. Tím vybraných hráčov do 25 rokov bude reprezentovať Slovensko ako Team Slovakia v prestížnej súťaži European Cyber Security Challenge 2023 na jeseň v Nórsku.

Na fotke Rastislav Janota, riaditeľ NCKB SK-CERT, ocenení hráči Martin Jantošovič, Mikuláš Hugec a Peter Švec, Tomáš Valenta, Checkpoint Software Technologies

Odborným garantom súťaže bol Národný bezpečnostný úrad

menuLevel = 1, menuRoute = hn-special, menuAlias = hn-special, menuRouteLevel0 = hn-special, homepage = false
15. november 2024 05:19