StoryEditor

Ikonické auto, ktoré naučilo generácie snívať oslavuje 60 rokov. Porsche 911 legenda a vrchol automobilového priemyslu

05.08.2023, 00:00

Porsche pri príležitosti výročia legendárneho modelu 911 pripravilo event pre médiá vo Francúzskom regióne Haute Loire. Okrem testovacích jázd na modeloch Porsche, sme mali možnosť spoznať históriu modelu 911 zblízka.

Príbeh modelu 911 je výnimočný ako auto samotné. Ikona, ktorá počas 60 rokov a ôsmich modelových radov prinútila snívať už mnohé generácie a oslávila výročie a my sme boli pri tom. Dámy a páni, urobte si pohodlie, štartujeme.

Najprv 901, potom 911. Auto na safari, Le Mans, divadla alebo ulíc New Yorku

Vráťme sa na chvíľu v čase, presnejšie o nejakých 60 rokov. Keď Porsche prvýkrát predstavilo koncepčný model 911 (vtedy pod názvom ‘901‘) svetu na autosalóne vo Frankfurte 12. septembra 1963. Historický deň, ktorý by bol začiatkom príbehu legendy, ktorá trvá do dnes. Začiatok histórie azda najikonickejšieho športového auta všetkých čias. Ikona, ktorá počas 60 rokov a deviatich modelových radov prinútila snívať už mnohé generácie. Prvé Porsche 911 navrhol F.A. Porsche – syn zakladateľa spoločnosti Ferry Porsche – a jeho tím. Novinka, navrhnutá a vyvinutá ako výkonnejší, väčší a pohodlnejší nástupca 356. Spočiatku bol nový model prezentovaný ako Porsche „901“. Reakcie širokej verejnosti boli veľmi pozitívne a o necelý rok neskôr sa spustila výroba. Manažér Porsche dostal v októbri 1964 námietkový list od francúzskeho výrobcu automobilov Peugeot. V ňom sa uvádzalo, že typové označenie 901 porušuje francúzske autorské práva a ochranu ochrannej známky a že pre svoje modely vždy používajú 0 v strede trojmiestneho kódu modelu. V októbri 1964, sa Porsche rozhodlo zmeniť 0 na 1. Zrodila sa 911-ka. Aká bola rýchla ?. Pôvodná 911 mala namiesto štvorvalcového motora typu boxer z 356 vzduchom chladený plochý šesťvalec. Vyvinula 130 k, zrýchlila z 0 na 100 km/h za 9,1 sekundy a dosahovala maximálnu rýchlosť 210 km/h. Na vtedajšie sériové športové vozidlo to boli mimoriadne pôsobivé čísla. Aj keď odvtedy bolo veľa verzií modelu 911, mnohé zostalo rovnaké, ako napríklad usporiadanie sedadiel 2 + 2 a poloha motora vzadu.

image
Porsche

Základné pravidlo Porsche. Prvé. Keď je to dokonalé, nemeň to. Kontinuita dizajnu, ktorá je v automobilovej histórii jedinečná.  

Základná koncepcia a typický dizajn zostala v priebehu rokov takmer nezmenený. Porsche urobilo za toto obdobie veľké množstvo technických úprav a vylepšení. Dnes pri pohľade na technológiu a pokrok, ktorým 911 disponuje sa pýtame ? Môže to byť ešte lepšie. Áno, Porsche je známe tým že dokáže prekonať samých seba. Za 60 rokov medzi rokmi 1963 a 2023 sa vyrobilo viac ako 1,2 milióna 911 športových vozidiel. V súčasnosti si môžete vybrať Porsche 911, ktoré bude vyhovovať širokému spektru životných štýlov, ako je nový 911 Dakar, prvý štandardný terénny model v sérii, alebo najrýchlejší sériový automobil v súčasnej zostave 911, 911 Turbo S. Alebo, ako raz slávne povedal Ferry Porsche: „911 je jediné auto, ktoré môžete odviezť z afrického safari do Le Mans, potom do divadla a do ulíc New Yorku.“ Zaujímavosťou je, že Porsche 911 sa vyrába iba v nemeckom Zuffenhausene. V skutočnosti je to presne ten istý továrenský komplex, z ktorého zišiel z linky vôbec prvý model 911, keď sa v roku 1964 začala plnohodnotná výroba, rok po uvedení na medzinárodnom autosalóne vo Frankfurte. Každá nová 911, ktorá bola odvtedy vyrobená, bola vyrobená v Zuffenhausene. V máji 2017 oslávilo Porsche 911 obrovský míľnik, keď z výrobnej linky v Zuffenhausene zišlo miliónové 911. 911 Carrera S (typ 991) prezentovaná v špeciálnej farbe Irish Green, mala množstvo exkluzívnych prvkov, ktoré odzrkadľovali niektoré z pôvodných 911 z roku 1963.

image
Porsche

Zoznámenie sa s historickým modelom Porsche

Vo Francúzsku sme mali možnosť naživo porovnať veľkosť pôvodnej 911 z roku 1963 s dnešným modelom. Prekvapilo ma, že pôvodné Porsche 911 a súčasné Porsche 911 (typ 992), zostala primerane konzistentné po mnoho desaťročí po tom, čo bolo prvýkrát uvedená na trh. Aby ste videli, o koľko väčšie je dnes Porsche 911 v porovnaní s vôbec prvým modelom, porovnajte údaje pre tieto dve autá tu:

Originál Porsche 901 z roku 1963 (neskôr 911)

Rázvor 2211 mm

Dĺžka 4290 mm

Šírka 1700 mm

Výška 1300 mm

Porsche 911 Carrera z roku 2023 (typ 992)

Rázvor 2450 mm

Dĺžka 4519 mm

Šírka 1852 mm

Výška 1298 mm

Čo ma fascinuje najviac je kontinuita. Hoci Porsche 911 prešlo v priebehu desaťročí zmenami, jeho charakteristické štýlové prvky zostali, pričom jeho usporiadanie s motorom vzadu a klasická šikmá silueta sú stále súčasťou definujúcich dizajnových prvkov modelu 911.

image
Porsche

Zoznámenie na záver. Porsche 911 GT3 RS. Model na ktorý by sme odporúčali leteckú licenciu a psychologický test

Čerešničkou na záver podujatia je zoznámenie a „krátka“ 200 kilometrová jazda s 911 GT3 RS. Ak ste niekedy skúsili „bangee jumping“, tak pocit zrýchlenia v GT3 RS je porovnateľný s voľným pádom. Pre mňa pocitovo určite. Toto auto je najšialenejšia vec, ktorú si v Porsche môžete za kúpiť a vyraziť s ňou do bežnej prevádzky. Teda kúpiť si ju môžete teoreticky, ale k tomu sa dostaneme. Pod kapotou 525 koní, maximum výkonu v ôsmich a pol tisícoch otáčok, zrýchlenie z nuly na sto za 3,2 sekundy, maximálka ľahko pod tristo. Vysokootáčkový motor s atmosférickým plnením so štvorlitrovým objemom. Pred sadnutím za volant je fajn sa na pol roka nechať zavrieť do budhistického kláštora a meditovať. Ak toto neurobíte, temná sila nad vami zrejme zvíťazí a je len otázkou času, kedy v lepšom prípade dôjde iba na nepríjemné stretnutie s diaľničnou políciou. Utešovať ich môžete maximálne argumentom, že kde ide normálne auto na okreske deväťdesiat a je to tak nejako na hrane, v 911 GT3 RS si pridajte rýchlosť o polovicu vyššiu a stále sa to dá. Síce vám to najskôr nepomôže, práve naopak, ale vzdelávania nie je nikdy dosť. Takže na okruh s ním. Tam bude 911 GT3 RS víťaziť a pomôže mu aj skutočnosť, že váži iba 1450 kilogramov. Okrem iného ide o výsledok použitia nadštandardného množstva dielov karosérie z plastov vystužených uhlíkovými vláknami, ľahkých vrstvených skiel s akustickou fóliou aj voliteľných keramických kompozitných bŕzd. Môže to byť ale ešte o nejakých dvadsať kilogramov menej, len je nutné objednať paket Weissach – v tej chvíli máte napríklad prednú kapotu, strechu a kryty spätných zrkadiel z karbónu. Cena ? Nepýtajte sa prosím. Ako sa hovorí, keď chceš mať opicu musíš mať na banány. Keď sa počíta každý gram, každá desatina sekundy, nemôžete riešiť niečo tak prízemné, ako sú peniaze.

 

menuLevel = 1, menuRoute = hn-special, menuAlias = hn-special, menuRouteLevel0 = hn-special, homepage = false
26. apríl 2024 08:33