Článok vznikol v spolupráci so spoločnosťou Lidl.
V obchodnom roku 2022 zaplatil Lidl slovenským dodávateľom za ich výrobky 452 miliónov eur v nákupných cenách, teda „v čistom“. Medziročný nárast bol takmer 19% a za päť rokov sa hodnota spolupráce viac ako zdvojnásobila. „Na spoluprácu so slovenskými dodávateľmi sme naozaj hrdí. Teší nás, že mnohé partnerstvá trvajú už dlhé roky a zároveň sa nám darí nachádzať stále nových domácich dodávateľov a zvyšovať objem spolupráce. Mnohé slovenské firmy rástli spolu s nami a spolu sme vyvinuli produkty, ktoré sú na slovenskom trhu jedinečné,“ povedal Martin Nagy, konateľ Lidl Slovenská republika pre nákup a marketing.
Samotní dodávatelia spoluprácu s diskontom oceňujú. Spoločnosť Asparagus so spoločnosťou Lidl spolupracuje od roku 2005. „Teší ma, že prišla atraktívna ponuka predávať našu špargľu na pultoch diskontu pod privátnou značkou Slovenskô. Našim najväčším snom v 90. rokoch bolo distribuovať špargľu naprieč našou krajinou. To ale nebolo v našich silách a vďaka viac ako 160 predajniam Lidl a jeho kvalitnej logistike, sa náš sen splnil. Pokryli sme celé naše územie našou kvalitnou špargľou,“ hovorí Milan Fabuš, konateľ spoločnosti.
Pekárenská spoločnosť Dobrota nadviazala spoluprácu s diskontom v roku 2016. „Pre zákazníkov Lidla dodávame exkluzívnu vianočku s maslom a medom. Je jedinečná svojou receptúrou, kde predpríprava cesta a kvasenie majú špeciálny postup, vďaka ktorému je nadýchaná, jemná a lahodná. Väčšina ingrediencií pochádza od lokálnych dodávateľov, nechýba med, ktorý jej dodáva originálnu chuť a farbu. Najmä vďaka stabilnému partnerovi, akým Lidl pre nás je, vieme realizovať projekty, zamerané na inováciu pekárenskej výroby, strojového parku a spoločne realizovať vývoj, na ktorom aktívne pracujeme,“ vysvetľuje Andrea Želiezková, marketingová riaditeľka pekárenskej spoločnosti.
Aj podľa Erika Csatáriho, konateľa spoločnosti Paradajkovo, ktorá predáva svoje výrobky prostredníctvom diskontu od roku 2017 je spolupráca prínosom pre obe strany: „Dopyt po slovenských produktoch svedčí o tom, že väčšina Slovákov si prácu domácich výrobcov a pestovateľov cení. Som rád, že ak má Lidl možnosť objednať si slovenské paradajky, tak tie z importu hneď vyradí. Aj takýmto spôsobom zákazníkom dokazujeme, že slovenská produkcia je chutnejšia a voňavejšia. Najväčším prínosom, ktorý pre nás pramení zo spolupráce s Lidlom je zabezpečenie predvídateľných odberov, čo vnáša do nášho podnikania stabilitu a istotu.“
Lidl prispieva aj k rastu slovenského exporu. 63 slovenských dodávateľov vďaka nemu rozšírilo svoju činnosť na medzinárodnú úroveň a vyviezlo svoje výrobky do 28 krajín, ktorých pôsobí spoločnosť Lidl, v hodnote 84 miliónov Eur.
Diskont zorganizoval v predošlých rokoch dve dodávateľské konferencie pod záštitou ministerstva pôdohospodárstva. Onedlho sa uskutoční tretie takéto podujatie. Lidl má na svojej stránke dostupný formulár, prostredníctvom ktorého môžu dodávatelia predložiť svoje ponuky.