StoryEditor

Z nuly na 220 produktov: Príbeh odvahy, ktorý začal jednou vzorkou

31.07.2024, 00:00

Želmíra Komorechová je zakladateľkou spoločnosti Kompava, ktorá vznikla v roku 2002 a priniesla na slovenský trh výživové doplnky, ktoré sa stali synonymom kvality, inovácie a oddanosti.

Článok vznikol v spolupráci so Slovenskou sporiteľňou.

Majiteľka spoločnosti sa od detstva venovala baletu a neskôr športovej gymnastike. Už ako malá si uvedomila dôležitosť správnej výživy pre dosahovanie vynikajúcich športových výkonov. "V tom čase to bol len kúsok čokolády, ktorý slúžil ako rýchly zdroj energie, pretože veľa sladkého nebolo prípustné. Od športovcov sa očakávali veľké výkony, preto strava bola nesmierne dôležitá," spomína Komorechová.

image

Majiteľka firmy Kompava Želmíra Komorechová si už od mala uvedomovala dôležitosť správnej výživy.

Archív Želmíry Komorechovej

Výživová hodnota produktov

Po štúdiu potravinárskej biochémie využila svoje vedomosti na prípravu produktov podľa vlastných potrieb a čoskoro zistila, že na trhu chýbajú kvalitné výživové doplnky pre športovcov. Táto medzera na trhu ju inšpirovala k založeniu Kompavy.

“Môj synovec bol triatlonista. Chodili sme ho podporovať na triatlonové preteky a vnímali obrovské vyčerpanie pri dokončení závodu. V tom čase som už pracovala s nadnárodnými spoločnosťami, ktoré vyrábali arómy, sladidlá, vitamíny a minerály. V rámci Slovenska som spolupracovala a obchodovala s firmami, ktoré vyrábali potravinárske a farmaceutické produkty. Mojou úlohou bolo produkty zlepšovať tak, aby nadobudli vyššiu nutričnú hodnotu. Čiže fortifikovať ich takými látkami, ktoré zvyšovali výživovú hodnotu produktu, a robili ho nutrične hodnotnejší a chuťovo príťažlivejší. A práve tento druh spolupráce vo svetových vývojových laboratóriách, za podpory profesionálnych odborníkov ma naučil veľkému „kuchárskemu umeniu“.

"Na Slovensku je veľmi málo firiem, ktoré vyrábajú ingrediencie pre športovú výživu," vysvetľuje Želmíra Komorechová, odborníčka na výživové doplnky. Podľa nej sa dnes na Slovensku už nevyrába ani kyselina citrónová, kľúčová ochucujúca látka nealko nápojov.

Firma Komorechovej sa zameriava na kvalitu, efektívnosť a čistotu produktov. "Vyrábame práškové, kapsulové a tabletové produkty. Sústredíme sa na to, aby zloženie bolo vysoko funkčné a neobsahovalo žiadne zbytočné látky, ktoré sú pre organizmus nepodstatné“, hovorí.

 

Úspechy firmy Kompava ocenené najvýznamnejšími oceneniami

  • Podnikateľka roka 2015
  • Absolútna Slovenka roka 2021
  • 22 rokov pôsobenia na trhu

 

 

Produkty majú svoj príbeh

Každý produkt Kompavy má svoj príbeh a stoja za ním skúsenosti športovcov, odborníkov a zamestnancov firmy. “Je takým firemným dieťaťom, ktoré sa neustále vyvíja, rastie a dozrieva,” hovorí Komorechová. Firma okrem výživových doplnkov ponúka služby vo forme diagnostických meraní. "Chceme zabrániť experimentovaniu s výživovými produktami, chceme presne nastaviť potreby každého zákazníka. Z diagnostiky vieme presne určiť momentálny stav organizmu, jeho závislosť na sacharidoch, mentálny či fyzický stav, potreby regenerácie i výživy. Zároveň z výsledkov diagnostiky vie športovec vyhodnotiť stav trénovanosti, ako si správne upraviť výživu, ako predchádzať ochoreniam a zraneniam, určiť, kde sú jeho limity, či ako zlepšiť efektívnosť tréningu a zvyšovať výkonnosť," vysvetľuje šéfka firmy.

Z neznáma do celého sveta

Spoločnosť Želmíry Komorechovej oslávila 22 rokov pôsobenia na trhu. "Začínali sme na Slovensku, a postupne sme sa rozšírili do Európy a nakoniec celosvetovo," hovorí Komorechová.

Napriek počiatočným finančným ťažkostiam firma vytrvala. "Začiatky boli náročné, nemali sme dostatok investícií, ale verili sme našej myšlienke," spomína zakladateľka. Dnes ponúkajú 80 základných výrobkov, z ktorých niektoré majú 2-3 druhy balení a niektoré 3-9 príchutí. Spolu je to cca 220 vlastných produktov.

Komorechová zdôrazňuje kvalitu a bezpečnosť svojich produktov: "Zloženie je natoľko nadčasové, že ani dnes by sme ho nemenili. Za existenciu 22 rokov ani jeden náš produkt nikomu neublížil ani nespôsobil zdravotné problémy a dokonca ani mamy sa nemusia báť dávať mnohé z našich produktov deťom. Cítime zodpovednosť za všetko čo robíme."

SPOLOČNOSŤ KOMPAVA V ČÍSLACH

Finančné DNA podniku v priebehu rokov

Keď Želmíra Komorechová začínala, nemala k dispozícií žiadny kapitál: “Banky boli pre mňa neprístupné, pretože som začínala a nič nevlastnila." Neskôr prišlo náročné obdobie hospodárskej krízy v roku 2008-2010, kedy tržby klesali každý deň. “Každý šetril a na obrate sme to pocítili najviac my. Firma, ktorá vyrábala výživové doplnky, ktoré sa v čase ekonomickej krízy stávajú nepodstatné," dodáva Komorechová.

Prelom so vzorkami

Ako ďalej hovorí, financie v začiatkoch boli obrovskou podporou zo strany manžela. Prvé štyri roky mala firma veľmi slabé výsledky, čelila skepticizmu slovenského trhu. “Na Slovensku naše výrobky nikto nechcel. Lukratívne pre zákazníka boli hlavne americké," vysvetľuje.

“Pozitívny prelom na trhu nastal, keď sme spravili jednorazové vzorky. Ľudia nemuseli kupovať niečo čo nepoznajú, ľahšie sa presvedčili o kvalite a účinnosti našich produktov. Ľudia nás začali veľmi pozitívne vnímať,” dodáva Komorechová.

Firma Kompava spolupracuje so Slovenskou sporiteľňou už približne 4 roky.  "Keď vznikol digitálny banking George a banka sa viac zamerala na B2B segment, využili sme aj my ponuku na spoluprácu," dodáva podnikateľka. Ak sa firma vyvíja, viac predáva, nastupuje na nové trhy, potrebuje stále väčší a väčší kapitál. Ponuka online bankového riešenia Business24 v súčasnosti bola profesionálna, veľmi rýchla, šitá na mieru. Je to nástroj na správu financií, partner ktorý uľahčuje a zefektívňuje každodenné operácie a strategické rozhodnutia. “Dostali sme jednoduché a prívetivé rozhranie, komplexné funkcie s vysokou úrovňou zabezpečenia. Bola to jednoduchá integrácia Business 24 s naším účtovným systémom, pokročilé analytické nástroje pre detailné prehľady a analýzy. Nehovoriac o nových pokrokových formách ako je možnosť spravovať firemné financie vďaka mobilnej aplikácií, vynikajúca zákaznícka podpora a ochota hneď pomôcť," vysvetľuje Komorechová.

Vzájomná spolupráca

Ako uviedla Marta Cesnaková, hovorkyňa Slovenskej sporiteľne, Kompavu oslovila na základe dlhodobo dobrých hospodárskych výsledkov a samozrejme bola jej známa aj značka. “Venujú sa fyzickému zdraviu svojich zákazníkov a my finančnému zdraviu, čo je dobrá kombinácia. Ekonomické oddelenie majú profesionálne obsadené, podklady dostávame vo vysokej kvalite a potom sú aj naše odporúčania a rady šité na mieru a s Kompavou sa následne dobre komunikuje o konkrétnych potrebách. Zároveň je to dôležité aj pre klienta, pretože potom dokáže reálnejšie nastaviť svoje očakávania na výšku financovania a na riziká, ktoré je ochotný v podnikaní podstúpiť,” dodáva Cesnaková. Oceňujú celkovú spoluprácu, ktorá je konštruktívna a firma Kompava si vždy vypočuje ich odborný názor a nechá si poradiť.

Generačná výmena

Dnes stojí majiteľka Kompavy pred ďalšou veľkou výzvou a to je odovzdanie firmy do rúk svojej dcére Lucii. Je šťastná, že dcéra vyštudovala farmáciu a má rovnakú vášeň a odhodlanie pokračovať v rodinnej tradícií. Generačná výmena je neodkladná a na nej zostáva ďalšia veľká zodpovednosť a výzva, ako firmu posunúť do „mladých“ rúk tak, aby to prinieslo ešte lepšie výsledky, vyššiu spokojnosť a kreatívne napredovanie. “Aktuálne je výzvou pre spoločnosť postupná generačná výmena a my chápeme, že to je pre nich náročné a preto bola každá štruktúra financovania, ktorú sme s Kompavou riešili nastavovaná tak, aby dokázali zvládnuť aj mierne výkyvy, ktoré v podnikaní očakávajú a očakávame ich aj my,” uzatvára hovorkyňa Cesnaková.

menuLevel = 1, menuRoute = hn-special, menuAlias = hn-special, menuRouteLevel0 = hn-special, homepage = false
09. december 2024 11:43