Až 70 % Slovákov urobí jednu až tri online objednávky za mesiac.Repetito
StoryEditor

Online nákupy Slovákov tvoria tisíce ton odpadu - čo sa s tým dá robiť?

27.08.2024, 00:00

Až 70 % Slovákov nakupuje pravidelne cez internet. To znamená, že sedem z desiatich ľudí urobí jednu až tri online objednávky za mesiac. Čisto v kamenných obchodoch nakupuje už iba 8 % ľudí. Online nakupovanie je jasný trend. Jednou z najväčších výziev, ktoré so sebou prináša, sa však stáva vyriešenie problému nadmerného odpadu z jednorazových obalov.

Článok vznikol v spolupráci s Nadáciou VÚB.

Aj preto sa začína rysovať legislatíva z dielne EÚ, ktorá nariaďuje, že e-shopy a online obchod budú musieť do roku 2030 baliť minimálne 10 % svojich zásielok do znovupoužiteľných obalov. Od roku 2040 to bude až 50 % zásielok.

image

S redaktorkou Danou Brixovou sa pre enviropodcast Atlas rozprával Ivan Štefina, zakladateľ startupu Repetito.

Nadácia VÚB

Na Slovensku sa doručí ročne okolo 120 miliónov zásielok. Tie vyprodukujú v priemere 30-tisíc ton odpadu z obalových materiálov. 80 % zásielok je balených do kartónu a 20 % do plastových obalov," hovorí Ivan Štefina, zakladateľ startupu Repetito. Práve táto firma z Púchova priniesla na Slovensko medzi prvými obaly pre objednávky z e-shopov na opakované použitie. Jej ekologická a praktická inovácia vydrží až 100 opakovaných použití. Na jednom obale sa tak dá podľa analýz startupu ušetriť v priemere viac než 20 kg odpadu. To predstavuje z hľadiska uhlíkovej stopy pri 100 použitiach ekvivalent až 15 kg CO2.

Práve online nakupovaniu a riešeniam, vďaka ktorým sa môže stať na Slovensku o niečo viac udržateľným, sa venuje ďalší diel enviropodcastu Nadácie VÚB Atlas.

Uzavretý kruh, ktorý šetrí materiál, prírodu aj náklady

Myšlienka startupu Repetito vznikla na základe skúsenosti z Francúzska, kde podobné riešenie funguje už dlhšiu dobu. Púchovská firma ponúka aktuálne dva typy obalov – tvrdé boxy pre zásielky, ktoré potrebujú vyššiu formu ochrany, napr. elektroniku či kozmetiku, a mäkké obaly primárne určené pre objednávky oblečenia a obuvi.

Obidva typy obalov sú vyrobené z polypropylénu – plastu, ktorý je možné na konci jeho životnosti  recyklovať. Je tu teda úplne premietnutá myšlienka cirkulárnej ekonomiky. Obaly počas svojej životnosti rotujú v rámci online predaja a na konci ich dokážeme premietnuť do výroby nových obalov,“ približuje Ivan Štefina.

image

Púchovský startup ponúka dva typy obalov z polypropylénu – pre objednávky oblečenia a obuvi využíva mäkké obaly.

Repetito

Startup Repetito ponúka svoju službu pre predajcov od minulého roka. Zatiaľ je dostupná len ako doplnok ku klasickým obalom. Potenciál tohto riešenia je však aj vzhľadom na jeho praktickosť a úspornosť nákladov z dlhodobého hľadiska veľký. „Zákazník, ktorý si zvolí pri nákupe v košíku túto možnosť, po prevzatí tovaru tento obal jednoducho bezplatne vráti. Využiť na to môže všetky odberné miesta kuriérskej spoločnosti Packeta. Každý obal má svoje ID, podľa ktorého sa k nám vráti. Obaly po každom použití čistíme, prípadne opravujeme a následne ich posielame naspäť do obehu partnerským e-shopom, ktoré si ich objednajú,“ vysvetľuje zakladateľ startupu Repetito.

Okrem predajcov a e-shopov začínajú o obaly Repetito prejavovať záujem aj firmy, ktoré ich využívajú v rámci internej logistiky. „Máme case study, ktorá ukazuje, že prenajatím našich obalov môžu firmy v rámci zásobovania svojich prevádzok ušetriť ročne až 30 % nákladov na obalové materiály,“ dodáva šéf startupu.

image

Praktická a ekologická inovácia pri balení tovaru z e-shopov vydrží až 100 opakovaných použití.

Repetito

Noví partneri vďaka envirocene

Unikátny cirkulárny princíp inovácie z Púchova zarezonoval aj v odbornej sfére a oslovil expertov na udržateľnosť a ochranu životného prostredia. Firma Repetito získala v rámci udeľovania envirocien Atlas Nadácie VÚB tento rok v apríli titul najlepšieho eko-startupu na Slovensku.

Ocenenie nám veľmi pomohlo, pretože potrebujeme rozširovať naše investície - do výroby nových obalov a tiež do marketingu a osvety, čo je momentálne našou najväčšou snahou,“ vyjadruje Ivan Štefina a pokračuje: „Atlas bol pre nás silný tiež z hľadiska zviditeľnenia. Aj na základe spolupráce s ambasádorkou ocenenia Natáliou Pažickou nás kontaktovali potenciálni obchodní partneri – renomované a veľké firmy – za čo sme veľmi vďační.“

Na riešenie z dielne startupu v Púchove prichádza čoraz viac pozitívnej spätnej väzby. „Naša prax ukazuje, že povedomie o ekológií na Slovensku stúpa. Ľudia sa nás pýtajú, ako naše obaly fungujú, zaujímajú sa o to, ako sa dajú baliť zásielky ekologickejšie. Veríme, že Slováci budú používať znovupoužiteľné obaly pri svojich nákupoch v stále väčšej miere a adekvátne s tým bude rásť aj záujem firiem,“ približuje v rozhovore s redaktorkou Danou Brixovou zakladateľ ekostartupu Ivan Štefina, ktorého víziou je v blízkej budúcnosti rozšíriť inováciu zo Slovenska aj do susedných krajín – Českej republiky, Rakúska či Nemecka.

image

Firma Repetito získala tento rok v apríli enviro ocenenie Nadácie VÚB v kategórii Eko-startupy.

Nadácia VÚB

Vypočujte si celý rozhovor v podcaste Atlas

  • Prečo je online nakupovanie takou záťažou pre životné prostredie? Ako sa v ostatných rokoch zvyšuje uhlíková stopa tohto stále viac rozmáhajúceho sa životného štýlu?
  • Ako funguje celkový cirkulárny princíp startupu Repetito a ktorí predajcovia už o toto riešenie prejavili záujem?  
  • Čo by mali brať firmy s biznisom postaveným na online predaji do úvahy z hľadiska svojich ESG stratégií?
  • Na čo myslieť v každodennom živote pri bežných online nákupoch? Ako sa správať pri tejto aktivite uvedomelejšie voči životnému prostrediu?

Odpovede prináša deviata epizóda enviropodcastu Nadácie VÚB Atlas.

Vypočuť si ju môžete tu:

menuLevel = 1, menuRoute = hn-special, menuAlias = hn-special, menuRouteLevel0 = hn-special, homepage = false
30. august 2024 10:24