Cesta slovenskej fabriky arménskeho podnikateľa mala niekoľko ostrých zatáčok napriek tomu, že jej dráha od úplnej nuly až k vyše 27-miliónovým vlaňajším ročným tržbám vyzerá na papieri priamočiaro. Na štartovaciu čiaru podnikania sa budúci metalurg Artur Gevorkyan, rodák z hlavného mesta Arménska Jerevanu, postavil v prelomovom roku 1989. Kľúčové geopolitické zmeny ho zastihli ako vojaka v sovietskej armáde, z ktorej sa ako čerstvý letecký dôstojník rozhodol vystúpiť. Korene spoločnosti Gevorkyan, ktorá vo Vlkanovej neďaleko Banskej Bystrice dáva prácu 150 ľuďom, preto siahajú do dvojmiliónového mesta na východe Ukrajiny. V Charkove iba 30 kilometrov od ruských hraníc totiž mladý letecký inžinier rozbehol malý podnik s práškovou metalurgiou. V súčasnosti prudko sa rozvíjajúcemu priemyselnému odvetviu sa síce v minulosti intenzívne venoval jeho otec, na rozbehnutie vlastného podnikania však Arménovi postačila kniha, odhodlanie a chuť do podnikania. Prvé výrobky spoločnosti – magnety, putovali do holiacich strojčekov. Po čase takmer všetko, čo sa točilo a obsahovalo motorček, malo vo vnútri Gevorkyanove magnety – hračky, štartéry do automobilov či kuchynské spotrebiče. Napokon firma v roku 1996 i pre nie celkom štandardné podnikateľské prostredie na východe Európy zdvihla kotvy a zamierila do Banskej Bystrice na Slovensko. „Uvedomil som si, že na Ukrajine už nie je priestor pre rast, a preto som začal rozmýšľať, ako podnikanie ďalej rozvíjať. Časom som sa tam premenil na obchodného cestujúceho a vymáhača pohľadávok. Získať od odberateľov peniaze bolo umenie. Ďalším dôvodom bol rastúci záujem o naše výrobky z Európy,“ hovorí pre HN Artur Gevorkyan, šéf a majiteľ spoločnosti Gevorkyan.
Kríza naštartovala úspech
Biznis na Ukrajine ho naučil, ako najlepšie zvládať krízové situácie. Keď vo svete v roku 2008 naplno vypukla globálna finančná situácia, slovenská firma s arménskymi koreňmi bola pripravená. Na Ukrajine totiž Artur Gevorkyan zažil až štyrikrát devalváciu meny. Finančná kríza preto firmu natoľko rozhýbala, až sa stala jednou z najrýchlejšie rastúcich spoločností na Slovensku. Kým v roku 2010 utŕžila 4,7 milióna eur, vlani sa už jej tržby nafúkli o ďalších vyše 22 miliónov eur. „My sme utekali preto tak rýchlo, aby sme prežili. Pol roka pred krízou sme prijali opatrenia, a potom sme už vďaka húževnatosti iba rástli,“ komentuje Gevorkyan ekonomický rast firmy. Recept bol vraj jed...
Zostáva vám 85% na dočítanie.