TASR/Ján Siman
StoryEditor

Dopravcovia ročne nakúpia autobusy za desiatky miliónov eur

24.01.2018, 07:49
Ide približne o 400 až 500 autobusov ročne, ktoré sú používané na výkony vo verejnom záujme, hovorí pre HN prezident Zväzu autobusovej dopravy Peter Sádovský.

Koľko slovenskí autobusoví dopravcovia investujú ročne do obnovy vozového parku? O aký počet nových autobusov ide v priemere?
V súčasnosti je nastavená obnova vozidiel v pravidelnej prímestskej dopravy na Slovensku v jednotlivých krajoch na úrovni 10 percent z celkového vozového parku, ktorý je používaný na výkony vo verejnom záujme. Ide približne o 400 až 500 autobusov ročne. Vo finančnom vyjadrení objem investícií dosahuje výšku 75 miliónov eur. Tieto investície nie sú kryté z externých zdrojov, napríklad eurofondov, ale z prostriedkov dopravcov za pomoci rôznych finančných produktov ako lízing či úver. 

Ktoré značky autobusov dominujú? Zabudli už dopravcovia na tradičné značky ako česká Karosa či maďarský Ikarus, ktoré kedysi vozili cestujúcich?
Niektoré značky, hlavne z malovýroby, zanikli. Dopravné spoločnosti sa už posledné roky pri obnove vozového parku sústreďujú viac na kvalitu, vývoj technológií, garanciu servisných služieb a dodávky náhradných dielov, preto preferujú overené medzinárodné značky. V slovenskom prostredí v prímestskej autobusovej doprave dominuje hlavne značka Irisbus Iveco, čo je nástupca známej značky Karosa. Nasleduje český výrobca SOR, prípadne Man a Scania. V diaľkovej doprave sa prejavuje dopyt po luxuse a viac-kapacitných, aj trojnápravových autobusov, čoho výsledkom je dominancia prestížnych značiek v tejto kategórii. Ide napríklad o značky Mercedes, Setra, no aj tu sa pomerne často objavujú vlajkové modely od Iveco Irisbus.

Prečo sa podľa vás na trhu nepresadili domáci výrobcovia autobusov?
Aj slovenskí výrobcovia autobusov majú zaujímavú ponuku, ktorou sa snažia konkurovať zahraničnej produkcii. Verím, že slovenským firmám sa bude dariť a počet ich vozidiel na našich cestách bude narastať.

K najnovším trendom patrí elektrobus, najmä v mestskej hromadnej doprave. Presadia sa elektrické autobusy aj na Slovensku?
Ak bude existovať podpora zo strany štátu alebo Európskej únie na financovanie týchto vozidiel, tak sa tempo ich zaraďovania do premávky určite zrýchli. Treba povedať, že dnes je ešte stále tento druh vozidiel vo vývoji, a ich použitie podlieha obmedzeným možnostiam, kde tieto vozidlá môžeme zaradiť do výkonu. Limitujúci je hlavne obmedzený dojazd a obstarávacia cena v porovnaní so štandardnými motorovými pohonmi. Okrem elektrobusov už máme vo viacerých systémoch MHD roky osvedčené aj autobusy s pohonom na stlačený zemný plyn CNG. Súčasná norma Euro 6 pri naftových vozidlách je tiež mimoriadne prísna a posúva sektor verejnej dopravy v ekologizácii dopravy minimálne o ďalšiu triedu vyššie.

01 - Modified: 2018-01-24 07:40:39 - Feat.: 0 - Title: Ako pretekár si musel opravovať motorku sám. Dnes má biznis za milióny
menuLevel = 1, menuRoute = hnbiznis, menuAlias = hnbiznis, menuRouteLevel0 = hnbiznis, homepage = false
19. apríl 2024 00:21