24.01.2018, 00:00

Ako pretekár si musel opravovať motorku sám. Dnes má biznis za milióny

Ako pretekár si musel opravovať motorku sám. Dnes má biznis za milióny
Zdroj: Foto: Oliver Ondráš

Chystali sa s nimi presadiť pri obnove vozového parku domácich dopravcov ešte v 90. rokoch, napokon skrachovali a skončili v zabudnutí. Reč je o slovenských výrobcoch autobusov, ktorých v tendroch Slovenskej autobusovej dopravy prevalcovali silnejší hráči zo zahraničia. Tlak svetovej konkurencie totiž postupne neustáli viaceré slovenské značky autobusov – zvolenský Granus, novomestský SlovBus ani lučenecký Novoplan. Na Slovensku tak úspešne vyrába už iba jediný tuzemský producent autobusov – prešovská spoločnosť Troliga Bus. „Vždy som inklinoval k výrobe autobusov. Tá na Slovensku prestala úplne existovať, boli tu iba subdodávky. Autobusy sme pôvodne vyrábali pod licenciou z Lučenca, technicky sme ich zdokonalili a od roku 2009 vyrábame a vyvíjame pod vlastnou značkou,“ hovorí pre HN zakladateľ a majiteľ spoločnosti Troliga Bus Marián Troliga. K vlastnej automobilovej fabrike priviedla Mariána Troligu dráha motocyklového pretekára. Prešovčan je totiž dvojnásobným majstrom Československa a viacnásobným majstrom Slovenska v pretekoch cestných motocyklov v kubatúrach do 250, 350 a 500 centimetrov kubických centimetrov. Keďže si motorky prerábal a opravoval doma na kolene, skúsenosti konštruktéra a mechanika sa mu neskôr hodili. Po nežnej revolúcii sa pritom Troliga najprv pustil do podnikania v stavebníctve. Zlom nastal po tom, čo ho jeden z odberateľov nevyplatil peniazmi, ale brzdovými valcami pre nákladiaky.

Na snímku je zakladateľ a majiteľ jediného slovenského výrobcu autobusov Troliga Bus - Marián Troliga.
Zdroj: OLO

Prepojil výrobcu s dopravcom
V roku 1992 preto rozbehol pod svojím menom živnosť a odštartoval obchod s náhradnými dielmi a príslušenstvom pre nákladné autá a autobusy. Podnikateľ pôvodne svoj biznis postavil na originálnych náhradných súčiastkach pre legendárne socialistické značky Liaz a Karosa. Vozidlá sa však často kazili a spotreba náhradných dielcov preto raketovo stúpala. Známe pretekárske meno mu v tom čase navyše otváralo dvere vo všetkých automobilových fabrikách po celom Česku a Slovensku. Troliga tak postupne oficiálne zastupo

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu HN. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si jeden z troch nasledujúcich balíkov

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.