Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
30.12.2018, 23:21

Top biznisy roka ovládla Tatravagónka

Hneď dve transakcie si pripísal železničný magnát Alexej Beljajev. Najprv do svojho kľúčového podniku pribral nového partnera, neskôr spolu s ním prikúpil vagónku v Nemecku.

Top biznisy roka ovládla Tatravagónka
Zdroj: TASR/František Iván

Slovenskí biznismeni v tomto roku nakupovali i predávali. Medzi top akvizície sa radí i odchod amerického potravinárskeho gigantu z výroby jogurtov vo Zvolene. HN prinášajú najzaujímavejšie obchody roka.


Králi vagónov spojili sily s Budamarom
Začiatkom tohto roka došlo azda k najväčšiemu kapitálovému pohybu v slovenskom strojárstve. Dlhoočakávaný predaj akcií najväčšieho výrobcu nákladných vagónov v Európe totiž dospel do úspešného konca. Do Tatravagónky Poprad, patriacej dvojici železničných kráľov Alexejovi Beljajevovi a Michalovi Lazarovi, vstúpil nový akcionár – logistická železničná skupina Budamar Logistics. Najväčší železničný nákladný prepravca na Slovensku získal v popradskej vagónke, ktorá ovláda po celom svete niekoľko ďalších výrobcov nákladných vagónov, 50-percentný akcionársky podiel. Ani jedna zo strán výšku transakcie nespresnila.
Slováci v boji o nemeckú vagónku porazili čínsky gigant


Kapitálovo posilnená Tatravagónka Poprad sa v lete nadýchla na ďalšiu expanziu smerom na západ Európy. V Nemecku totiž kúpila problémovú vagónku WBN Waggonbau Niesky, ktorá koncom vlaňajška spadla do insolvencie. Akvizícia fabriky Waggonbau, ktorá zamestnáva vyše 300 ľudí a ročne vyrobí stovky vagónov, prichádza vo vhodnom čase. Nemecká vláda totiž aktívne tlačí na presun nákladnej dopravy z diaľnic na koľajnice. Vstup rýdzo slovenského kapitálu do nemeckého podniku je zároveň vecou prestíže. Slováci totiž vyhrali súboj so svetovou jednotkou vo výrobe koľajovej techniky. O kúpu vagónky sa intenzívne zaujímal Pekingom kontrolovaný gigant China Railway Rolling Stock Corporation. Čínsky obor po celom svete zamestnáva približne 190-tisíc ľudí. Korporácia v Európe stále hľadá odrazový mostík na svoj prienik na starý kontinent. Nemeckú vagónku slovenskí vagónoví magnáti preberajú cez svoju tamojšiu spoločnosť ELH Eisenbahnlaufwerke Halle. Tatravagónka do nej vstúpila ešte v roku 2012, čím si rozšírila svoje produktové portfólio o rôzne typy trojnápravových železničných podvozkov a podvozkov so zabudovanou kotúčovou brzdou.


Slavia Capital sa zbavila ďalšej fabriky
Vlani finančná skupina Slavia Capital patriaca Martinovi Kvietikovi a Petrovi Gabalecovi predala krupinského výrobcu odmíňovacej techniky Way Industries. V priebehu tohto roka zase definitívne vycúvala zo spoločnosti Tatralift Kežmarok. Tá vyrába dopravné zariadenia pre horské strediská a všetky ňou produkované vleky, la

Nedozvedeli ste sa všetko?

Predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov a získajte neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu s ktorým vám nič neunikne.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.