Konjunkturálny prieskum v službách patrí medzi tzv. kvalitatívne prieskumy. Vybranej vzorke respondentov sú predložené otázky na ich názor na skúmanú ekonomickú veličinu. V sektore služieb sú otázky zamerané na vývoj podnikateľskej situácie, vývoj a očakávania v oblasti dopytu, súčasnú a očakávanú zamestnanosť a vývoj cien služieb. Samostatnú otázku tvorí možnosť vyznačiť faktory, ktoré obmedzujú ich podnikateľské zámery. Vzorku tvorí v súčasnosti 450 respondentov zo všetkých sektorov služieb (vrátane finančného sektora).
Pre objektívnejšie posúdenie vývoja sú odpovede, získané konjunkturálnym prieskumom, spracované ako vážený aritmetický priemer. Ako váha je použitá hodnota tržieb a pri otázke o zamestnanosti počet zamestnancov podnikov služieb. Vývoj je vyjadrený pomocou konjunkturálneho salda, ktoré predstavuje rozdiel pozitívnych a negatívnych hodnotení v percentách. Výsledky sú publikované v štruktúre podľa jednotlivých segmentov služieb, ale k dispozícii je aj štruktúra podľa počtu zamestnancov a sídla podniku.
Od začiatku roka 2003 vnímajú respondenti svoju podnikateľskú situáciu o trochu pesimistickejšie ako v rovnakom období predchádzajúceho roku. Konjunkturálne saldo kleslo z januárových 64 percent. na súčasných 46 percent. Negatívne hodnotenia súčasného vývoja v prvých mesiacoch tohto roka prevažujú v dopravných firmách a cestovných kanceláriách. Podľa respondentov z oblasti pravidelnej autobusovej dopravy, ich ekonomickú situáciu negatívne ovplyvňuje nedostatok finančných prostriedkov štátneho rozpočtu na úhradu strát vzniknutých zmluvnou realizáciou výkonov vo verejnom záujme a regulované ceny v prímestských a mestských dopravách. Priaznivá ekonomická situácia zo začiatku roka sa zmenila v súvislosti s cenovým nárastom základných vstupov, predovšetkým motorovej nafty, ktorá je v podmienkach dopravných spoločností rozhodujúcim materiálovým nákladom. Podnikateľskú situáciu ovplyvňujú aj ďalšie nevyhnutné výdavky, ako povinné zmluvné poistenie vozidiel a diaľničné známky. Vzhľadom na konkurenciu v doprave ceny vstupov rastú rýchlejšie ako ceny za poskytované služby.
Cestovné kancelárie
Firmy zaoberajúce sa aktívnym cestovným ruchom si na začiatku roka boli vedomé toho, že aby si mohli udržať klientelu, budú musieť pracovať so stabilnými cenami. Tým sa však znižujú ich vyhliadky na primeraný rast. Súčasnú podnikateľskú situáciu chápu ako odraz nízkej kúpyschopnosti obyvateľstva a konštatujú, že v štruktúre zákazníkov cestovných kancelárií sa vytráca stredná vrstva. Zostávajú na jednej strane len solventní a na druhej strane veľmi málo solventní zákazníci, pričom prevažuje dopyt po jednoduchých a lacných službách. Mnohí poskytovatelia aktívneho cestovného ruchu zažili v marci ďalší šok, keď sa začal zvyšovať počet stornovaných pobytov. Keďže poskytovanie služieb v cestovnom ruchu je podstatnou mierou ovplyvňované politickou situáciou v jednotlivých krajinách, vzniknutý vojenský konflikt v Iraku spôsobil, že klienti objednávajú radšej zájazdy do bezpečnejších destinácií a v prevažujúcej miere vlastnou dopravou alebo autobusom, čo, samozrejme, znamená nižšie cenové relácie a nižší zisk. V poslednom období sa pridali obavy potenciálnych zákazníkov cestovných kancelárií z možnosti nakaziť sa vírusom SARS a zo sprísnených opatrení s tým súvisiacich.
Zaujímavý vývoj prekonali firmy poskytujúce prenájom strojov a zariadení. Vysoké kladné saldá z prvých dvoch mesiacov vystriedalo najprv v marci záporné saldo -7 percentuálnych bodov, ktoré v apríli kleslo na úroveň -24 bodov. Vzhľadom na to, že respondenti z uvedeného sektora služieb nevyužili možnosť špecifikovať ich problémy, možno sa iba domnievať, že sú spôsobené slabou dostupnosťou úverových zdrojov pre nebankové lízingové spoločnosti, ku ktorým sa banky stavajú s vyššou opatrnosťou.
Výrazne pozitívne hodnotenie podnikateľskej situácie prezentuje, hlavne v prvom štvrťroku, sektor poisťovníctva. Poisťovne síce pripúšťajú silnejúci konkurenčný tlak, najmä zo strany zahraničných poisťovní, ale v oblasti neživotného poistenia považujú vývoj za stabilizovaný a v súlade s ich očakávaniami. V oblasti životného poistenia pociťujú určité znevýhodnenie v porovnaní s doplnkovými dôchodkovými poisťovňami. V apríli však aj poisťovne zaregistrovali, že dopyt po poistných produktoch má bezprostrednú súvislosť s príjmom obyvateľstva, a na základe výrazného nárastu nákladov na začiatku roka priamo úmerne klesá dopyt po poistení. Rovnako, ako v oblasti cestovného ruchu, chýba aj poisťovacím spoločnostiam v štruktúre zákazníkov silnejšia stredná vrstva.
Podnikateľská situácia | |
01-I-02 | 65 |
01-II-02 | 58 |
01-III-02 | 45 |
01-IV-02 | 53 |
01-V-02 | 38 |
01-VI-02 | 35 |
01-VII-02 | 27 |
01-VIII-02 | 59 |
01-IX-02 | 50 |
01-X-02 | 61 |
01-XI-02 | 64 |
01-XII-02 | 64 |
01-I-03 | 64 |
01-II-03 | 61 |
01-III-03 | 44 |
01-IV-03 | 46 |
01-V-03 | 57 |
TREND PODNIKATEĽSKEJ SITUÁCIE (saldo v %) |
2002 |
2003 | |||||||||||
máj |
jún |
júl |
aug. |
sep. |
okt. |
nov. |
dec. |
jan. |
feb. |
mar. |
apr. |
máj | |
Služby spolu |
38 |
35 |
27 |
59 |
50 |
61 |
64 |
64 |
64 |
60 |
46 |
46 |
57 |
Sektory služieb |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hotely a reštaurácie |
11 |
6 |
4 |
10 |
25 |
35 |
25 |
15 |
22 |
10 |
3 |
2 |
11 |
Doprava |
-51 |
-55 |
-46 |
-47 |
-44 |
-38 |
-38 |
-44 |
17 |
-22 |
-21 |
-24 |
-24 |
Cestovné kancelárie |
26 |
35 |
9 |
6 |
24 |
30 |
-6 |
-7 |
-5 |
-13 |
-1 |
-32 |
-37 |
Pošty a telekomunikácie |
65 |
65 |
98 |
98 |
97 |
97 |
97 |
97 |
70 |
95 |
69 |
57 |
57 |
Finančné sprostredkovanie |
47 |
43 |
18 |
80 |
48 |
80 |
78 |
76 |
73 |
71 |
47 |
66 |
72 |
Poisťovníctvo |
25 |
26 |
22 |
22 |
93 |
22 |
96 |
96 |
92 |
89 |
92 |
34 |
92 |
Činnosti súvisiace s fin. sprostredkovaním |
94 |
86 |
86 |
86 |
79 |
85 |
36 |
79 |
9 |
23 |
24 |
12 |
10 |
Činnosti v oblasti nehnuteľností |
42 |
50 |
20 |
46 |
52 |
61 |
31 |
40 |
40 |
28 |
20 |
19 |
16 |
Prenájom strojov a zariadení |
28 |
90 |
90 |
40 |
24 |
95 |
95 |
90 |
69 |
75 |
-7 |
-24 |
17 |
Počítačové a súvisiace činnosti |
55 |
46 |
45 |
56 |
66 |
62 |
76 |
76 |
50 |
40 |
58 |
67 |
55 |
Iné obchodné služby |
20 |
12 |
21 |
24 |
32 |
38 |
29 |
45 |
55 |
29 |
24 |
27 |
30 |
Vzdelávanie |
69 |
69 |
51 |
16 |
7 |
50 |
85 |
73 |
5 |
39 |
39 |
59 |
13 |
Čistenie odpadových vôd a likvidácia odp. |
47 |
49 |
40 |
44 |
49 |
87 |
46 |
43 |
12 |
13 |
8 |
14 |
29 |
Rekreačné, kultúrne a športové činnosti |
21 |
21 |
21 |
24 |
22 |
30 |
23 |
22 |
60 |
1 |
-6 |
1 |
-4 |
Ostatné služby |
20 |
12 |
6 |
2 |
6 |
43 |
49 |
32 |
16 |
1 |
1 |
-24 |
-11 |