StoryEditor

Zdržiavanie platieb znepokojuje správcov

01.11.2005, 23:00

Udalosti v Sociálnej poisťovne v súvislosti s odvolaním riaditeľa sekcie informatiky Ľudovíta Hamaša znepokojujú aj dôchodkové správcovské spoločnosti (DSS). "Fungovanie výberu poistného a zasielanie peňazí na osobné účty sporiteľov v dôchodkových správcovských spoločnostiach je nevyhnutnou podmienkou existencie podnikateľského prostredia pre náš produkt. Z pohľadu ochrany investície ide o významné upozornenie," reagoval Dušan Doliak, predseda predstavenstva Credit Suisse Life & Pensions (SCLP), najsilnejší hráč na trhu dôchodkových správcovských spoločností, na stretnutí zástupcov SP a technickej komisie Asociácie dôchodkových správcovských spoločností pred dvoma týždňami na vtedy iba kuloárne informácie o odchode Ľ. Hamaša. Podľa Doliaka CSLP DSS odhaduje omeškanie odvodov na osobné účty svojich klientov za takmer 800 mil. Sk, čo je vyše 40 % z celkovej predpokladanej sumy odvodov do CSLP DSS.
Elektronické spracovanie
Mesačný výkaz poistného (MVP), ktorý zamestnávatelia za svojich zamestnancov posielajú do SP, má papierovú a od minulého roka aj elektronickú formu (od októbra pri firmách s deväť a viac zamestnancami iba elektronickú formu). MVP obsahuje zoznam zamestnancov a rozpis ich odvodov do jednotlivých fondov. V SP sa tento výkaz automaticky vyhodnotí na základe interných technických procesov, ktoré boli spolu so zabezpečením prevádzky IT systémov v kompetencii Ľ. Hamaša. Ak je výkaz chybný, automaticky sa vracia odosielateľovi aj s identifikovanými chybami vo výkaze. Ak je v poriadku, zamestnávateľ musí podpísať a odoslať do poisťovne tzv. krycí list, čo je vrchná strana mesačného výkazu poistného, potvrdená podpisom zamestnávateľa. Systém, opäť automaticky, vytvára predpis pre odvod platieb za zamestnancov v konkrétnej výške a na konkrétny účet poistenca v DSS, s ktorým má uzavreté zmluvy. Takto to funguje pri 85,73 % z 1,805 mil. poistencov. V súvislosti s druhým pilierom napríklad za február, keď zamestnávatelia začali posielať predpisy elektronicky, poslali oneskorene predpis za 135-tisíc zamestnancov. Pritom až na základe predpisu Sociálna poisťovňa vie, komu, koľko a za aké obdobie má poslať na jeho dôchodkový účet. Za august prišlo oneskorene už len 37-tisíc predpisov. Ľ. Halmaš usudzuje, že číslo kleslo, lebo zamestnávatelia sa naučili pracovať s novým systémom. V predpisoch je menšia chybovosť pri variabilných alebo špecifických symboloch. Na druhej strane však toto číslo stále považuje za vysoké, pretože omeškania nespôsobujú len chyby na strane zamestnávateľov, ale pripúšťa aj rezervy v efektívnosti v jednotlivých pobočkách Sociálnej poisťovne.
Manuálna práca zdržuje
"Prepis informácií z mesačného výkazu poistného do elektronickej formy trvá približne tri minúty. Keď sa však k nemu zamestnanec v pobočke Sociálnej poisťovne dostane až po niekoľkých týždňoch, je to problém," tvrdí. Sociálna poisťovňa ešte stále dostáva MVP aj v papierovej forme asi za 250-tisíc zamestnancov, ďalších predstavujú samostatne zárobkovo činné osoby, matky na materskej, vojaci základnej služby. Hamaš odhaduje, že v prípade manuálneho spracúvania zaslaných predpisov by túto prácu za počítače muselo mesačne vykonávať minimálne 650 ľudí a prieťahy by sa oproti súčasným dvom až piatim týždňom kvôli chybovosti a preťaženosti (najmä Bratislava a Banská Bystrica) niekoľkonásobne predĺžili. Cenu rozpísania MVP pri sto zamestnancoch odhaduje Hamaš na 1,30 Sk. Ak by sa to robilo manuálne, náklady by predstavovali cca 1 000 Sk.
Problémy so zdržaním pri manuálnom prepisovaní krycích listov v pobočkách SP by mohla riešiť novela, ktorú zástupcovia DSS chcú cez parlament presadiť do účinnosti už v januári 2006. Riešila by takisto štatút Rady riaditeľov SP, ktorú by nahradil jeden generálny riaditeľ.
Chybné párovanie platieb
Podľa predpisu Sociálna poisťovňa vie, komu a koľko má poslať peňazí. Zamestnávateľ teda uhradí odvody do Sociálnej poisťovne, a tu nastáva problém. Systém musí tieto platby identifikovať a spárovať ich s MVP, z ktorého vzniká predpis pre konkrétneho poistenca a jeho účet v DSS. Podľa informácií HN elektronické párovanie platieb má na starosti softvérové riešenie BankProSoft od spoločnosti ELAS, ktorá sa od októbra začlenila do spoločnosti Siemens Business Services. Čím viac je manuálnej práce, tým väčšia je samozrejme chybovosť zapríčinená ľudským faktorom. V prípade SP sa manuálne páruje viac ako polovica platieb.

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/financne-noviny, menuAlias = financne-noviny, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
25. november 2024 00:20