Vaše združenie pripravuje na 29. a 30. septembra konferenciu na tému riadenie ľudských zdrojov ako strategický partner vrcholového manažmentu. Prečo práve táto téma? Podceňujú slovenské firmy ľudské zdroje?
-- Nemyslím si. Skôr je to o vzájomnom hľadaní sa a pochopení rolí. Ešte stále máme firmy, kde ľudské zdroje neplnia úlohy, ktoré by mohli. Aj preto sme formulovali názov tohtoročnej konferencie vo forme otázok: Vie? Chce? Môže byť riadenie ľudských zdrojov strategickým partnerom. Máme dostatok znalostí, skúsenosti a schopností ako personalisti? Máme ambície podieľať sa na strategickom riadení firiem a umožňujú nám to? Očakáva sa to od nás?
V čom robia manažmenty slovenských firiem najväčšiu chybu?
-- Riadenie ľudských zdrojov môže výrazne prispieť k výsledkom firmy, hlavne prostredníctvom profesionálnych systémov riadenia výkonu, vnútorne spravodlivého a navonok konkurencieschopného systému odmeňovania, kvalitného výberu zamestnancov, motivačných programov, identifikácie a rozvoja kľúčových hráčov, odborného i manažérskeho rozvoja. O tom chceme diskutovať na konferencii. Hneď na začiatku chceme ukázať, ako sa rôzne dajú strategicky riadiť ľudské zdroje vo firme -- či už je to prostredníctvom silného personálneho šéfa, ktorý je strategickým partnerom. Alebo je to generálny manažér, ktorý sa sám venuje vo veľkej časti strategickému riadeniu ľudí a priviedol firmu k mnohým úspechom. Treťou možnosťou je mať riadenie ľudských zdrojov outsourcované a pritom stále fungujúce ako strategický partner pri veľmi dôležitých firemných projektoch.
Nakoľko sú rozdielne metódy riadenia ľudských zdrojov slovenských pobočiek veľkých firiem od čisto slovenských podnikov?
-- Rozdiely stále viac závisia od spôsobu riadenia firmy. Sú mnohé slovenské firmy, kde sa uplatňujú moderné metódy riadenia ľudí. Dokazujú to aj ocenenia, ktoré získavajú slovenskí personalisti. Možno, že niektoré zahraničné firmy majú výhodu v tom, že môžu čerpať zo skúseností partnerských organizácií v iných krajinách, prípadne zo štandardných nástrojov z ústredia, fungujúcich na medzinárodnej úrovni. Je tu však potreba, aby sa tieto nástroje prispôsobili našim lokálnym podmienkam, treba s nimi pracovať profesionálne a uvážlivo. Nie vždy sa dá kopírovať mechanicky všetko, čo sa inde osvedčilo.
Podceňuje sa na Slovensku postavenie manažéra ľudských zdrojov -- personalistu?
-- Možno to nie je len slovenské špecifikum. Opäť to závisí od spôsobu riadeni. a firmy. Dobrá správa je, že stále viac firiem si uvedomuje, že konkurenčnou výhodou sú naozaj ľudia. To ako sú motivovaní, riadení, ako vedia, môžu a chcú prispievať k výsledkom firmy. Od toho závisí budúca úspešnosť firmy, či už u zákazníkov, alebo aj vo vzťahoch ku konkurencii. Preto firmy čoraz častejšie vytvárajú vo vedení firmy strategickú pozíciu manažéra ľudských zdrojov.
Ako zmenil túto sféru vstup Slovenska do únie?
-- Ako každá oblasť spoločenského života, aj riadenie ľudských zdrojov je -- našim vstupom do únie, otvorením trhov, vrátane trhu pracovnej sily -- ovplyvnené a bude ešte viac. Badáme prvky migrácie pracovnej sily, v niektorých odvetviach sa to prejavilo dokonca akútnym nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily. Napríklad často spomínaný automobilový priemysel sa musí veľmi vážne zaoberať prípravou odbornej pracovnej sily pre svoje prevádzky. Taktiež vidíme väčšiu potrebu špecialistov na informačné technológie. Je len na nás, aké vytvoríme na Slovensku podmienky, aby sme aj na trhu práce boli zaujímavým štátom, ktorý vie poskytnúť príležitosti, ale aj vytvoriť podmienky na udržanie a rozvoj kvalitných ľudských zdrojov.
Prečo sa vlastne používa spojenie "ľudské zdroje"? Veď zdroje sa väčšinou nájdu, vyťažia, a potom sa hľadajú nové ložiská. Spojenie týchto slov nevyjadruje fakt, že ľudí vo firme treba "zveľaďovať": zvyšovať kvalifikáciu, motivovať, riadiť.
-- Už dlhší čas sa vedie v odborných kruhoch diskusia na túto tému a hľadajú sa alternatívy, od personalistiky, personálneho riadenia, alebo napríklad aj riadenie ľudského kapitálu. Nemyslím si, že by sme už mali lepšiu alternatívu. Podstatné je, že hovoríme o profesionálnom získavaní, výbere, motivácii, rozvoji, organizácii a riadení ľudí, ktorí sa stanú skutočnou konkurenčnou výhodou firmy.
StoryEditor