StoryEditor

Lietam dosť často a rád

13.12.2006, 23:00

Viete odhadnúť, koľko času strávite lietaním?
-- Nikdy som to nepočítal, ale lietam dosť často a je to pre mňa prirodzené. Lietanie totiž milujem.
Máte niekedy pri nastupovaní do lietadla strach?
-- Nie. Letecká doprava je nielen štatisticky, ale aj naozaj najbezpečnejším spôsobom prepravy. Rád lietam najmä s našimi novými modernými Boeingami 737-700 novej generácie, v ktorých sa cítim veľmi pohodlne.
Prečo ste sa rozhodli práve pre SkyEurope?
-- Oslovili ma s atraktívnou ponukou, ktorá sa mi zdala zaujímavou aj z kultúrneho hľadiska.
Aká je vaša úloha a cieľ po príchode do spoločnosti?
-- Mojím cieľom je zvýšiť obchodnú a celkovú výkonnosť spoločnosti v nasledujúcich dvoch rokoch a pokračovať v úspešnom raste SkyEurope. Jednou z mojich priorít je dosiahnuť a udržať vysokú obsadenosť letov, ktorá je nevyhnutnosťou v tomto biznise. Ide mi tiež o demokratizovanie leteckej dopravy, čiže urobiť lietanie dostupným naozaj pre každého.
SkyEurope aj jej konkurenti v segmente lowcostov oslovujú klientelu najmä ponukou nízkych cien. Dá sa v tomto smere ísť ešte nižšie, kde je hranica rentability letov aj v súvislosti s obsadenosťou lietadiel pri takých stlačených cenách?
-- Keďže cena zostáva stále kľúčovým faktorom, SkyEurope je cenový líder na všetkých trhoch, kde pôsobí. Koeficient obsadenosti, ktorý nám umožní optimalizovať a maximalizovať naše výnosy, je 80 percent. Iba vysoká obsadenosť letov vedie k ziskovosti, preto je pre nízkonákladových prepravcov dôležitejší vysoký počet cestujúcich než vysoké ceny leteniek.
Letecký priemysel bol po teroristických útokoch a po prudkom náraste cien palív vo vážnej kríze, zároveň však v posledných rokoch prudko rástol význam nízkonákladových spoločností. V čom vidíte príčinu, že sa dokázali s krízou vyrovnať lepšie ako veľké aerolinky?
-- Jedným z hlavných faktorov pri nízkonákladových leteckých spoločnostiach je nákladová výhodnosť, ktorá umožňuje firmám byť viac flexibilnejšími. Pri efektívnom využití rôznych marketingových nástrojov (promo kampane atď.) či výhodnom fuel hedgingu dokážu lepšie reagovať na niektoré zmeny.
Kde a v čom vidíte priestor na ďalší rozvoj nízkonákladových eurolínií, čo je nevyhnutné splniť na to, aby bola napríklad aj SkyEurope v budúcnosti pravidelne ziskovou firmou?
-- Ako som už spomenul, nevyhnutnosťou je vysoká obsadenosť letov. Musíte bojovať o každého jedného pasažiera a nezabúdať na cieľ nízkonákladového leteckého priemyslu, ktorým je zvýšiť dostupnosť lietania pre všetkých. Naším klientom nie je len biznismen, závisíme omnoho viac od vysokého počtu potenciálnych cestujúcich, ktorí predtým nikdy neleteli, alebo leteli raz či dvakrát za rok.
Kľúčovým faktorom úspechu je tiež presná segmentácia trhu. Preto je dôležité vybudovať si kvalitný customer relation management a databázy, ktorými získame viac informácií o cestovných návykoch našich pasažierov. Neustále znižovanie nákladov je tiež dôležité v silnom konkurenčnom boji. Nakoniec výkonnosť, flexibilita a rýchle reagovanie na zmeny trhu určite zavážia.
Akú úlohu v tom zohrajú Slováci?
-- Slovenskí cestujúci predstavujú veľmi dôležitý segment našich klientov. Na Slovensku sme považovaní za národného dopravcu, a to sa odráža aj na počte Slovákov, ktorí s nami cestujú. V počte prepravených pasažierov máme väčšinový podiel v prevádzke na bratislavskom letisku. Na letnú sezónu sú pripravené nové atraktívne dovolenkové destinácie z Bratislavy, ako napríklad Katánia, ale nechcem predbiehať.
Nevidím pritom výraznejší rozdiel medzi slovenskými a západoeurópskymi pasažiermi. Možno vo frekvencii cestovania, ktorá sa vďaka SkyEurope v Bratislave postupne zvyšuje aj medzi slovenskými občanmi.
Čo vam prekáža, resp. v čom vidíte nedostatky na Slovensku pre podnikanie leteckých spoločností?
-- Po pár mesiacoch pôsobenia na Slovensku by som ocenil menej politických a viac ekonomických rozhodnutí v leteckom biznise. Čo sa týka letísk, stále sú tu isté rezervy na zlepšovanie najmä v oblasti poskytovania služieb, profesionalite manažmentov letísk, ktoré stále nie sú na požadovanej úrovni.

Kto je Karim MAKHLOUF
Karim Makhlouf spojil svoj život s lietaním. Pred príchodom do SkyEurope Airlines bol členom skupiny, ktorá založila nemeckú nízkorozpočtovú leteckú spoločnosť Germanwings. V Germanwings bol zodpovedný za network manažment a strategické smerovanie spoločnosti. Makhlouf bol tiež členom skupiny TUI Group. Tu pôsobil ako riaditeľ network manažmentu a zodpovedal za oblasti plánovania, revenue manažmentu, tvorby cien a celkovej stratégie nízkorozpočtovej leteckej spoločnosti Hapag-Lloyd Express (HLX). Má 10-ročné skúsenosti v spoločnosti Lufthansa, kde bol zodpovedný za európsku sieť leteckých spojení a viedol rôzne projekty. V SkyEurope Airlines je Karim Makhlouf vo funkcii obchodného riaditeľa zodpovedný za všetky obchodné aktivity, strategické plánovanie, predaj, marketing, produkt, public relations a značku spoločnosti. Zároveň je členom predstavenstva spoločnosti.

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/moja-kariera, menuAlias = moja-kariera, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
22. december 2024 18:42