Jedna nadnárodná firma "kúpila" divíziu inej firmy. Cieľom budovania tímu bolo urobiť proces zlučovania tak, aby bol čo najmenej bolestivý, aby ľudia čo najskôr začali spolu otvorene komunikovať a spolupracovať. Za každú firmu sa na teambuildingovej akcii zúčastnilo zhruba 30 ľudí. Dobre zostaveným programom sa podaril malý zázrak: od nedôvery až nevraživosti na začiatku, až po nové priateľstvá na konci. Budovanie tímu trvalo jeden večer -- v hoteli, celý nasledujúci deň -- mimo hotela a tretí deň dopoludnia v hoteli. Cvičenia mali rôznu dynamiku, scenár aj dramaturgiu
Iný príklad: na akcii bolo asi 35 manažérov zo štyroch divízií. Pred akciou, ak niekto niečo potreboval od kolegu z inej divízie, tak bol jedným z čakajúcich v rade. Po akcii dokázali rýchlo nájsť spoločné optimálne riešenie.
O uvedené príklady sa s Hospodárskymi novinami podelil riaditeľ poradenskej spoločnosti Maxman Consultans Peter Benkovič. Ako pokračuje, na to, aby tímy fungovali efektívne, je potrebné zladiť ich ľudsky aj odborne. Osobitne to platí pri novo zostavených tímoch, napríklad pri zlučovaní, alebo pri rozbiehaní nových projektov.
Modernú "kultúru" budovania a rozvoja tímov, tímovej spolupráce na Slovensko -- ako pokračuje -- priniesli predovšetkým zahraničné firmy.
V súčasnosti hádam každá školiaca a konzultačná firma na Slovensku ponúka programy rozvoja tímov a tímovej spolupráce. Či už klasickou formou v učebni, alebo zážitkovou formou v prírode -- outdoor. Vývoj ide podľa Benkoviča dvomi smermi: jeden je ako incentívna turistika: firma si zaplatí pobyt na Slovensku alebo aj v ďalekom zahraničí s cieľom budovania tímu.
Druhý smer je budovanie tímov za použitia dobre navrhnutých zážitkových cvičení od jednoduchých hier až po náročné celodenné strategické projekty.
Benkovič dodáva zaujímavý príklad: "Stretol som sa aj s tým, že firma vyberala ľudí podľa toho, kto zostal ako posledný v cvičení, v ktorom skupina desiatich kandidátov v daždi "bojovala" holými rukami proti sebe na rozoranom poli."
Ako pokračuje adrenalínové cvičenia, ktoré sú veľkým prínosom pre jednotlivca a tím a vôbec nie sú proti ľudskej dôstojnosti, môžu byť zábavné.
"Ešte za svojho pôsobenia ako personalista v spoločnosti Pepsi-Cola som zažil "adrenalínovú" fyzicky náročnú aktivitu, o ktorú sa kolega trikrát pokúsil, lebo sa chcel vyrovnať iným kolegom. Išlo o istený skok zo skaly na hrazdu medzi stromami. Ani raz sa mu to nepodarilo, ale jeho chuť dokázať to bola jasne deklarovaná. Boli kolegovia, ktorí sa o ňu ani nepokúsili. Nikdy na to nezabudnem. Tento človek je dnes, asi po desiatich rokoch, riaditeľom istej spoločnosti," hovorí Pavel Uhrinčať z poradenskej spoločnosti HRman.
na Slovensku je podľa výkonného riaditeľa spoločnosti Štúdio zážitku -- Outward BoundR Slovensko Juraja Surmaja sprofanovanie je slovo teambuilding sprofanované. Vo všeobecnosti je to aktivita, ktorú v súčasnosti ponúka od cestovných kancelárii až po hotelové zariadenia. V snahe o profesionalizáciu činností tri najsilnejšie organizácie poskytujúce outdoor teambuilding programy založili nedávno Profesijné združenie zážitkovej pedagogiky.
StoryEditor