Kariéru zato ohrozuje niečo celkom iné. Odhalil to výskum Zväzu nemeckých ekonomických poradcov. Svojím spôsobom dal odpoveď na otázku, na čo si treba dať pozor, ak chceme urobiť úspešnú kariéru.
Preceňovanie seba samého
Ctižiadostivosť je podmienkou osobného úspechu. Jej lákaniu prepadajú najmä začiatočníci. Od prvého dňa na novom pracovisku demonštrujú, že sú skutočnými "odborníkmi". Kariéra je pre nich honba na superlatívy: rýchlejšie, vyššie, ďalej. Pritom nenechajú nikoho na pochybách, akí sú mimoriadne sympatickí. Avšak človeka, ktorý preháňa, si v podniku bude veľmi rýchlo vážiť - len on sám.
Slepá ctižiadostivosť zakrýva pohľad na realitu a z jedinca robí povýšenca. Kritici zostávajú bokom, hoci práve oni sú dôležití: ochránia nás pred najhoršími chybami. Námietky nemusia byť vždy odôvodnené, ale ten, kto vždy ignoruje vecnú alebo osobnú kritiku, ohraničuje vlastný horizont veľmi nebezpečným spôsobom.
Hranica medzi preceňovaním a medzi sebavedomím je pohyblivá - nájdite zlatú strednú cestu.
Nastúpili ste práve do novej práce? Čakajú vás nielen nové výzvy a šance, ale v rovnakej miere aj nebezpečenstvo, že si rozbijete nos. V okolí totiž ešte nemáte obľúbeného kolegu, ani nepoznáte ďalšie prvky, ktoré by sa dali nazvať internou podnikovou štruktúrou. Snažiť sa v tejto situácii všetko preorganizovať a každému ukazovať vlastnú genialitu by bolo smrteľné. V každej firme existujú nepísané zákony či pravidlá hry. Sú často skrytou časťou vnútropodnikovej kultúry. Niekde patrí medzi dobré spôsoby zotrvávanie na pracovisku až do siedmej večer, inde zase treba opatrne narábať s kritikou riadiacich pracovníkov. A inde zase môžu považovať za slabocha toho, kto nevie narábať lakťami. Správna stratégia pre prvé týždne nového pracovného pomeru je preto jasná: dôkladne pozorujte všetko navôkol a v prípade pochybností mlčte.
Christian Jerusalem, zamestnanec personálnej agentúry Korn a Ferry, má poruke prípad jedného bývalého kolegu. Bol počítačovým odborníkom, ale ešte z čias, keď sa vo výpočtových strediskách používali dierovacie karty. Býval žiadaným špecialistom - až dovtedy, kým čas neodvial zastarané prístroje. Lenže novým sa už kolega nedokázal prispôsobiť. Poučenie je zrejmé. Od každého sa dnes očakáva, aby si neustále dopĺňal vedomosti. Mnohí sa však nad budúcnosťou príliš neznepokojujú - veď zatiaľ beží všetko tak, ako má. V praxi stačí okamih. Napríklad nečakaná fúzia alebo zásadná prestavba podniku a kríza je tu. Kto nemá znalosti požadované v rozhodujúcej chvíli, dostáva výpoveď ako prvý. Tajný tip - sledujte ponuku pracovných miest a čítajte odbornú tlač.
Ignorovanie neoficiálnej firemnej štruktúry
Odborníci z oblasti personalistiky pri tomto bode zdvíhajú prst. Pozor, mimoriadne nebezpečenstvo! Kto zo spolupracovníkov získava vplyv v danom období? Kto je momentálnym korunným princom? Kto ťahá za ktorý povraz? Správne odpovede na uvedené otázky si zaslúžia medailu. Tak to aspoň tvrdí Beatrix Bauckhageová, spoločníčka poradenskej firmy Rundstedt HR und Partners: podľa nej je mimoriadne dôležité, aby ste prenikli do skrytých podnikových sietí a znalosti využili vo svoj prospech.
Sociológovia vyrátali, že až 60 percent profesionálneho úspechu ide na vrub dobrých osobných kontaktov. 30 percent pripadá na dobrú povesť či stupeň známosti v kolektíve a len desať percent na výkonnosť. Dokonca aj spoločné večerné posedenia v pivárni zvyšujú šance na pracovný postup. To zas dokladá štúdia pedagógov univerzity v škótskom Stirlingu, ktorí tvrdia, že jedinci, čo chodia na pivo so správnymi ľuďmi, majú v priemere o 17 percent vyšší príjem ako tí, čo sa ponáhľajú večer domov.
Kariéra "sa robí", tak znie okrídlená fráza. Také niečo predpokladá aktívne konanie. Nestačí však aktivita sama osebe - musíte mať jasné ciele. Mnohí ľudia sa angažujú až príliš a chytajú pritom niekoľko zajacov naraz. Z toho potom vyplýva, že nič nerobia dokonale. Špičkové výkony si vyžadujú koncentráciu na jeden cieľ. Pomôcť môžu dobre položené otázky. Čo dokážem? Čo vlastne chcem? Čo pre to potrebujem? Ako môžem dosiahnuť vytýčenú métu? Dokedy? Podľa psychológov by ste si tieto otázky mali zodpovedať najneskôr po prvých troch rokoch pôsobenia na novom pracovisku. "Zotrvávať na jednom mieste dlhší čas môže byť príznakom bezcieľnosti," poznamenáva Marcus Schmidt z mníchovskej agentúry Hanover Matrix.
Schopnosť kolektívnej, tímovej či skupinovej práce - to je požiadavka, ktorú dnes nájdeme prakticky v každom pracovnom inzeráte. Je to logické, náročných projektov, ktoré si vyžadujú pôsobenie odborníkov z rôznych oblastí, je v súčasnosti čoraz viac. Obchádzať túto potrebu prílišným individualizmom škodí - odhliadnuc od toho, že na čele pracovnej skupiny môže byť vždy len jeden človek. A toto miesto je už väčšinou obsadené.
Psychológovia zastávajú názor, že v kolektíve, ktorý pracuje na spoločnej úlohe, sa dajú aj najľahšie odhaliť charaktery osôb - a šikovný manažér to aj dokáže využiť. Jednému treba dať viac priestoru na kreatívnosť, skromného posmeliť, vytrvalého kritika pribrzdiť, puntičkára podnietiť k celkovému pohľadu.
Falošná skromnosť
Kto nerobí reklamu, ako by ani nebol. Čo platí o výrobkoch, možno vztiahnuť aj na ľudí a na ich kariéru. A čuduj sa svete, predovšetkým na ženy. Podľa výskumov sa ženy presadzujú "v marketingu vlastnej osoby" omnoho ťažšie ako mužskí kolegovia. A to je podľa Doris Brennerovej z frankfurtskej Spoločnosti pre kariérne poradenstvo aj jeden z dôvodov, prečo ženy v porovnateľnej funkcii zarábajú až o 15 percent menej ako muži.
Je len samozrejmé, že poukazovanie na vlastnú osobu sa mnohým ľuďom prieči. Lenže aj ten najväčší výkon nič nezaváži, ak sa o ňom nikto nedozvie. A pretože ani riadiaci pracovníci nie sú jasnovidcami, ukážte im príležitostne, čo ste dokázali.
Aj ten najsilnejší individualista je odkázaný na pomoc iných. Nech už ide o informácie, bez ktorých sa nezaobíde alebo o priamu podporu. Tak, ako môžu dobré kontakty kariére priam dodať krídla, tak ju nevďak môže zase spomaliť. Typické je to vtedy, ak si jednotlivec pripisuje úspech za celé dielo, hoci sa na ňom podieľali aj iní. Vzťah medzi dávaním a braním musí byť v úplnom poriadku. V podnikateľskej činnosti takmer každý očakáva nejakú protislužbu, aj keď o tom nehovorí. Niečo za niečo, povedané bežnou rečou. Úspech je vecou sebavedomia. Kto pevne verí, že vytýčený cieľ aj dosiahne, žne plody svojej vôle. Ale nepreháňajte! Ak si ľubovoľný zamestnanec začne namýšľať, že si môže dovoliť všetko, čo chce a pritom kalkuluje, že patrí medzi obľúbencov šéfa, stojí už tesne nad priepasťou. Vedzte, že nikdy nie je múdre naťahovať tetivu až dovtedy, kým nepraskne. Ak nejaké dielo nevyjde, padajúca lavína strhne so sebou všetkých, čo ju spôsobili.
Trpezlivosť. Táto vlastnosť chýba najmä mladým ľuďom - a ako hovorí Christian Hirsch z mníchovskej poradenskej agentúry Civitas Int., "je to ťažký hendikep". Skúsenosť, na ktorú iní potrebujú päť rokov, ani vy nezískate za rok. Príliš veľa zodpovednosti na krku bez patričných skúseností osobnú kariéru nepodporí, ale naopak, ohrozí. Nechcite urobiť všetko naraz a nestúpajte na plynový pedál celou silou. Buďte trpezliví!