Okrem rovnoprávneho školstva je považovaný za zdroj úspechu fínskeho školského systému predovšetkým vysoko profesionálny výkon učiteľa. Fínskych žiakov učí zvyčajne prvých šesť rokov jeden učiteľ (u nás do štvrtého ročníka). Fíni hovoria, že práve tu sa kladie základ vedomostí žiaka. Práve v tomto období získavajú Fíni náskok pred ostatnými štátmi vo vzdelávaní. Všetci učitelia musia mať vysokoškolské vzdelanie. Na štúdium pedagogiky sa hlásia vo Fínsku najlepší študenti zo stredných škôl a vysoké školy si môžu vyberať. Na jedno miesto sa hlási v priemere sedem záujemcov o učiteľské štúdium. Profesia učiteľa víťazí medzi vysnívanými profesiami absolventov gymnázií. Učiteľstvo je tak vysoko spoločensky oceňovaným povolaním. A to napriek tomu, že toto povolanie nie je platené nadštandardne. V minulom roku bol priemerný plat fínskeho triedneho učiteľa 2 538 eur hrubého mesačne, čo bolo zhruba asi o 100 eur viac, ako bol priemer platov v krajine. Učitelia však majú vysokú morálku, dobrý systém ďalšieho vzdelávania a odborného rastu.
Mnohí učitelia hovoria, že najdôležitejší predpoklad dobrých výsledkov v triede je vytvorenie dobrej pracovnej atmosféry. Z povinnosti a donútenia sa nikto nič nenaučí. Podstatné je dať všetkým možnosť, všetkých aktívne zapájať do vyučovania, plnenia úloh, možnosti prezentovať sa. To si vyžaduje dobrú prípravu na vyučovanie. Učiteľ musí byť profesionál v technikách učenia. Učitelia hosťujú aj v iných školách, učiteľ SŠ na ZŠ a pod. U nás je učiteľ osamelý bežec. Drvivá väčšina učiteľov hovorí anglicky. Veľký dôraz sa kladie na vzdelávanie učiteľov. Muži tvoria zhruba tretinu učiteľských zborov.
Vo Fínsku nemajú inšpekciu a inšpektorov. Zodpovednosť je na učiteľoch a školách. Je tu menšia orientácia na chyby. Orientácia v hodnotení je na to, čo žiaci vedia. Hodnotiaca škála známok je 4 -- 10. Väčšina žiakov má známky okolo 8, pričom 10 je najlepšia známka.
StoryEditor