StoryEditor

Outsourcing ako strategické partnerstvo

19.11.2003, 23:00
Outsourcovanie v súčasnosti patrí k najvýznamnejším strategickým nástrojom a je jednou z najefektívnejších ciest reštrukturalizácie podnikov. V súvislosti s outsourcingom sa však dá hovoriť aj o módnej vlne a využívaní tohto nástroja, "pretože to robia iní" alebo len preto, že jestvuje ponuka zabezpečiť tieto aktivity inou firmou.

Outsourcing však bez uvedomenia si toho, čo sú kľúčové procesy, teda bez existencie stratégie, formulácie strategických zámerov a cieľov a vytvorenia nástrojov na kontrolu všetkých procesov, aj tých, ktoré sa netýkajú vlastnej firmy, môže byť veľmi problematickým strategickým nástrojom a nesplniť to, čo sa od neho očakáva. Outsourcing je okrem iného aj cestou k vedomému ovplyvňovaniu iných firiem, ktoré zabezpečujú dôležité, aj keď nie kľúčové aktivity a procesy. A aj tie je potrebné ovplyvňovať a mať nad nimi určité kontrolné funkcie. Strata kontroly nad outsourcovanými aktivitami môže totiž v budúcnosti ovplyvniť mnoho faktorov, napríklad potenciál rastu, ziskovosť, inovačné procesy, konkurencieschopnosť, a teda ovplyvňovať meno firmy i hodnotu značky. Nedostatočne pripravený outsourcing je potenciálnou možnosťou pre firmy, ktoré outsourcované aktivity vykonávajú, zvyšovať svoju rokovaciu silu, diktovať si cenu či dokonca rozhodovať o podmienkach outsourcingu. Samozrejme, do úvahy prichádza aj jeho zlyhanie. V takom prípade však outsourcing nesplní svoju primárnu funkciu zabezpečiť podporné procesy lepšie, kvalifikovanejšie a lacnejšie, než to dokázala firma, ktorá o outsourcingu rozhodla.
Ako sa tomu vyhnúť a v dlhodobom časovom horizonte zabezpečiť optimálne fungovanie outsourcingu? Najefektívnejšou cestou je pristupovanie k outsourcingu ako k jednej z foriem strategického partnerstva. Partnerstvo by mala byť dlhodobá, vzájomne výhodná spolupráca, ktorá je vzájomne záväzná a aj výhodná. Predpokladom dobrej spolupráce sú korektné vzťahy založené na vzájomnej dôvere a precízne formulovaných zmluvných vzťahoch. Do týchto vzťahov je možné vstupovať podľa potreby a majú nadštandardnú podobu a formy. Ich cieľom je predísť nedorozumeniam a sporom a riešiť problémy za rokovacím stolom. Podmienkou takéhoto prístupu je existencia stratégie obidvoch firiem - tej, ktorá outsourcuje i tej, ktorá outsourcované aktivity bude vykonávať - zladenie dlhodobých strategických zámerov firiem a vedomé vytváranie synergických efektov. Takto chápaný outsourcing je síce náročnejší na vstupnú fázu, výber firmy, zabezpečuje však plynulý tok informácií medzi obidvoma firmami a kooperáciu v rámci strategických i operačných krokov. Prístup k outsourcingu ako k partnerstvu je nástrojom na zvyšovanie konkurencieschopnosti obidvoch firiem, je znakom profesionality manažmentov, prináša spokojnosť a efekty, ktoré sa od outsourcingu očakávajú.

PhDr. Eva Smolková, CSc., pracuje na FM UK od roku 1995 a vyučuje na FM UK predmety strategický manažment, strategické partnerstvá, stratégie neziskových organizácií, konkurenčné analýzy a stratégie a manažment zmien.

Pripravujeme
doc. Ing. Viera Cibáková, CSc.:
Marketing neziskových organizácií verejného sektora

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/moja-kariera, menuAlias = moja-kariera, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
26. december 2025 16:31