Outsourcing však bez uvedomenia si toho, čo sú kľúčové procesy, teda bez existencie stratégie, formulácie strategických zámerov a cieľov a vytvorenia nástrojov na kontrolu všetkých procesov, aj tých, ktoré sa netýkajú vlastnej firmy, môže byť veľmi problematickým strategickým nástrojom a nesplniť to, čo sa od neho očakáva. Outsourcing je okrem iného aj cestou k vedomému ovplyvňovaniu iných firiem, ktoré zabezpečujú dôležité, aj keď nie kľúčové aktivity a procesy. A aj tie je potrebné ovplyvňovať a mať nad nimi určité kontrolné funkcie. Strata kontroly nad outsourcovanými aktivitami môže totiž v budúcnosti ovplyvniť mnoho faktorov, napríklad potenciál rastu, ziskovosť, inovačné procesy, konkurencieschopnosť, a teda ovplyvňovať meno firmy i hodnotu značky. Nedostatočne pripravený outsourcing je potenciálnou možnosťou pre firmy, ktoré outsourcované aktivity vykonávajú, zvyšovať svoju rokovaciu silu, diktovať si cenu či dokonca rozhodovať o podmienkach outsourcingu. Samozrejme, do úvahy prichádza aj jeho zlyhanie. V takom prípade však outsourcing nesplní svoju primárnu funkciu zabezpečiť podporné procesy lepšie, kvalifikovanejšie a lacnejšie, než to dokázala firma, ktorá o outsourcingu rozhodla.
Ako sa tomu vyhnúť a v dlhodobom časovom horizonte zabezpečiť optimálne fungovanie outsourcingu? Najefektívnejšou cestou je pristupovanie k outsourcingu ako k jednej z foriem strategického partnerstva. Partnerstvo by mala byť dlhodobá, vzájomne výhodná spolupráca, ktorá je vzájomne záväzná a aj výhodná. Predpokladom dobrej spolupráce sú korektné vzťahy založené na vzájomnej dôvere a precízne formulovaných zmluvných vzťahoch. Do týchto vzťahov je možné vstupovať podľa potreby a majú nadštandardnú podobu a formy. Ich cieľom je predísť nedorozumeniam a sporom a riešiť problémy za rokovacím stolom. Podmienkou takéhoto prístupu je existencia stratégie obidvoch firiem - tej, ktorá outsourcuje i tej, ktorá outsourcované aktivity bude vykonávať - zladenie dlhodobých strategických zámerov firiem a vedomé vytváranie synergických efektov. Takto chápaný outsourcing je síce náročnejší na vstupnú fázu, výber firmy, zabezpečuje však plynulý tok informácií medzi obidvoma firmami a kooperáciu v rámci strategických i operačných krokov. Prístup k outsourcingu ako k partnerstvu je nástrojom na zvyšovanie konkurencieschopnosti obidvoch firiem, je znakom profesionality manažmentov, prináša spokojnosť a efekty, ktoré sa od outsourcingu očakávajú.
| PhDr. Eva Smolková, CSc., pracuje na FM UK od roku 1995 a vyučuje na FM UK predmety strategický manažment, strategické partnerstvá, stratégie neziskových organizácií, konkurenčné analýzy a stratégie a manažment zmien. |
Pripravujeme
doc. Ing. Viera Cibáková, CSc.:
Marketing neziskových organizácií verejného sektora
