StoryEditor

Multikultúrny vývoj chce nového manažéra

29.07.2004, 00:00
Globálny pohyb ľudí vedie k tomu, že jednotlivé štáty sa stávajú multikultúrnymi spoločenstvami, ktoré tvoria príslušníci rôznych kultúr. Multikultúrny vývoj si vyžaduje aj nový profil manažéra.

Neustále sa rozvíjajúce kontakty v rámci medzinárodnej spolupráce a v neposlednom rade i rozšírenie Európskej únie prinieslo okrem iného i geografické zväčšenie trhu práce. Je teda potrebné pripravovať pracovné sily nielen po stránke odbornej a jazykovej, ale aj z hľadiska kultúrnych špecifík jednotlivých krajín.
Od 1. mája 2004 je Slovensko spolu s ďalšími 24 európskymi krajinami členom Európskej únie. Potreba poznania odlišností je úzko spätá s potrebou poznania vlastnej kultúry. Je to dôležitý predpoklad porozumenia kultúrnych súvislostí a nadobudnutia interkultúrnej kompetencie.
V súvislosti s rozšírením EÚ a globalizačnými tendenciami je veľmi dôležité orientovať edukáciu vysokoškolákov, v našom prípade študentov ekonomických fakúlt, interkultúrne a multikultúrne. Vychádzajúc z výsledkov výskumu v oblasti multikultúrnej výchovy, ktorý sa uskutočnil na vybraných slovenských vysokých školách a ich fakultách v rokoch 2002 - 2003, je možné konštatovať, že väčšina oslovených študentov má k integračným procesom prebiehajúcim v Európe a vo svete kladný vzťah. Podobné názory týkajúce sa interkultúrnej a multikultúrnej výchovy zaznievajú i v pôvodných krajinách EÚ.

Interkultúrne kompetencie
Jedným zo spôsobov, ktorý posilňuje kompetencie na život v pluralitnej spoločnosti, je aj interkultúrne vzdelávanie. Je to nielen príprava na život v multikultúrnej realite, ale aj príprava na sociálne, politické a ekonomické aspekty interakcie medzi ľuďmi v rámci odlišného kultúrneho prostredia. Sú to aj interkultúrne kompetencie, t. j. znalosti o rôznych etnických, kultúrnych a sociálnych skupinách žijúcich v európskej spoločnosti; zručnosti a postoje tolerancie a otvorenosti voči odlišným skupinám.
Nadobudnutie interkultúrnej kompetencie zohráva dôležitú úlohu v rámci prípravy na odbornú prax v zahraničí, ale aj prípravy na prácu v domácich a zahraničných - multikultúrnych tímoch.
Študenti Ekonomickej fakulty Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici majú viac možností vzdelávať sa inter- alebo multikultúrne.
Od akademického roku 2004/2005 ponúka fakulta špecializáciu Interkultúrna komunikácia v cestovnom ruchu a naďalej aj predmety, zamerané interkultúrne, ktoré si študenti jednotlivých odborov majú možnosť vyberať. Sú to napr. Interkultúrne vzťahy v hospodárskej praxi, Obchodné rokovania, Manažérska komunikácia, Komunikatívny okrúhly stôl, Sociokultúrne dimenzie medzinárodných vzťahov a ďalšie. Cez tieto interkultúrne orientované predmety majú študenti možnosť obohacovať svoje interkultúrne kompetencie. Okrem iného uvádzame predmet Interkultúrne vzťahy v hospodárskej praxi, ktorý sa na Detašovanom pracovisku Ekonomickej fakulty UMB v Poprade vyučuje aj v jazyku nemeckom.

Priorita štúdiu jazykov
Predpokladom jeho úspešného zvládnutia je vykonanie päťsemestrálnej skúšky z odborného cudzieho jazyka. V rámci tohto predmetu získavajú študenti poznatky, resp. zručnosti v oblasti interkultúry, predovšetkým vo vzťahu k cieľovým krajinám v komparácii s vlastnou kultúrou. K preberaným okruhom, resp. čiastkovým témam patria pojmy kultúra, kultúra na Slovensku, kultúra cieľových krajín, špecifiká kultúry cieľových krajín, historické a kultúrne medzníky Slovenska a cieľových krajín, ich politický, spoločenský a sociálny systém, etnická, kultúrna a náboženská identita, emigrácia a imigrácia, mobilita, Slovensko v európskom a svetovom kontexte a pod. Spomenutý predmet umožňuje nadobudnutie, resp. ďalšie rozvíjanie odbornej, cudzojazyčnej, ale predovšetkým interkultúrnej kompetencie. Nezanedbateľnú rolu tu zohráva interkultúrna kompetencia vyučujúceho, resp. možnosť diskusie na dané témy s príslušníkmi cieľových krajín. Samozrejme, uvedený predmet je obsahovo i časovo obmedzený a nemôže obsiahnuť všetky otázky súvisiace s interkultúrou. Sústreďuje sa totiž na cieľové krajiny používajúce ten ktorý jazyk ako štátny jazyk.
Pri súčasnej otvorenosti hraníc a skracovaní vzdialeností je dôležité, aby študenti, ktorí budú pracovať v oblasti medzinárodného obchodu nadobudli interkultúrne kompetencie aj vo vzťahu ku krajinám, jazyk ktorých ešte neovládajú, alebo ani neplánujú učiť sa tento jazyk. Túto možnosť ponúka výberový, jednosemestrálny predmet Sociokultúrne dimenzie medzinárodných vzťahov. Ťažiskom tohto predmetu je štúdium vybraných otázok teórie kultúry a ich aplikácia v teórii a praxi medzinárodných vzťahov. Cieľom predmetu je rozvoj kognitívnych, inštumentálnych a afektívnych kompetencií študentov.

Orientácia v multikultúrnom pracovnom prostredí
Poznanie sa dotýka kultúrnych rozdielov súčasného sveta a ich hodnotových systémov, úlohy interkultúrnej komunikácie v medzinárodnom obchode a podnikaní a osobitostí európskych a mimoeurópskych regiónov. K rozvoju schopností a zručností patrí schopnosť rozlišovať jednotlivé elementy kultúry (čas, priestor, tradície) a negatívne kultúrne javy (kultúrny etnocentrizmus, kultúrny šok, stereotypy). Veľmi dôležité je rozvíjať schopnosť študentov v orientácii v multikultúrnom pracovnom prostredí, priviesť ich k chápaniu osobitostí cudzích regiónov a naučiť ich byť tolerantnými. V rámci tohto predmetu sa kladie dôraz na novú interakciu nielen medzi učiteľom a študentom, ale aj medzi študentmi navzájom tým, že študent nie je len pasívnym objektom výučby, ale stáva sa aktérom a zdrojom nápadov a podieľa sa na vyučovacom procese. To, že študenti v tímoch pripravujú portfóliá jednotlivých krajín, ktoré zároveň prezentujú rôznymi netradičnými formami, podporuje konštruktívnu spoluprácu a rozvíja ich kritické myslenie.
Spomenuté predmety, samozrejme, v kombinácii s ostatnými sa tak navzájom dopĺňajú a študentom poskytujú možnosť komplexnejšieho pohľadu na problematiku interkultúrnych kontaktov a rozvíjajú ich multikultúrne kompetencie.
V oblasti edukácie je dôležité si uvedomiť, že i keď nie každý firemný pracovník alebo manažér je vhodný na to, aby spolupracoval so zahraničnými partnermi alebo pôsobil v inej krajine, všetci študenti, a nielen na vysokej škole, sú vhodní na to, aby im boli ponúkané kvalitné a najnovšie informácie aj zo spomínanej oblasti.

01 - Modified: 2002-12-03 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: FUTBAL: Kluby v Serii A zaplatia ročne na platoch 752 miliónov eur 02 - Modified: 2002-12-03 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: EMÚ: Ekonomike eurozóny hrozí v prvom kvartáli 2003 kontrakcia 03 - Modified: 2002-12-03 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: BASKETBAL: Európsky pohár FIBA - Delta V.O.D.S. bez postupovej šance
menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/moja-kariera, menuAlias = moja-kariera, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
16. apríl 2024 23:11