ČR i SR sú už členom Európskej únie. Čo to pre vás znamená?
- Pre naše spoločnosti zaoberajúce sa dovozom a distribúciou kozmetických výrobkov znamená vstup do EÚ zmenu colných i daňových pravidiel; mení sa napr. i spôsob certifikácie dovážaných výrobkov. V rámci voľného pohybu tovaru sa zrejme v blízkej budúcnosti zmení i klasická organizácia distribúcie kozmetických výrobkov založená na teritoriálnej exkluzivite. Na vnútornom trhu očakávame rast kúpnej sily obyvateľstva vďaka zvyšujúcim sa platom.
Majú šancu presadiť sa v zahraničí aj naši domáci výrobcovia kozmetiky?
- Ak sa zoberie do úvahy kozmetika ako komodita, možno v posledných rokoch zaznamenať silné globalizačné trendy vo výrobe, v distribúcii i maloobchode. Ako príklad stačí uviesť napr. spoločnosť Procter & Gamble, ktorá v minulom roku kúpila Wellu vrátane jej celej distribučnej siete. Veľkí výrobcovia majú dnes vybudované v desiatkach štátov vlastné obchodné oddelenia a ich výrobkom patrí pomerne veľký podiel na trhu. Vybudovať taký systém je náročné a momentálne si nespomínam na žiadneho domáceho výrobcu, ktorý by to bol schopný realizovať. A len tak, mimochodom, kto je dnes ešte "domácim" výrobcom? Kto ešte nemá aspoň čiastočne i "zahraničných" majiteľov?
Obchodovať s kozmetikou je na jednej strane asi voňavá práca, na druhej strane iste tvrdý obchod. Čo z toho prevažuje?
- Máte pravdu, navonok je to naozaj "pozlátka" - krásna, voňavá, farebná - ale tvrdej práce sa za ním skrýva viac.
Vaše meno figuruje aj v ankete o sto najvplyvnejších ľudí moravskej metropoly Kto hýbe Brnom - trebárs popri riaditeľovi výstaviska Jiřím Škrlovi či popri Otakarovi Motejlovi, ochrancovi verejných práv ČR. Aké metódy pri "hýbaní" používate?
- Nemám ambície "hýbať" Brnom. Ako obchodná spoločnosť so sídlom v Brne fungujeme na českom trhu (predtým ešte aj na československom) už viac ako 14 rokov. Za ten čas sa logo FAnn stalo synonymom pre kozmetiku a naše predajne sú známe. Podľa bežných prieskumov si 8 - 9 ľudí z 10 dáva túto značku do súvislosti s kozmetikou a v rámci Brna po tých rokoch hádam aj s manželovým alebo mojím menom.
Ktoré vlastnosti sú dnes potrebné, aby človek urobil kariéru - napríklad pri obchodovaní s kozmetikou?
- Pracovitosť, cieľavedomosť, určitý nadhľad a predvídavosť, v neposlednom rade trochu šťastia. Ak chcete pokryť distribúciou celú republiku a byť dobre hodnotený vo veľkých nadnárodných reťazcoch, musíte mať aj trochu organizačných schopností a nevyhnutou podmienkou je dobrý výber spolupracovníkov. Okrem toho treba udržať dobré vzťahy s niekoľkými desiatkami majiteľov nehnuteľností, v ktorých máte predajne, a s niekoľkými stovkami predavačiek.
Čo si myslíte o úlohe obchodných reťazcov v dnešnom obchodnom svete?
- Sú výsledkom globalizačných trendov. Reťazce ako maloobchodné zoskupenia dosahujú čím ďalej tým väčší obrat a majú čoraz väčší podiel na trhu. Môžu si takto diktovať tvrdšie podmienky pre dodávateľov, zvyšovať marže. Na druhej strane dokážu ponúknuť lepšie ceny, úplnejší sortiment a často aj príjemnejšie nákupné prostredie. Výrobcovia i distributéri ich často preferujú, čo má isté výhody aj v logistike, v centrálnom plánovaní marketingových akcií atď.
Na českom a slovenskom trhu zastupujete celý rad svetových značiek, ako sú napr. Hugo Boss, Dolce & Gabbana, Bvlgari, Lacoste, Lanvin ..., tie nie sú najlacnejšie...
- Všetky uvedené značky patria do kategórie selektívnej kozmetiky. Sú finančne náročnejšie. Obecne platí, že z celkového počtu obyvateľov nakupuje selektívny tovar - či už vône, oblečenie alebo módne doplnky - iba malá časť zákazníkov, ale čo je potešiteľné, stále sa rozširuje. Ceny selektívnej kozmetiky v ČR i SR sú dnes na úrovni, alebo aj nad úrovňou, cien napr. vo Francúzku alebo Nemecku. V blízkej budúcnosti by sa nemali zvyšovať. Tým sa selektívna kozmetika stane atraktívnejšou.
Vidíte nejaké medzinárodné zvláštnosti v obľube vôní?
- Určite existujú. V našich zemepisných šírkach patria medzi obľúbené svieže vône kvetinovo-ovocné. Naproti tomu v arabských krajinách hrajú prím ťažšie orientálne vône.
Dokážete bez problémov skĺbiť pracovné a rodinné povinnosti?
- Dúfam, že sa mi to darí. Po pätnástich rokoch intenzívnej práce mám stále toho istého manžela a dcéra ma ešte tiež "nevydedila".
Ako časte chodievate domov na východné Slovensko?
- Nie som príliš vzorná. S manželom sme obaja Slováci, času máme málo, preto sa snažíme, aby rodičia radšej chodievali k nám, do Brna. Na východ chodievame cez letné prázdniny, dcéra tam trávi časť z nich u oboch starých mám.
StoryEditor
Anna Kokolusová: Podmienkou úspechu je dobrý výber ľudí
RNDr. Anna Kokolusová, rodáčka z východného Slovenska, žije v Brne 23 rokov. Je riaditeľkou - a spolu s manželom aj majiteľkou - akciovej spoločnosti Glamour, ktorej patrí napr. sieť parfumérií FAnn. Firma so stámiliónovým obratom je aktívna aj na Slovensku.