StoryEditor

Brik je už renomovaná značka

09.05.2005, 00:00
Začínať v roku 1993 v starej škole v prenajatých priestoroch a o 12 rokov fungovať ako moderná, renomovaná akciová spoločnosť s vlastnými výrobnými halami a s takmer 100-miliónovými ročnými tržbami, to je míľový podnikateľský krok. Firma Brik Kremnica, ktorá sa orientuje na výrobu rôznych typov nábytku a zariaďovanie bytových i nebytových interiérov, ho urobila a dnes ju poznajú a uznávajú klienti nielen na Slovensku, ale aj v Česku, Maďarsku či Rakúsku.
Štyria spoločníci začínali z absolútnej nuly a najskôr sa rozhodli pre stavebníctvo. Keďže jeden z nich bol aj stolár, pridali už v prvom roku podnikania aj zariaďovanie interiérov. Bolo to zložité obdobie. Boj o trh stavebných a interiérových zákaziek, teda aj rôzne verejné súťaže, sa zostroval a neobišla ho ani všade prítomná korupcia. "Nechceli sme sa pohybovať v takom prostredí a v roku 1996 sme radšej zvolili inú, hoci ťažšiu cestu. Podnikanie v nábytku sa ukázalo ako nenáročné na vstupné investície, navyše sme mohli začať s univerzálnym strojovým vybavením, umožňujúcim pružne meniť sortiment podľa požiadaviek trhu," spomína jeden zo spoločníkov, dnes ekonomický riaditeľ firmy Tibor Hrúza. Brik, vtedy ešte spoločnosť s ručením obmedzeným, sa výhradne zameral na vytvorenie uceleného radu pôvodného dizajnového, sériovo vyrábaného nábytku pre bytové i nebytové interiéry.

Originalita dizajnu boduje
Dizajn bol jedným z dôležitých pilierov firmy, a práve nábytok a bývanie je všade na svete ideálnym priestorom na jeho uplatnenie. V globalizovanom svete je to jedna z mála oblastí, ktoré si uchovávajú výrazné regionálne špecifiká. "Pre domáceho dizajnéra a producenta je nábytok atraktívnou témou. Žijeme navyše v čase, keď všetko, čo sa dá priviezť v škatuli z Číny, odtiaľ aj privezieme. Tak prečo tento trend nenarušiť?", myslí si dizajnér a zároveň spoločník firmy Ivan Čobej.
Pôvodné predstavy vyrábať špecifický slovenský nábytok len pre slovenského spotrebiteľa revidovali, pretože pôvodný dizajn dokázal osloviť zákazníkov aj v Česku, Maďarsku, Rakúsku i mnohých ďalších krajinách. V súčasnosti vyrába Brik v novo postavených halách v Kremnici viac ako 380 typových prvkov nábytku do jedální, obývacích izieb, spální, pracovní a kuchýň. Na prelome rokov 2003 až 2004 firma rozšírila svoj sortiment o kuchynské linky a sedacie čalúnené súpravy. Má vlastné Brik interiér štúdiá v Bratislave, Kremnici, Prahe a Budapešti, ako aj 32 autorizovaných predajní po celom Slovensku a v Českej republike. Stále sa zvyšujúci obrat spoločnosti a jej teritoriálna pôsobnosť si v roku 2001 vyžiadali jej transformáciu na akciovku a založenie dcérskej spoločnosti v Česku.

Rozvoj v spolupráci s bankami
Vzhľadom na mimoriadnu pozíciu Briku na trhu sú jeho konkurenciou výlučne výrobcovia v západnej Európe. Tí podnikajú v lepších ekonomických, a hlavne odbytových podmienkach a aby sa im Kremničania priblížili, musia investovať. V spolupráci s Tatra bankou postavili nové výrobné haly, v roku 1999 zrekonštruovali obchodné priestory v centre Bratislavy a rozšírili výrobné priestory v Kremnici. S pomocou banky investovali aj do výstavby novej kotolne, na čo získali grant 1,3 milióna korún z fondov EÚ.
S bankami rátajú aj pri svojich ďalších rozvojových zámeroch. Výsledkom rokovaní s viacerými finančnými inštitúciami v uplynulých mesiacoch je výber dvoch financujúcich bánk pre dlhodobé financovanie spoločnosti - Tatra banky Banská Bystrica a HVB Bratislava. Obe im ponúkli dobré podmienky úverových zmlúv, rozhodol však hlavne flexibilný a rýchly prístup k zdrojom, čo sa podľa manažmentu firmy odlišuje od prístupu iných bánk. "Veľkým problémom pri rokovaniach s bankami v minulosti bola pre nás až prekvapivo nedostatočná miera kompetencií manažmentu v regionálnych pobočkách, čo predlžovalo rokovania o možnosti spolupráce a v mnohých prípadoch spomaľovalo naše projekty," spomína Hrúza. V súčasnosti budú investície smerovať hlavne do postupného budovania skupiny vlastných Brik interiér štúdií i ďalšej modernizácie technológií.

Zmena podmienok pre podnikanie
Tí, čo v polovici 90. rokov začínali s úvermi s 24-percentným úrokom a splatnosťou jeden rok, dokážu oceniť všetko, čo sa v tejto oblasti zmenilo k lepšiemu. Pre banky sa firma Brik stala zaujímavým klientom a namiesto večného naháňania úverov majú vo finančných inštitúciách kvalitných partnerov. "Znížilo sa aj daňové zaťaženie a pracovať, zarábať peniaze a platiť z nich prijateľné dane sa začína javiť ako rozumná alternatíva. Nie ako v začiatkoch, keď sme s úmyslom dlhodobo podnikať, investovali zarobené peniaze do výroby, budovania značky i obchodnej siete. Pripadali sme si ako ľudia, ktorí okrádajú svoje vlastné rodiny," spomína Hrúza.
Problémom je kúpna sila obyvateľstva v krajinách, kde je Brik obchodne aktívny. V Česku a na Slovensku je odbyt produkcie, zameranej na strednú a vyššiu príjmovú skupinu obyvateľov, obmedzený. Preto je strategickým zámerom Briku expanzia do teritórií, kde je kúpna sila výrazne vyššia. Postupne posilňujú svoju pozíciu v Maďarsku, etablujú sa vo Švajčiarsku a sú rozhodnutí preniknúť aj na ďalšie trhy západných krajín únie. "Stratégiou našej firmy nie je však odbyt na základe jednotlivých kontraktov s rôznymi odberateľmi, ale aktívna a dlhodobá prítomnosť v jednotlivých teritóriách. Aj preto je dôležitá dlhodobá spolupráca s vybratými bankami," uzatvára Tibor Hrúza.

Brik- tržby v mil. Sk
2000 2001 2002 2003 2004
54 70 89 90 97
01 - Modified: 2003-01-08 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Slovenská pošta s ratingom na stupni skAaa
menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/podnikanie, menuAlias = podnikanie, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
23. november 2024 03:18