Na Slovensku vznikol privatizáciou len jedného z dvoch najvýznamnejších letísk neštandardný stav. Konzorcium TwoOne totiž nestihlo dostať do svojich rúk aj bratislavské letisko, ktorého predaj stopol v lete po skoršom nástupe k moci premiér Robert Fico. Nestihol však už zastaviť predaj košického letiska, ktoré má tak teraz šancu na omnoho rýchlejší rozvoj než zastarané bratislavské.
Košické letisko je už definitívne v súkromných rukách. Za dve tretiny akcií pribudlo do štátneho rozpočtu 23,7 milióna eur, čo je podľa súčasného kurzu 842 miliónov korún. TwoOne zvyšuje základné imanie letiska o ďalších 355 miliónov korún a do roku 2010 musí podľa privatizačnej zmluvy preinvestovať ďalších takmer 400 miliónov korún.
Pre bohaté konzorcium zložené z viedenského letiska, slovenskej skupiny Penta a rakúskej banky Raiffeisen to nebude problém. V Bratislave v tom istom období plánovalo TwoOne až 9,37-miliardovú injekciu s tým, že štátny rozpočet by získal vyše desať miliárd korún.
Štát však do svojej bratislavskej akciovky v najbližších rokoch nevloží ani korunu. Štyrikrát menšie investície, než by sa zaviazalo TwoOne, majú podľa informácie vlády pokryť úvery. "Letisko je v dobrej kondícii. Vzhľadom na ročné tržby miliardu korún je schopné získať úver dve až dve a pol miliardy," povedal minister dopravy Ľubomír Vážny.
Bratislava nutne potrebuje nový terminál, keďže starý počas frekventovaných letných mesiacov už pomaly nestíha a problém je aj s tranzitnými cestujúcimi. Navyše víťaz výberového konania pohrozil v súvislosti s bratislavským letiskom aj žalobou na štát. "TwoOne pokračuje v príprave na medzinárodnú arbitráž, odstúpenie štátnych inštitúcií od zmluvy považujeme za neplatné," potvrdil zložitý výhľad do budúcnosti hovorca Penty Martin Danko.
StoryEditor