Cesta do Freeportu sa začína na bratislavskej križovatke Patrónka. Práve tam nadväzuje cez výrazný bilbord prvý kontakt so slovenskými zákazníkmi české outletové centrum, ležiace v Hatiach pri Znojme. "Bratislava je veľké mesto s vyššou kúpnou silou. S Českom má aj výborné dopravné spojenie," vysvetľuje Dita Staňková, marketingová manažérka z Freeport Designer Outlet dôvody, pre ktoré sa juhomoravské centrum zameriava na zisk klientov z nášho hlavného mesta.
Cesta zo slovenskej metropoly do Freeportu trvá niečo vyše dvoch hodín. Svižne to ubehne po diaľnici do Brna s následným výjazdom v smere na Znojmo. Internetová stránka centra však odporúča zísť z diaľnice už odbočkou na Břeclav a Mikulov. Pre prevádzkovateľov Freeportu je tento smer istejší. Na ňom nehrozí, že by sa kúpychtiví našinci cestou zatúlali v nákupných centrách už pri Brne.
Rozptýlenie pred hranicou
Znakom blížiacej sa hranice sú sadroví trpaslíci, ale aj výrobky z dreva či prútia, ponúkané v dedinských dvoroch za Znojmom. Aj upútavky na herne, erotické kluby a kasína, sľubujúce rozptýlenie len pár kilometrov pred hranicou s Rakúskom.
K Freeportu sa ide cez pasovú kontrolu, aj keď Českej republike patrí ešte vyše kilometrové územie za colnicou. Jednou z posledných možností, kde natankovať český benzín, je čerpacia stanica PapOil. Pýtajú sa tam na cestu k Freeportu aj Slováci? "Občas, ale málo," tvrdí zamestnanec.
Prvý pohľad na Freeport zatieňujú ohniví draci tróniaci na fasáde obchodno-zábavného parku Excalibur City. Park otvorili niekoľko rokov pred Freeportom. V jeho areáli parkuje aj pomaľovaný Iljušin. V rokoch 1969 až 1990 vozil na palube ministrov československej vlády. Dnes slúži ako reštaurácia s medzinárodnou kuchyňou. Časť Excalibur City slúžila ešte pred pár rokmi hlavne ako miesto výhodných nákupov v bezcolnej zóne. Dnes tam nechýba supermarket, detský svet, kaderníctvo, pedikúra, zubár či solárium. Živo je tam od skorého rána.
Miesto svetových značiek
Freeport so 60 obchodmi, šiestimi reštauráciami a kaviarňami, ktorý týždenne navštívi asi 15-tisíc zákazníkov, ožíva o niečo neskôr. Krátko pred desiatou síce pred vchodom postávajú prví nedočkavci, v pracovnom týždni sa však centrum plní doobeda len veľmi pomaly.
Hoci väčšinu zákazníkov tvoria Rakúšania a Česi, značky na autách svedčia o tom, že Freeport je vyhľadávaným miestom aj počas dlhších ciest Európou. Vedľa seba stoja autá z Poľska, Talianska, Francúzska, Rakúska i Česka.
Vnútornými uličkami nákupnej pasáže sa v čase obeda pomaly prechádzajú české mamičky, o kúsok ďalej si rakúske dôchodkyne vyberajú spomedzi vzorkových topánok tie najpohodlnejšie. Zopár zákazníčok čaká na úpravu účesu v salóne Nobless. Pútače vpredu totiž v nemčine i češtine hlásia, že umytie a fénovanie vlasov vyjde len na deväť namiesto pôvodných 11 eur (261 namiesto 319 korún). Ak majú záujem aj o strihanie, úspora bude ešte výraznejšia -- utratia 13 namiesto pôvodných 26 eur. Okolo poludnia sa zapĺňajú aj stolíky českej reštaurácie.
V Travel Free predajni, pripomínajúcej sortimentom i cenami obchody na letiskách, kladie manželský pár do nákupného košíka kávu a čokolády. Hovoria po nemecky. Iný zákazník pri pokladnici vyťahuje stoeurovú bankovku, aby zaplatil parfum Hugo Boss, stojaci toľko, čo v duty free shope v letiskovej hale. Predavačky zatiaľ upravujú tovar v regáloch a užívajú si pokoj bez návalu kupujúcich. Vedia, že počas nedieľ a sviatkov, keď sú v Rakúsku i blízkych obciach v Česku obchody zatvorené, sa už nezastavia.
StoryEditor