StoryEditor

Rok 2007: Optimizmus aj rozpaky z vývoja

21.01.2007, 23:00

Pohľad podnikateľov na dnešnú ekonomickú situáciu a výkonnosť firiem je podľa očakávaných hospodárskych výsledkov rokov 2006 a 2007 pomerne optimistický. Potvrdzujú to výsledky ekonomického prieskumu, ktorý vlani v novembri zorganizovala medzi podnikateľmi Slovenská obchodná a priemyselná komora. Na prieskume sa zúčastnilo 223 firiem.
Svojimi odpoveďami v ankete manažéri monitorovali aj hospodársku politiku štátu a jej vplyv na prostredie biznisu. Zároveň poukázali na riziká podnikania doma i na trhu únie. V neposlednom rade dotazník zisťoval aj to, ako sa využívajú eurofondy a ako sa pripravujeme na euro.
Klady a zápory vývoja
V čom sú podnikatelia najoptimistickejší? V oblasti vývoja obratu a celkových tržieb, vývoja hospodárskeho výsledku po zdanení, v predaji na domácom trhu, ale najmä v oblasti miezd. Mierny optimizmus sa zaznamenal v perspektívach exportu a investovania.
Naopak, negatívne vidia respondenti zamestnanosť. Rast počtu pracovníkov vo svojej firme očakáva len 27 percent opýtaných. Mierne zhoršenie nastalo aj v zadlženosti a v pohľadávkach po lehote splatnosti, keď zníženie zadlženosti predpokladá len 31 percent a pohľadávok dokonca iba 17 percent podnikov.
Očakávaný vývoj ekonomických ukazovateľov u nás oproti ostatným krajinám Európy signalizuje, že Slovensko si udrží nadpriemerný rast ekonomiky, ktorý je najrýchlejší v strednej Európe. Respondenti tvrdia, že naše podnikateľské prostredie sa postupne zlepšuje, a potvrdzujú, že sa nezhorší ani v tomto roku. Ich postoj k hospodárskej politike vlády je však zdržanlivý, čo ovplyvnili vlaňajšie voľby a zmena vládnej koalície.
Chcieť verzus môcť
V hodnotení hospodárskych trendov, aké deklarovala vláda vo svojom programe, prevažovalo pozitívne hodnotenie -- 57 percent opýtaných reagovalo kladne, tvrdiac, že štát chce vytvárať primerané predpoklady na rozvoj podnikania. Čo sa však v porovnaní s rokom 2005 zhoršilo, je nálada odpovedajúcich v súvislosti s reálnym smerovaním politiky. Iba 35 percent odpovedalo áno na otázku, či súčasná hospodárska politika vytvára primerané predpoklady na rozvoj podnikania (v predchádzajúcom roku 48 percent). No rozhodujúca vzorka respondentov predsa len nepovažovala za vhodné hodnotiť navrhované opatrenia vlády, keďže sa ešte nemohli prejaviť. Pozitívne vnímali najmä zámer zaviesť euro v plánovanom termíne či zámer pokračovať v reformách, ktoré pozitívne vplývajú na podnikanie.
Za najväčšie riziká podnikania považujú v roku 2007 rast cien vstupov, vysokú odvodovú a daňovú zaťaženosť, pokles zahraničného dopytu, nedostatok vzdelanej pracovnej sily, nízku vymožiteľnosť práva, pokles domáceho dopytu, výkyvy výmenného kurzu a klientelizmus.
Spokojnosť s eurom
Medzi významné prekážky biznisu na trhu únie považujú naši biznismeni naďalej silnú konkurenciu, ku ktorej sa priradil rast cien energií na Slovensku, ďalej legislatívne požiadavky na tovary a služby vyvážané do únie, neznalosť iných trhov členských krajín a vyššiu cenu výrobkov a služieb. Za riziká, ktoré nemajú výrazný vplyv na podnikanie na trhu únie, považujú podnikatelia nekonkurencieschopný výrobný program, nedostatočnú ochranu domáceho trhu v SR a napokon nedostatočný servis a informácie pre podnikateľov.
Veľmi citlivou otázkou sú eurofondy. Až 62 percent podnikov predpokladá, že sa budú uchádzať o eurofondy, ale len 47 percent očakáva, že proces bude transparentný.
V hodnotení príprav na euro až 81 percent respondentov vníma predpokladaný termín jeho zavedenia od roku 2009 pozitívne, pričom až dve tretiny podnikateľov uviedli, že majú dostatok relevantných informácií. Niektorí však očakávajú pomoc od kompetentných inštitúcií, najmä v prospech lepšej informovanosti, metodiky na podnikovej úrovni, zavádzania informačných systémov, účtovníctva, ako aj
očakávaných zákonov.

Riziká podnikania na trhu únie:
1. Silná konkurencia a nemožnosť presadiť sa
2. Rast cien energií v SR
3. Legislatívne požiadavky na tovar a služby
4. Neznalosť iných trhov krajín EÚ
5. Vyššia cena výrobkov a služieb
6. Nekonkurencieschopný výrobný program
7. Nízka ochrana domáceho trhu
8. Nedostatočný servis a chýbajúce informácie

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/podnikanie, menuAlias = podnikanie, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
21. november 2024 22:05