StoryEditor

Presun pracovníkov nemá alternatívu

01.08.2005, 00:00

Skončila sa už konsolidácia v odvetví výroby pneumatík?
-- Nie, koncentrácia bude pokračovať, ale netýka sa troch veľkých značiek, ktorými sú Bridgestone, Michelin a Goodyear.
Budete súčasťou tohto procesu?
-- Stratégia nám až dosiaľ vychádzala. V Európe sme prevzali napríklad Semperit alebo Uniroyal a problémy nemáme. S americkou akvizíciou však zápasíme už dvadsať rokov.
Áno, tento problém je známy. Priblížili ste sa už k jeho vyriešeniu?
-- V prvom štvrťroku 2005 sme plán na americkom trhu nesplnili. To znamená, že nemáme ani rezervu, ak by došlo k výpadkom v ďalšom období roka. Aby sme uskutočnili naše predsavzatia, musíme prijať dodatočné opatrenia. Bude to však veľmi ťažké.
V Nemecku sa vám darí, ale hodnota podnikových akcií na burze v prvých mesiacoch roka klesla. Stane sa Continental obeťou vlastných úspechov?
-- Naplniť očakávania je čoraz ťažšie. Ale ekonómovia očakávajú, že naša firma odhad hospodárskych výsledkov v zásade ešte prekoná. V tomto roku dosiahneme ďalší rekordný zisk, čo nie je zlé.
Pokračujete v úspornom kurze?
-- Presúvanie pracovných miest do krajín s nízkymi mzdami bude pokračovať. V prvej fáze šlo len o takú výrobu, kde je u nás drahá pracovná sila. V ďalších desiatich rokoch sa to dotkne aj vývoja. To nie je len otázka znižovania nákladov. Už sa totiž ukazuje, že z demografických dôvodov niet v Nemecku dostatok inžinierov. Keď sa už nejaký nedostatok vyskytne, je neskoro reagovať.
Chcete teda pracovné miesta presunúť kvôli vysokým nákladom alebo kvôli nedostatku inžinierov?
-- Z oboch dôvodov. Primárne ide, samozrejme, najmä o náklady. Ale o tri-štyri roky bude hrať faktor nedostatku odborníkov významnú rolu. Už teraz zamestnávame v Rumunsku vo vývoji okolo dvesto pracovníkov -- na celom svete ich máme asi päťtisíc a v Nemecku štyritisíc.
Čo zostane z Continentalu v Nemecku o desať rokov?
-- Rozsiahly základný výskum, sústavný kontakt so zákazníkmi, ako aj výroba náročná na kapitál. Udržať tu výrobu náročnú na mzdy je prakticky nemožné.
Existuje voči presúvaniu pracovných miest nejaká alternatíva?
-- Nie, pretože nechceme skrachovať a ani skončiť ako dcérska spoločnosť veľkého čínskeho koncernu.
Čo by podľa vás na zlepšenie podmienok podnikania mala urobiť nová nemecká vláda?
-- Problémy sú známe, patrí medzi ne napríklad veľa byrokracie, príliš reštriktívne pracovné zákony, demografický vývoj. Ale známe sú aj riešenia. Dôležité je, aby sa teraz o nich menej diskutovalo a aby sa o to rýchlejšie zavádzali do praxe. Len malý príklad. Povolenie na výstavbu skúšobnej dráhy trvá v Nemecku minimálne päť rokov, ak ho vôbec dostanete -- v Rumunsku týždeň.
A k daňovým zákonom nemáte čo poznamenať?
-- V daňovej politike nevidíme nutnosť nejakej naliehavej úpravy. Aj tu je byrokracia kvôli množstvu existujúcich výnimiek hlavným zlom. Výnimky treba škrtnúť, daňový základ rozšíriť a daňové sadzby ako protiváhu znížiť. Takýto krok by pozitívne zapôsobil aj na zahraničných investorov.
Myslíte si, že vyslovením tvrdých právd možno v Nemecku vyhrať voľby?
-- Som presvedčený, že ľudia pochopia nutnosť zmien, ak politici jasne pomenujú dôvody a uvedú aj výsledky.
Zastavia zlepšené rámcové podmienky trend k presúvaniu pracovných miest?
-- Nič si nepredstierajme. V porovnaní s krajinami ako sú Rumunsko či Čína nemáme v mzdovej oblasti nijakú šancu. Ale dá sa zlepšiť naša konkurenčná schopnosť v porovnaní s inými štátmi západnej Európy.
Kde sa ešte dá ušetriť?
-- Napríklad v dĺžke pracovného času. Ak vlastním 40 strojov a v činnosti bude z nich len 35 alebo 28, zhoršujem svoju pozíciu, pretože fixné náklady sa nemenia. Ani pri pracovnom čase to nie je iné. Nechceme ľuďom vziať peniaze, ktoré im patria. Ale musia za ne pracovať 40 alebo 42 hodín, tak, ako inde na svete.
Je zníženie nákladov kľúčom pre úspech Continentalu?
-- Nie iba to. Dbali sme jednak na zníženie nákladov, jednak na dosiahnutie rastu -- v rovnakej miere a paralelne. Kto sa stará len o zníženie nákladov, môže šetriť až do zániku -- a kto má na mysli len rast, o dva roky už nebude schopný držať krok s konkurenciou. (hn/gaf)

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/podnikanie, menuAlias = podnikanie, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
07. máj 2024 06:45