StoryEditor

Nákupy po zotmení? Len niekde

02.10.2006, 00:00

Inzerátmi v novinách, reklamnými spotmi v televízii. Takto upozorňuje už niekoľko týždňov švédsky predajca nábytku a bytových doplnkov na predĺženie času predaja - o dve hodiny každý deň.
Posunutie otváracieho času má podľa generálneho riaditeľa spoločnosti IKEA pre SR a ČR Dragana Skaluševiča rozšíriť bázu zákazníkov o tú skupinu ľudí, ktorá pracuje do neskorších hodín. Mnohí z nich totiž po návrate z práce už obchodný dom navštíviť nestihli. Býval totiž otvorený len do 20. hodiny. Počas víkendu sa to odrážalo na zvýšenom nápore nakupujúcich.
Vedenie švédskej firmy však zároveň netají, že tak dlho ako IKEA nemá do večera otvorené žiaden z konkurentov - teda firiem, ktoré predávajú nábytok či doplnky do bytu.
Predajňa KIKA, vzdialená len niekoľko stoviek metrov od bratislavskej IKEA, zatvára o ôsmej hodine večer, rovnako Nábytok Galan. Europa Mobel ešte o hodinu skôr. Hornbach či Baumax, ktoré sú konkurentmi len v časti sortimentu, nemajú otvorené dlhšie než do 21. hodiny

Profit aj pre iných?
Predĺženie predaja jedného obchodníka môže paradoxne nielen ublížiť, ale aj pomôcť konkurentovi. Najmä ak sa nachádza v jeho blízkosti.
Július Černický, vedúci predaja spoločnosti KIKA pre slovenský a český trh, nevylučuje, že z predĺženého času predaja obchodného domu IKEA môže profitovať aj KIKA. Leží neďaleko a v časti sortimentu jej konkuruje. Predpokladá totiž, že posunutím času predaja u konkurenta sa môže zvýšiť prílev návštevníkov v celom nákupnom areáli. Spotrebitelia môžu uvažovať aj tak, že najskôr navštívia predajňu KIKA a po jej zavretí ešte budú mať čas vyraziť na dve hodinky do IKEA.
"Keby som bol obchodníkom v tomto priestore, tiež by som rozmýšľal tak, že si spotrebiteľ rozdelí čas pre obe predajne," vraví Ľubomír Drahovský z agentúry pre prieskum trhu Terno. Upozorňuje však, že to môže byť dvojsečné. Najmä v prípade slovenského spotrebiteľa, ktorý si v predajniach konfrontuje ceny. "Ak prvého predajcu navštívi do ôsmej a po záverečnej pôjde pozrieť sortiment k druhému, pričom je rozhodnutý v ten deň tovar kúpiť, získa na tom ten, kto má otvorené dlhšie."

Čakanie na efekt
Šéf KIKA verí, že dokáže dostať zákazníkov do predajne aj v ´normálnom´ čase. Obchod sa zameriava hlavne na predaj nábytku, nie bytových doplnkov. "Nepredpokladám, že by ľudia prišli kupovať nábytok o deviatej večer," vraví Černický. No zároveň nepovažuje na slovenskom trhu ani túto možnosť za absolútne vylúčenú.
Takéto ´umelé´ predlžovanie otváracích hodín nie je podľa neho príliš produktívne. Myslí si, že náklady s ním spojené zrejme neprinesú v tržbách patričný efekt.
KIKA plánuje najskôr zmapovať, aký úspech bude mať predĺženie otváracích hodín u švédskeho predajcu s nábytkom a aký dosah to bude mať na samotnú predajňu KIKA. "Až potom budeme uvažovať o ďalšom postupe," dodáva Černický.

Boj na inom poli
Tlak spotrebiteľov zatiaľ neprinútil predĺžiť čas predaja v nákupných centrách. Otvárajú o deviatej či desiatej ráno a zatvárajú zväčša o deviatej večer. Ráno začínajú o hodinku-dve skôr len hypermarkety a supermarkety, ktoré sa nachádzajú v centrách. Zatvárajú súčasne s ostatnými prevádzkami alebo o hodinku neskôr. Do nočných hodín fungujú kiná či herne.
Práve odlišnosť prevádzkového času jednotlivých nájomníkov považuje Drahovský za problém, ktorý by mali centrá riešiť. "Je komické, keď ľudia vychádzajú z kina či fitnescentra, a nákupné centrum slúži len ako prechodná pasáž," dodáva.
Podľa riaditeľky košického obchodného centra Cassovia Silvie Liptákovej dlhší čas predaja uľahčuje a spohodlňuje nákupy len úzkej vrstve ľudí, ktorí nakupujú až po práci. Konkurenčný zápas obchodných centier a hypermarketov sa podľa nej odohráva inde. "Otváracie hodiny sú len akýmsi kozmetickým doplnkom tohto boja."

Záverečnú neposunú
Košické nákupné centrum o predĺžení času predaja neuvažuje. "Slovenský zákazník uprednostňuje nákupy popoludní. Večer na ne využíva len časť klientely," dodáva Liptáková.
Zákazníci sú zatiaľ spokojní aj s otváracími hodinami zábavno-obchodných centier Max v Trenčíne či Poprade. Podľa Igora Treskoňa, riaditeľa popradského Maxu, má v tomto meste otvorené dlhšie len hypermarket Tesco. S požiadavkou na predĺženie doby predaja v Maxe zatiaľ záujemcovia neprišli.
Možnosť nakupovať do deviatej večer považuje za akurátnu na také mesto, akým je Trenčín, aj šéf trenčianskeho centra Max Richard Souhrada. Za viac ako desaťmesačné obdobie, čo fungujú, nezaznamenal na otváracie hodiny viac ako jednu pripomienku.
Čas predaja neplánuje celoročne predlžovať ani sieť elektropredajní Nay. Podľa Tatiany Onderkovej z Nay však plánujú pre zákazníkov predĺžiť večer otváracie hodiny v hlavnej sezóne o hodinu, a to aj počas víkendu. "Zákazníci to v tomto období vítajú. Preto sme sa rozhodli im vyhovieť," zdôvodňuje toto rozhodnutie.

Konkurencia sa stráži
Čas predaja obchodov, ktoré sa dajú považovať za konkurenciu, je väčšinou orientačným znakom aj pre ostatných. Keď ho konkurent v blízkosti posunie, dá sa to očakávať aj od druhého v danej lokalite.
Prevádzkové hodiny konkurencie si mapuje napríklad obchodný systém spotrebných družstiev. Vo väčších mestách sa predajne Jednoty zatvárajú v čase, keď aj iné obchody. Zväčša nie neskôr. "Predaj v nočných hodinách nepovažujeme za správny," vraví predseda Predstavenstva COOP Jednota Slovensko Adrián Ďurček.
Iný názor na neskoré večerné nakupovanie razí Tesco Stores, ktoré má nonstop otvorené v krajských a už aj niektorých okresných mestách. "Po ôsmej večer je úplne bežný čas na nákupy, je to čoraz väčšia samozrejmosť," vraví manažérka vonkajších vzťahov v Tesco Oľga Hrnčiarová. Nočný predaj vníma reťazec ako službu zákazníkom.

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/podnikanie, menuAlias = podnikanie, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
25. november 2024 01:38