Výrobcovia automobilov vyšších tried dnes čelia na prvý pohľad vzájomne nezlučiteľným požiadavkám. Autá majú byť maximálne bezpečné, ale zároveň aj pohodlné a hospodárne. Bezpečnosť a komfort sa však odrážajú vo vyššej hmotnosti, ktorá negatívne ovplyvňuje spotrebu paliva. Nebyť dômyselných technológií, nové luxusné limuzíny by mali spotrebu ako americké koráby ciest z sedemdesiatych rokov.
Vlastná cesta
Lexus, prestížna divízia japonskej značky Toyota, je už známa novátorským prístupom. Po úspešnom zavedení efektívnych motorov s variabilnými ventilovými rozvodmi a po tom, ako sa presadili hybridné technológie, ponúkajú Japonci svetu ďalšiu technickú lahôdku. Automatická prevodovka ich vlajkovej lode LS 460 má nielen osem prevodových stupňov, ale aj elektronické riadenie. Vďaka nemu môže motor stabilne pracovať s najvyššou účinnosťou, pretože prevodovka pracuje optimálnym prevodovým pomerom vzhľadom na danú jazdnú situáciu. Technici maximálne využívajú potenciál spoľahlivosti vnútorných dielcov z ľahkých kovových materiálov a spolu s optimalizovanými hydraulickými systémami ich uložili do kompaktného hliníkového obalu z jedného kusa. Veľkosť a ani hmotnosť novej osemstupňovej prevodovky sa v porovnaní so šesťstupňovým ústrojenstvom prakticky nezmenili. Na prvý pohľad to znie celkom jednoducho, ale vývoj novej prevodovky bol veľmi náročný.
Prevodovka reaguje okamžite
Vďaka novej konštrukcii je možné radiť nesekvenčne, a tak rýchlo reagovať na jazdné podmienky. Zíde sa to napríklad pri prudkom spomaľovaní alebo miernejšom zrýchľovaní, keď sa radenie prevodovky rozhodne preskočiť jeden či dva prevodové stupne, aby sa znížili otrasy pri radení. Tento jedinečný mechanizmus odstránil aj určitý pocit nepresnosti a krátke úbytky výkonu, ktoré bolo možné postrehnúť pri starších prevodovkách s pomalším radením. Zmena prevodu trvá len 350 milisekúnd, čo je o 41 percent rýchlejšie ako pri šesťstupňovej prevodovke v LS 430. Medzi ostatnými súpermi v segment je bez konkurencie. Nové prevodové ústrojenstvo sa vďaka nízkej hmotnosti a účinnosti nanajvýš osvedčilo i z hľadiska spotreby paliva.
Vlado Dimov
StoryEditor
Osemstupňová prevodovka od Lexusu
Veľkosť ani hmotnosť sa oproti šesťstupňovému ústrojenstvu vôbec nezmenili.