StoryEditor

Cena je naša najväčšia výhoda

25.06.2007, 00:00
Poštové služby sa budú poskytovať s čoraz vyšším komfortom.

Keby nepomáhala budovať firmu, ktorá má ambíciu konkurovať Slovenskej pošte, jej klientmi by zrejme neboli ľudia a firmy, ale zástupcovia zvieracej ríše. Poštové služby a hľadanie najefektívnejších spôsobov, ako doručovať katalógy a balíky, ju však pohltili natoľko, že o presedlaní na veterinu, o ktorej kedysi snívala, vôbec neuvažuje.
Výkonná riaditeľka spoločnosti Prvá Doručovacia Jana Bagiová.

Najprv priamy marketing
Na štúdium veteriny sa nedostala, vysokú školu ekonomickú prerušila, keď začala pracovať v IT spoločnosti. Po dvoch rokoch sa presunula zo sféry informačných technológií do priameho marketingu. Firma Direct Marketing budovala oddelenie zamerané na kompletizáciu zásielok. V nej našla človeka, ktorý ich na trhu chcel a mohol ponúkať.
Už v tom čase sa majiteľ firmy Direct Marketing netajil víziou vybudovať vlastnú súkromnú poštu. Bagiová si však vôbec nevedela predstaviť, že by mohol víziu premeniť na skutočnosť. Nepredpokladala, že by poštové služby mohol na trhu poskytovať aj niekto iný ako tradičná spoločnosť s monopolným postavením.
Keď prenikla do zákonitostí brandže hlbšie, dala šéfovi za pravdu. Pochopila, že firma, ktorá produkuje veľké množstvo zásielok a je pri tom odkázaná na služby pošty, by ich mohla odosielať aj cez vlastné distribučné siete.

Nekonečné možnosti
Keď si pred piatimi rokmi vytvoril Direct Marketing na doručovanie a poštové služby dcérsku firmu Prvá Doručovacia, stála na jej čele. Vo dvojici s kolegyňou začali budovať distribučnú sieť a čo najefektívnejší systém logistiky.
Čo ju na poštových službách najviac priťahovalo? Na trhu bola táto oblasť novinkou. Okrem Slovenskej pošty tu iní hráči neboli. "Všetko teda bolo treba vymyslieť. To ma lákalo."
Od začiatku preferovala aktívny obchod. Spoločnosť ponúkala atypické služby, na ktoré trh nebol zvyknutý. Zákazníkom ich bolo treba osobne predstaviť. Z prvých reakcií cítila, že klienti aktivity firmy spočiatku nebrali príliš vážne. "Postupne nám však sami tlmočili, o aké produkty majú záujem, akým smerom by sme sa mali uberať."
Spoločnosť chcela pôvodne zabezpečovať len distribúciu reklamnej pošty. Keď však prišli klienti s tým, že majú záujem aj o iné služby, začala svoje aktivity korigovať. Ak si chcela napríklad získať zásielkové firmy, musela rozšíriť portfólio aj o balíkové zásielky.

Dobrý i zlý vzor
Vedenie firmy poznalo, ako funguje Slovenská pošta. Vedelo, čoho sa chce vyvarovať a čo robiť inak ako jej hlavný konkurent. Bagiová netají, že tradičný poskytovateľ poštových služieb bol pre Prvú Doručovaciu pozitívnym i negatívnym vzorom.
Dala sa postrehnúť aj spätná reakcia pošty na aktivity Prvej Doručovacej? Myslí si, že áno. Uvedomila si, že okrem nej na trhu ešte niekto je. "Pošta vníma komfort zásielok inak než kedysi. Vieme, ako fungovala pred tromi rokmi a ako pracuje dnes. Urobila krok vpred."
Hoci mladá doručovacia spoločnosť dynamicky rastie, byť plnohodnotným konkurentom pošte zatiaľ nedokáže. Tá má v istých oblastiach doručovania poštovú výhradu, ktorá predurčuje jej čiastočný monopol. Pre Prvú Doručovaciu je to hendikep, jej aktivity sú oklieštené. Táto konkurenčná nevýhoda jej bráni získať významnejších klientov. Zmena v tomto smere sa pritom podľa Bagiovej nedá očakávať skôr ako v roku 2009.


Cenová výhoda
Za uplynulé tri roky spoločnosť vybudovala sedem veľkých regionálnych centier. Zvýšila počet zamestnancov, vzrástol aj jej obrat. Tieto výsledky firme pomáhajú pri získavaní zákazníkov. "Keď nás firmy nepoznali a na naše služby neexistovali referencie, považovali klienti za jednoduchšie obrátiť sa na Slovenskú poštu. Dnes nás už veľa firiem pozná, máme referencie z každého významného sektora. To hrá svoju rolu."
Na trhu sa niekoľko veľkých spoločností zaoberá adresnou distribúciou. Balíky distribuuje mnoho kuriérskych firiem. Prvá Doručovacia má bližšie k doručovateľskej spoločnosti, akou je pošta, než ku kuriérskym firmám. Firma, ktorú vedie, však kombinuje služby oboch typov.
Výhodou kuriérskych firiem je, že doručia zásielky priamo na miesto, navyše v expresnom čase. Za najväčšia devízu Prvej Doručovacej považuje cenu. "Dokážeme vytvárať ponuky individuálne, takže sa nám jednoduchšie robia kalkulácie. Ak klient rešpektuje, že zásielku nedoručíme expresne, tak konkurujeme aj kuriérom." Na rozdiel od nich i od pošty sa Prvá Doručovacia nezameriava na prijímanie pošty od obyvateľstva. Podnikanie stavia na firemných zásielkach.
Podľa Bagiovej sa ich služby dajú vnímať aj ako pošta s vyšším štandardom. "Zásielky na rozdiel od pošty nosíme skutočne domov. Pochopili sme, že ich treba doručovať večer a počas víkendov. Vtedy je najvyššia efektivita ich odovzdania adresátovi."

Balíky sa nestratia
Budúcnosť poštových služieb sa podľa nej nedá jednoznačne predpovedať. Množstvo listových zásielok klesne, ale z trhu úplne nezmiznú. Firmy budú hľadať cestu najrýchlejšieho, najefektívnejšieho a najlacnejšieho doručenia faktúr či výpisov. Dá sa predpokladať, že to bude elektronická cesta.
"Oblasť reklamnej pošty a katalógov bude rásť, aj direct marketing bude napredovať." Zásielkové obchody budú stále odkázané na odosielanie balíkov, budú ich však doručovať s čoraz vyšším komfortom. "Slovensko čaká boom internetového obchodu. A zásielky objednávané v jeho rámci sa budú doručovať tiež ako balíky."
Priznáva, že firme stále venuje toľko času, ako keď sa ešte len snažila uchytiť na trhu. "To, že funguje tri roky, neznamená, že je za vodou. Stále sme na začiatku. Najmä keď sa porovnávame s poštou. Stále je čo zlepšovať."
Baví ju, že každý deň v práci je iný a že za snažením svojím i kolegov vidí konkrétne výsledky. Vážnejšie rozhodnutia neponecháva na svojich pleciach. Možné varianty vývoja rozoberá s kolegami, snaží sa spoločne hľadať najvhodnejšie riešenie. Má radosť, že sa firmu podarilo sprofesionalizovať. "Teší ma, že sú tu ľudia, s ktorými sme začínali. Uverili, že to, čo sme im predostreli v podobe návrhu, bude reálne fungovať. Dokážu oceniť, čím firma musela prejsť, aby sa dostala na dnešnú úroveň."

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/podnikanie, menuAlias = podnikanie, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
04. máj 2024 14:09