StoryEditor

Nechcú sa vyhýbať ani rizikovým trhom

20.01.2008, 23:00

Fakty o slovenskom exporte
-- vysoká teritoriálna koncentrácia exportu: Nemecko, Rakúsko, Taliansko, Česko, Maďarsko a Poľsko tvoria 62 % vývozu
-- vysoká komoditná koncentrácia exportu: 49 % vývozu tvoria položky troch kapitol colného sadzobníka
-- malí a strední podnikatelia tvoria len 35 % celkového exportu

Jedna z najdôležitejších zmien v proexportnej politike vlády má byť najmä preorientovanie na iné teritóriá než doteraz. Hoci sa neodíde od podpory doteraz dominantných vývozov v EÚ a OECD, väčší príklon nastane k exportu do iných oblastí sveta. Bude to najmä Rusko, Bielorusko, Kazachstan, Ukrajina, Balkán (Chorvátsko, Srbsko, Bosna a Hercegovina), juhovýchodná Ázia, Čína, Kórea a India. Podľa riaditeľa odboru stratégie a komunikácie Eximbanky Milana Horvátha rovnako sa viac ráta i s Južnou Amerikou, napríklad Brazíliou, Čile alebo Kubou, a podobne aj so severnou Afrikou. "Na to nadväzuje aj strednodobá strategická orientácia Eximbanky v rokoch 2007 až 2013 -- chceme byť viac partnermi tým firmám a subjektom, ktoré sú ochotné ísť aj na rizikové trhy, ale nemajú možnosť to financovať cez komerčné banky. Pritom ide o prudko sa rozvíjajúce krajiny, aj keď s určitým rizikom. Plánujeme oveľa viac než doteraz využívať aj kofinancovanie s komerčným sektorom, teda vstúpiť na finančné trhy a využívať aj cudzie zdroje."
Nasmerovanie na menších
Osobitnou kapitolou bude snaha Eximbanky viac podporovať najmä malých a stredných podnikateľov. Tí doteraz tvoria v portfóliu banky len pätinu z objemu podpísaných zmlúv. Títo podnikatelia zatiaľ najviac využívajú bankové a poisťovacie záruky, refinančné úvery, ďalej priame alebo zmenkové úvery či financovanie takým spôsobom, že banka odkúpi ich pohľadávky.
Banka ráta do budúcna aj s rozšírením poisťovacích služieb pre podniky a s vyhľadávaním podpory takej produkcie, ktorá má vysokú pridanú hodnotu, prípadne oveľa viac sa podporí vývoz služieb.
Ucelenosť ponuky
Činnosť podnikateľov a firiem v regiónoch Slovenska zase priebežne spracúva a rôznymi formami "páruje" s ponukami prichádzajúcimi zo zahraničia agentúra Sario. Okrem ďalších aktivít u nás i v zahraničí prišla s projektmi zameranými na vybrané rozvíjajúce sa regióny vo svete. Takým je napríklad projekt Hispano, ktorým sústreďuje ucelenú ponuku 15 slovenských IT firiem na teritórium Strednej Ameriky. "Ide nám o vytváranie projektov, kde by sme sa viac skoncentrovali na lokalitu a ponúkli kontakty z jedného sektora. Tak sme zmapovali IT ponuku našich podnikateľov a porovnali, čo sa žiada na trhoch Mexika a v okolí. Obchodní radcovia na slovenských ambasádach to iniciatívne prijali a pracujú s tým," hovorí Juraj Šumichrast, riaditeľ odboru zahraničného obchodu Saria. Okrem Hispana rozbehla agentúra aj teritoriálne projekty Middle East, Afrika, Čína, India, Balkán, Bohemia, pripravuje Kazachstan a Valóniu.

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/podnikanie, menuAlias = podnikanie, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
25. november 2024 00:58