Spájanie firiem do klastrov sa v Česku čoraz viac uvádza do praxe. Aj preto, že je to cesta, ako sa k veľkým zákazkám môžu dostať i malí a strední podnikatelia. Členstvo v klastri, teda v združení firiem podnikajúcich v rovnakom odbore, im to môže veľmi uľahčiť.
Prístup k zákazkám
Skúsenosti s ním majú napríklad v klastri českých nábytkárov. "Spolupracujeme aj s ďalšími nábytkárskymi družstvami na spoločných zákazkách. Dostaneme sa aj k takým, na ktoré by naša firma vôbec nemala šancu dosiahnuť," hovorí Radek Brychta, riaditeľ výrobného družstva Dřevotvar -- interiéry Hradec Králové a súčasne predseda klastra. Podobné skúsenosti majú aj firmy z ostravského združenia IT Cluster. "Niektorí naši členovia sa spojili a dostali sa k zaujímavým obchodným príležitostiam," komentuje to jeho manažér Vladimír Mlateček.
Tým sa však prínos klastrov vôbec nekončí. "Firmy vďaka nim môžu získať z programu Spolupráca dotácie na výskum alebo kúpu zariadenia na testovanie výrobkov," hovorí Miroslav Richter, vedúci oddelenia rozvoja firiem v štátnej agentúre CzechInvest, ktorá je obdobou slovenskej agentúry SARIO. Napríklad v klastri Omnipack, združujúcom výrobcu obalov, kúpili za peniaze z fondov Európskej únie 3D scanner a zariadenie na testovanie obalov. Prístup k zariadeniu pritom majú zaručený všetky firmy podieľajúce sa na činnosti združenia.
Minimálne 15 členov
Aby klaster mohol čerpať európske peniaze, musí mať aspoň pätnásť členov. Minimálne jedným z nich musí byť výskumná inštitúcia alebo vysoká škola. Členské firmy by nemali mať ani žiadne dlhy voči štátu a nesmie na ne byť vyhlásený konkurz. Ako ďalej vyratúva projektová manažérka CzechInvestu Lenka Peterková, okrem toho -- minimálne 60 percent členov musí spadať do kategórie malých a stredných podnikov. Členmi klastrov sa pritom môžu stať relatívne nové firmy, ktoré nemôžu v žiadosti o dotáciu doložiť dlhú firemnú históriu. "Úplne postačí, keď predloží účtovné závierky viac ako 50 percent členov," hovorí Peterková. "Väčšiu šancu na úspech budú mať pri prideľovaní dotácií klastre zamerané na odbory významné pre daný región," dodáva Richter. Dotácie by však podľa neho nemali byť hlavným dôvodom na vstup do klastra.
"Napríklad u nás hrá veľkú rolu prepojenie podnikateľskej sféry so vzdelávacou," hovorí Vladimír Mlateček z IT Clustera. Jeho členovia sú na čele vďaka spojeniu s Fakultou elektrotechniky a informatiky ostravskej Technickej univerzity a študentom ponúkajú prax pri štúdiu. Majú tak možnosť získať kvalifikovaných pracovníkov, o ktorých je na trhu práce núdza.
Ako vstúpiť do klastra
"Firmy združené v našom klastri prenikli na zahraničné trhy v Kanade a na Ukrajine," upozorňuje na ďalšie možnosti Brychta z Dřevotvaru. Podniky v Klastri českých nábytkárov spoločne vystavujú a riadia svoju marketingovú činnosť. V rámci nej vydali napríklad nábytkársky katalóg v niekoľkojazyčnej verzii alebo si zriadili internetový obchod. Ďalšími možnosťami spolupráce firiem sú spoločné štúdie trhu alebo semináre.
Ak sa firma chce stať členom klastra, môže ho v spolupráci s inými podnikmi založiť. Taktiež sa môže zapojiť do existujúceho klastra. Vybrať najvhodnejší pomôže napríklad agentúra CzechInvest alebo české regionálne hospodárske komory.
StoryEditor
