Bioplyn je perspektívne palivo pre kogeneračné jednotky, motory, ktorých výsledným produktom je teplo a elektrina. Tento plyn sa radí medzi obnoviteľné zdroje energie a dnes sa využíva predovšetkým v čistiarňach odpadových vôd a poľnohospodárskych farmách.
Jednou z nich je aj Agroban Bátka v Rimavskostredskom okrese, kde už pred desiatimi rokmi spustili bioplynovú stanicu, v ktorej pracovalo šesť kogeneračných motorov, ale dnes už len jeden.
Ekonóm Dionýz Póša z tejto farmy dodáva: "Vtedy sme mali 13-tisíc ošípaných, ale dnes už len tritisíc. Napriek tomu minulý rok sme z bioplynu vyrobili 70 percent elektrickej energie spotrebovanej na farme. V číslach za minulý rok to bolo 202-tisíc kubických metrov bioplynu a 287-tisíc kilowatthodín elektriny."
Farma má rozvojový program výroby bioplynu prostredníctvom eurofondov. Plánujú výrobu bioplynu nielen z hnojovísk, ale aj zo siláže.
Užitočné baktérie
Bioplyn ako formu biomasy je možné získať zo skládok komunálneho odpadu, čistiarní odpadových vôd, hnojovice zo živočíšnej výroby alebo splyňovaním pri nedokonalom spaľovaní. Je to plyn zložený z metánu a oxidu uhličitého -- CO2.
Vzniká bez prítomnosti vzduchu vyhnívaním organických zvyškov, pričom toto vyhnívanie prebieha pomocou baktérií. Hnitie organických zvyškov prebieha všade v teplom a vlhkom prostredí, a dokonca aj pod vodou, kde vedie k tvorbe plynov vystupujúcich na hladinu. Keďže plyny sú horľavé, môže nastať ich samozapálenie -- z minulosti sú známe mnohé nevysvetliteľné tajomné úkazy nad hladinou vody, ktoré mali tento pôvod.
Z energetického hľadiska plynné biopalivá nedosahujú úroveň napríklad zemného plynu -- 35 MJ/m3, keďže ich energetická hodnota je "len" 21,6 MJ/m3.
Korózia dielcov
Na využitie chodu motora je dôležitá aspoň 50-percentná minimálna koncentrácia metánu v bioplyne. Ak je v bioplyne koncentrácia sírovodíka viac ako 1,5 g/m3, môže to spôsobiť koróziu dielcov sacieho traktu motora, ale aj vnútorných dielcov motora, prichádzajúcich do styku s mazacím olejom. Na druhej strane výhodou bioplynu je, že pri spaľovaní sa lepšie mieša so vzduchom, a preto lepšie horí ako kvapalné palivá. Ďalšou výhodou týchto palív v porovnaní s benzínom a naftou je, že majú vyššie oktánové číslo. Vyššia kvalita plynných palív umožňuje použiť vyšší kompresný pomer -- až do 10:1 v benzínových spaľovacích motoroch a 15:1 v naftových motoroch, čo má za následok vyšší výkon a účinnosť motora.