Koľko platia podnikatelia v hotovosti za "lízované" auto najčastejšie a ako dlho ho splácajú?
Pre túto skupinu je charakteristická nízka akontácia, keďže pre firemného klienta je aj auto investičným prostriedkom, ktorý si na splátky musí najskôr zarobiť. Štandardom je preto výška akontácie okolo 20 percent. Vždy však ide o kombináciu miery preplatenia vozidla a ochoty zaplatiť vyššiu hotovosť. Aj keď v rámci lízingu môže podnikateľ auto odpísať už za 36 mesiacov, v súčasnosti sa reálna lehota odpisovania predĺžila až na 44 mesiacov, čo je už veľmi blízko štyrom rokom. Dôvodom je stav ekonomiky, keď firmy negenerujú až také vysoké zisky, ako to bolo pred pár rokmi, na základe čoho nepotrebujú optimalizovať svoje daňové zaťaženie v maximálnej možnej miere. Lízing je pritom produktom, ktorý sa vie každému klientovi prispôsobiť z hľadiska jeho aktuálnej situácie.
Podľa akých kritérií si má firma správne vyberať lízingovú spoločnosť?
Je dôležité, aby lízingový nájomca vopred dostal komplexné informácie o tom, aký produkt mu poskytnú, s akými poplatkami, úročením, preplatením, informáciami o poistení aj o tom, čo sa stane pri predčasnom ukončení zmluvy, poistnej udalosti, aké doklady sú potrebné na uzatvorenie lízingovej či úverovej zmluvy. Klient by si mal navyše vybrať takú lízingovú spoločnosť, ktorá je dostatočne kapitálovo silná, teda prekoná aj prípadné turbulencie na kapitálových trhoch a nebude napríklad po určitom čase meniť podnikateľovi splátkový kalendár pre zvýšenie splátok. Minimálne pre vbútorný pokoj každého podnikateľa je podstatné, že partnerstvo s financujúcou spoločnosťou bude dlhodobé. Dôležité je aby vedel, že lízingová spoločnosť ho v slabších obdobiach podrží.
Na čo by si mal podnikateľ pri výbere lízingovky ešte dávať pozor?
Podstatná je aj jej stabilita na trhu, a to hlavne smerom do budúcnosti.
StoryEditor
