Skupina slovenských turistov bola v máji tohto roku na trekingu v Nepále, zostupovali z nadmorskej výšky 5 500 metrov a zhruba vo výške 3 600 metrov jedna turistka začala mať dýchacie problémy. Skupine sa podarilo zostúpiť až do výšky 1 500 metrov, kde sa utáborili a ihneď volali asistenčnú službu poisťovne Generali. Turistka v tom čase mala pocit ťažoby na prsiach, ťažko sa jej dýchalo, nebola schopná sa postaviť. "Vzhľadom na absolútne neprístupný terén, kde najbližšia cesta bola vzdialená 20 kilometrov od miesta pobytu, sme začali ihneď pripravovať transport vrtuľníkom do nemocnice na vyšetrenie. Bolo veľmi dôležité presne lokalizovať miesto, kde pristane vrtuľník. Situáciu však komplikovalo to, že turisti mali len solárny telefón, ktorý vypadával," hovorí Jacqueline Pešková z oddelenia komunikácie poisťovne Generali. Napokon všetko dobre dopadlo, do 45 minút od prvého kontaktu odštartoval vrtuľník po turistku, vo vrtuľníku bol i miestny zástupca asistenčnej služby. Turistku dopravili do nemocnice v Kathmandu, ktorá bola vzdialená 300 kilometrov. Tu ju vyšetrili a vylúčili pľúcnu embóliu, ktorá by mohla ohroziť jej život.
Turistka bola spolu s vlastným sprievodom do piatich hodín od prvého kontaktu v nemocnici a po vyšetreniach ju na vlastné želanie prepustili do hotela. Ponúkli jej hospitalizáciu alebo kontrolné vyšetrenie nasledujúci deň, ale žiadnu z možností nevyužila. Chcela zostať v pokoji oddychovať v hoteli. "Po prepustení z nemocnice sme s ňou hovorili. Navrhli sme jej pomoc s organizáciou pobytu alebo úhradou za hotel, ktorú nevyužila," dodala Pešková. Zvyšok pobytu strávila spolu so svojím sprievodom v Kathmandu a po niekoľkých dňoch sa podľa pôvodného harmonogramu vrátila spať do republiky. A náklady na zásah? Asistenčná služba poisťovne zaplatila 4 000 dolárov za vrtuľník. Stotridsať dolárov, ktoré zaplatila turistka na mieste v nemocnici, jej ihneď vrátili prostredníctvom miestneho zástupcu poisťovne.
Pozor aj na malé problémy
Niektorí lekári v zahraničí pri malých ošetreniach (napríklad poranenie od morského ježka) môžu napriek komerčnej poistke liečebných nákaldov žiadať platbu v hotovosti. "Dovolenkári by s tým mali rátať, poistovňa im, samozrejme, po návrate z dovolenky poplatok za ošetrenie preplatí. Musia však mať originál dokladu o zaplatení a originál lekárskej spravy," vysvetľuje Nina Zelníková, vedúca odboru komunikácie a hovorkyňa Union poisťovne. Podľa nej od 1. mája do 27. júla zaregistrovali 2 475 udalostí z poistenia liečebných nákladov v zahraničí. Je to viac ako v rovnakom čase minulý rok, kedy za to isté obdobie registrovali 2 293 udalostí.
Nedávno riešial poisťovňa nepríjemný zážitok nášho dovolenkára v Španielsku. Spadol pri bazéne. Privolaná záchranná služba ho odviezla do nemocnice, kde mu zistili zlomeninu stehennej kosti. Ošetrenie spolu s hospitalizáciou stálo vyše 91-tisíc korún. Po stabilizovaní zdravotného stavu Slováka letecky previezli domov. Náklady na prevoz boli vyše 231-tisíc korún. Asistenčná služba Union poisťovne - EuroCross vybavila úhradu týchto nákladov a zabezpečila aj prevoz do vlasti.
Účty poisťovňa preplatí
Allianz - Slovenská poisťovňa za toto leto (od 1. júna do 27. júla) eviduje okolo 2 200 nahlásených škodových udalostí.
"Tam, kde si ochorenie alebo uraz vyžiada hospitalizáciu klienta, ide väčšinou o zložitejšie prípady. Tieto rieši asistenčná služba. Asistenčná služba sa kontaktuje s nemocnicou, priebežne sa informuje o zdravotnom stave poisteného, preberie garanciu, pravidelne sa uisťuje, že ošetrenie a liečba sú primerane vykonávané. Pokiaľ si to vyžaduje pooperačný zdravotný stav klienta, a ak nie je z lekárskeho hľadiska možné použiť plánovaný spôsob dopravy, zabezpečí repatriáciu na Slovensko. Podobne sme riešili prípad klienta, ktorý sa v destinácii Palma del Malorca pošmykol v sprche, spôsobil si trieštivú otvorenú fraktúru sánky a museli ho ihneď operovať. Vrátil sa domov v pôvodnom termíne spolu so zájazdom," hovorí Alexander Lukačka z poisťovne Allianz.
Koľko stojí choroba v cudzine
K najčastejším ochoreniam počas letnej dovolenky patria dermatitídy, alergie, žalúdočné a tráviace problémy, popŕhlenia medúzou, poranenia morským ježkom, drobné poranenia na pláži. Za ošetrenie ochorení počas leta sa platí okolo 100 až 500 eur, pri úrazoch môže suma dosiahnuť aj tisícky eur.
Orientačné ceny poistných udalostí:
Úpal - od 100 eur
Gastritída - od 100 eur
Ošetrenie poranenia morským ježkom - od 50 eur
Chrípka (ambulantné ošetrenie) - 100 eur
Lieky - 100 eur
doprava domov - až do 10 000 eur
Konkrétne prípady Union poisťovne
Za prípad akútnej gastroenteritídy v Egypte zaplatila poisťovňa 45 672 korún. Klient na Cypre po nevoľnosti odpadol a spôsobil si otras mozgu - poistné plnenie 155 657 korún. Za ošetrenie ďalšieho klienta v USA, ktorý sa dusil kosťou z ryby, zaplatila poisťovňa 189 221 korún.
Cestovné poistenie
Na dovolenku si pribalte k dokladom aj poistnú zmluvu na cestovné poistenie. Cestovné poistenie sa skladá z poistenia liečebných nákladov, úrazového poistenia, poistenia batožiny, poistenia zodpovednosti za škodu, ktorú zaviníte, poistenia stornovacích poplatkov, ktoré by ste zaplatili cestovnej kancelárii, ak cestu neuskutočníte, a asistenčných služieb spoločnosti. Výška poistného závisí od dĺžky pobytu, vybraných rizík, geografickej oblasti, kam cestujete, a ďalších kategórií, napríklad či ide o dieťa alebo dospelého. Poistné vyjde niečo kolo 40, 50 korún na deň, u dieťaťa menej. Poisťovňa garantuje úhradu liečebných nákladov v plnom rozsahu (bez spoluúčasti), a to ambulantnú zdravotnú starostlivosť vrátane liekov predpísaných lekárom, hospitalizáciu, prevoz pacienta do nemocnice, prevoz pacienta na Slovensko a prevoz telesných pozostatkov.